V8-moro i kompakte biler

Audi RS4 får ikke være alene om å ha en brummende V8 under panseret. Både BMW, Lexus og Mercedes-Benz tester nå sine kommende råskinn.

Lexus IS. Foto: Automedia
Lexus IS. Foto: Automedia
Publisert Oppdatert

SE BILENE HER
SE ALLE BILGALLERIENE

Nei da, vi er ikke så historieløse. Det er så absolutt ingen nyhet at kompakte familiebiler får en V8 under panseret. Og Audi RS4 er heller ikke alene om å ha det i dag. Men den representerer en ny generasjon av slike V8-motoriserte biler; nemlig biler med over 400 hk.

Audi RS4 er en fantastisk bil. Den har kjøreegenskaper som får en til å lure på om de fysiske lovene er opphevet, og den 4,2 liter store V8´en på 420 hk er en herlig kraftpakke med enormt drag over hele registeret.

80 prosent M5-motor
Som vi tidligere har nevnt, får også neste generasjon BMW M3 en V8 under panseret. Denne motoren er kort sagt åtte tideler av M5- og M6-motoren, med andre ord bør den levere hyggelige 400 hk i M3. Og siden BMW vel vil kjempe helt i toppen der RS4 allerede er, kan det hende de tyske ingeniørene klarer å lokke fram noen ekstra hestekrefter fra motoren når den kommer neste år.

BMW har i tillegg gode tradisjoner på vektbesparende elementer, og med drift på bakhjulene alene - Audis firehjulstrekksystem veier jo noe - ser vi ikke bort ifra at M3 blir kjappere enn RS4.

Sprekest i klassen
Der BMW går den vektbesparende veien med sin nye modell, satser Mercedes-Benz heller på at kundene fremdeles vil ha komfort og massevis av dreiemoment. De har jo allerede en 6,2-liters V8 signert AMG i hyllene - i nyeste Vi Menn Bil kjører vi for øvrig denne fabelaktige motoren i M-Klasse - som yter 514 hk. Våre kilder antar at de vil tune motoren noe ned for den kommende C-Klasse, 481 hk er nevnt. Men likevel vil den bli den absolutt sprekeste i klassen.

Lexus med i gjengen
Japanerne har heller ikke tenkt til å sitte å se på muskelkappløpet. Lexus utstyrer IS med en 4,6-liters V8 på 400 hk neste år. Lexus har tidligere sagt at de ikke skal bygge noen hybridvariant av IS, men vi får jo se hva som kommer etter hvert&

Felles for alle disse bilene er at de ikke blir billige, at de ikke blir spesielt drivstoffgjerrige eller spesielt utslippsvennlige. Men de blir til gjengjeld morsomme å kjøre. Og slikt er jo artig.

Disse tre nykommerne testes for øvrig på Nürburgrings Nordschleife i disse dager, og ryktene derfra sier at testførerne ser ut til å ha det veldig artig når de kjører om kapp rundt den beryktede banen.

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen