TEST: BMW F 800S:

Tysk for allmuen

F 800S representerer noe helt nytt fra BMW. En sporty mellomklassesykkel for de brede lag av den MC-interesserte befolkningen.

Publisert Oppdatert

FORTERE:
På landeveien byr F 800S på presise og lekne egenskaper. Den smidige twinmotoren bidrar også til at det er lett å utnytte kjøreegenskapene.

DETALJER:
Går man F 800S nærmere etter i sømmene finner man flere designdetaljer som skiller seg ut. Vi for vår del, har falt for instrumenteringen. Analoge klokker i dristig designinnpakning funker særdeles bra, både praktisk og estetisk.

LITEN OG LETT:
F 800S er en liten og lett motorsykkel. Tross det, har BMW fått fram en ergonomi som funker, enten det er snakk om kjappe svingøvelser eller makelig touring i lovlige hastigheter.

Med F 800S sikter BMW mot det attraktive mellomklassemarkedet. Det skjer med en sporty sykkel med vannavkjølt twinmotor og beltedrift til bakhjulet. Bortsett fra ABS-bremser og varmehåndtak, er ikke modellen nedlesset med utstyr, slik man er blitt bortskjemt med på større BMW-modeller. Etter tradisjonell BMW-standard, er F 800 en enkel sykkel. Den er lett og utstråler sportslig purisme, hvilket gir den gode odds her på redaksjonen.

 

F 800S skal, ifølge BMW, være en allsidig motorsykkel. I det ligger en tanke om at den, blant mye annet, skal være egnet for nybegynnere. Bortsett fra en setehøyde som bidrar til at undertegnede må bedrive en smule tåspissbalansering, opplever vi F 800 som lettkjørt. Den smidige motoren, som drar rent fra knappe 2000 omdreininger, sørger også for at sykkelen funker ålreit under urbane forhold. Det eneste som trekker litt ned, er en innsprøytningstypisk "av-på"-reaksjon fra null til litt gass. Ikke noen stor greie riktignok, men tendensen er mer markert enn på mange andre innsprøytningssykler.

 

Bykjøring er én ting, svingete landevei noe helt annet. På slikt underlag fordres det både kjøreegenskaper, effekt og ikke minst dynamikk for å påkalle våre smil. Kjøreegenskapene er fine. Veldig fine - faktisk. Svingene forseres med lettstyrt presisjon. God, fysisk nærkontakt bidrar til at den som befinner seg i sadelen får god føling med sykkelen. Motoren lever også opp til egenskapene. På mellomregisteret har den både vitalitet og styrke. I vår sportsentusiasme kunne vi kanskje ønsket oss litt mer turtallsiver, men greit. Motoren er kultivert og villig. Skal vi utvise en smule sportslig kravstorhet, går det på bremsene. De er effektive nok, men et noe diffust trykkpunkt ødelegger litt for den sportslige fingerspissfølelsen. Pirk, kanskje - men verd å nevne.

Sikter bredt

BMW har godt rykte på ergonomi, hvilket F 800 lever opp til. Sittestillingen er svært bekvem, med behagelig posisjonering av styre og fothvilere. Heller ikke passasjeren har grunn til å klage. Selv om setet virker høyt og smalt, bidrar lavt plasserte fothvilere og skikkelige håndtak til at eventuelle eksosryper finner tilværelsen god. Den minimale kåpa har imidlertid ingen merkbar innvirkning på fartsvinden. Vil man ha bedre beskyttelse, må man koste på seg et høyere kåpeglass. Det finnes i BMWs delekatalog.

 

Vi liker F 800S. Den er morsom, imøtekommende og bekvem. Som garvede MC-testere har vi våre små bemerkninger, men de er farget av at vi legger lista svært høyt. Når vi liker en sykkel, får vi nemlig en hang til å henge oss opp i detaljer. I dette tilfellet klarer de imidlertid ikke å ødelegge et positivt helhetsinntrykk. Følgelig er konklusjonen klar: Med F 800 har BMW fått fram en morsom og velfungerende sykkel. En sykkel som innfrir nybegynneres krav til smidig funksjonalitet og erfarne MC-skribenters ønsker om dynamisk kjøreglede. Eller for å si det på en annen måte: BMW sikter bredt, og de treffer!

[email protected]

 

 

Modell:

BMW F 800S

Motor:

To-sylindret, vannavkjølt rekkemotor

Slagvolum:

798 ccm

Effekt:

85 hk/8000 omdr.

Dreiemoment:

86 Nm/5800 omdr.

Kraftoverføring:

6 gir/tannrem

Dekk f./b.:

120:70ZR17/180:55ZR17

Tørrvekt:

182 kg

Setehøyde:

820 mm

Tankvolum:

16 liter

Aks 70-130 km/t 6. gir.:

7,2 sek.

Testforbruk:

0,46 liter/mil

Turtall, 100 km/t:

3600 omdreininger

Pris:

Kr 136 400

Importør:

BMW Norge AS, OSLO

 

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen