Usynlig nytt

Nissan X-Trail ble forbigått av de fleste i Genève, antagelig på grunn av dens usynlige endringer. På innsiden er bilen splitter ny.

Ryddig, enkelt, og greit.
Ryddig, enkelt, og greit.
Publisert Oppdatert

SE BILDENE HER
ALT FRA GENÈVE

Nissan starter pressemeldingen med en bortforklaring. Grunnen til at bilen er så lik forgjengeren er fordi kundene har bedt om at den ikke skal endres. Vås! Bilen er laget sånn fordi den er basert på samme plattform som den forrige. Det er også rimeligere å gjøre en evolusjon enn å lage en helt ny bil.

Større og finere
Nissan var rett og slett nødt til å lage en forbedring, for alle konkurrentene har nå kommet med nye biler. Derfor har også X-trail vokst til å møte konkurransen bedre. Akselavstanden er økt med 5 mm, og den totale lengden er økt med 17,5 cm. Dette er likevel endringer som først og fremst er gjort i karosseriformen, og tillegget i lengden er stort sett kommet bagasjerommet til gode. Selv om karosseriet er nesten identisk, så er det knapt en karosseriplate som er lik den forrige. Det finnes en grense for hva man kan kalle en facelift, og hva som kan kalles en ny bil. Nissan mener dette er en ny bil, men vi kaller den en stor facelift.

Smakfullt interiør
Innvendig er det også gjort omveltninger. X-Trail har ikke lenger det sentermonterte instrumenthuset, men har nå gått tilbake til å sette instrumentene rett over rattstammen. Hvor ble det av de gode argumentene for sentermonterte instrumenter nå da? Vi har til og med begynt å like det. Dessuten ga det så fint oppbevaringsrom framfor oss når ikke instrumentene var der. Vel, det nye interiøret ser ikke verst ut det heller.

Noen tekniske nyheter
De viktigste forskjellene finner vi i det tekniske. 4WD-systemet er oppgradert med systemer kalt DDS (Downhill Drive Support) og USS (Uphill Start Support). Dette er systemer som holder bilen på bremsene når du skal ta bakkestart, og det bremser opp bilen på egen hånd når du skal ned svært bratte bakker. Sistnevnte er svært kjekt i kombinasjon med automatgir, som ikke kan bremses med bilen i gir. Da kobler som kjent giret ut, men ikke med DSS på plass. Da ordner den alt selv.

Spennende drivlinje
X-trail får nå fire motoralternativer man kan velge blant. Den minste dieselmaskinen er en 2-liter på 150hk, som også kan fås i en versjon med intercoller. Da skvetter ytelsene opp til 173hk.

Om du foretrekker bensin, så kan du alternativt velge en 2-liter på 140 hk, eller en 2,5 liter på 169 hk. Et fortrinn for Nissan er at nye X-Trail kan leveres med en 6-trinns automatkasse på den minste dieselversjonen. Ikke alle konkurrentene kan tilby det samme, og X-Trail vil få mange kunder bare på dette alene. Vi gleder oss allerede til å prøvekjøre.

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen