TEST: BMW F 800S:

Tysk for allmuen

F 800S representerer noe helt nytt fra BMW. En sporty mellomklassesykkel for de brede lag av den MC-interesserte befolkningen.

44c3ab30f2fea.jpg
44c3ab30f2fea.jpg
Publisert Oppdatert

img

FORTERE:
På landeveien byr F 800S på presise og lekne egenskaper. Den smidige twinmotoren bidrar også til at det er lett å utnytte kjøreegenskapene.

img

DETALJER:
Går man F 800S nærmere etter i sømmene finner man flere designdetaljer som skiller seg ut. Vi for vår del, har falt for instrumenteringen. Analoge klokker i dristig designinnpakning funker særdeles bra, både praktisk og estetisk.

img

LITEN OG LETT:
F 800S er en liten og lett motorsykkel. Tross det, har BMW fått fram en ergonomi som funker, enten det er snakk om kjappe svingøvelser eller makelig touring i lovlige hastigheter.

Med F 800S sikter BMW mot det attraktivemellomklassemarkedet. Det skjer med en sporty sykkel medvannavkjølt twinmotor og beltedrift til bakhjulet. Bortsett fraABS-bremser og varmehåndtak, er ikke modellen nedlesset med utstyr,slik man er blitt bortskjemt med på større BMW-modeller. Ettertradisjonell BMW-standard, er F 800 en enkel sykkel. Den er lett ogutstråler sportslig purisme, hvilket gir den gode odds her påredaksjonen.

 

F 800S skal, ifølge BMW, være en allsidigmotorsykkel. I det ligger en tanke om at den, blant mye annet, skalvære egnet for nybegynnere. Bortsett fra en setehøyde som bidrartil at undertegnede må bedrive en smule tåspissbalansering,opplever vi F 800 som lettkjørt. Den smidige motoren, som drar rentfra knappe 2000 omdreininger, sørger også for at sykkelen funkerålreit under urbane forhold. Det eneste som trekker litt ned, er eninnsprøytningstypisk "av-på"-reaksjon fra null til littgass. Ikke noen stor greie riktignok, men tendensen er mer markertenn på mange andre innsprøytningssykler.

 

Bykjøring er én ting, svingete landevei noehelt annet. På slikt underlag fordres det både kjøreegenskaper,effekt og ikke minst dynamikk for å påkalle våre smil.Kjøreegenskapene er fine. Veldig fine - faktisk. Svingeneforseres med lettstyrt presisjon. God, fysisk nærkontakt bidrar tilat den som befinner seg i sadelen får god føling med sykkelen.Motoren lever også opp til egenskapene. På mellomregisteret har denbåde vitalitet og styrke. I vår sportsentusiasme kunne vi kanskjeønsket oss litt mer turtallsiver, men greit. Motoren er kultivertog villig. Skal vi utvise en smule sportslig kravstorhet, går detpå bremsene. De er effektive nok, men et noe diffust trykkpunktødelegger litt for den sportslige fingerspissfølelsen. Pirk,kanskje - men verd å nevne.

Sikter bredt

BMW har godt rykte på ergonomi, hvilket F 800lever opp til. Sittestillingen er svært bekvem, med behageligposisjonering av styre og fothvilere. Heller ikke passasjeren hargrunn til å klage. Selv om setet virker høyt og smalt, bidrar lavtplasserte fothvilere og skikkelige håndtak til at eventuelleeksosryper finner tilværelsen god. Den minimale kåpa har imidlertidingen merkbar innvirkning på fartsvinden. Vil man ha bedrebeskyttelse, må man koste på seg et høyere kåpeglass. Det finnes iBMWs delekatalog.

 

Vi liker F 800S. Den er morsom, imøtekommendeog bekvem. Som garvede MC-testere har vi våre små bemerkninger, mende er farget av at vi legger lista svært høyt. Når vi liker ensykkel, får vi nemlig en hang til å henge oss opp i detaljer. Idette tilfellet klarer de imidlertid ikke å ødelegge et positivthelhetsinntrykk. Følgelig er konklusjonen klar: Med F 800 har BMWfått fram en morsom og velfungerende sykkel. En sykkel som innfrirnybegynneres krav til smidig funksjonalitet og erfarneMC-skribenters ønsker om dynamisk kjøreglede. Eller for å si det påen annen måte: BMW sikter bredt, og de treffer!

[email protected]

 

 

Modell:

BMW F 800S

Motor:

To-sylindret, vannavkjølt rekkemotor

Slagvolum:

798 ccm

Effekt:

85 hk/8000 omdr.

Dreiemoment:

86 Nm/5800 omdr.

Kraftoverføring:

6 gir/tannrem

Dekk f./b.:

120:70ZR17/180:55ZR17

Tørrvekt:

182 kg

Setehøyde:

820 mm

Tankvolum:

16 liter

Aks 70-130 km/t 6. gir.:

7,2 sek.

Testforbruk:

0,46 liter/mil

Turtall, 100 km/t:

3600 omdreininger

Pris:

Kr 136 400

Importør:

BMW Norge AS, OSLO

 

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen