TT for puristene

Synes du en Audi TT er litt for snill, litt for komfortabel, har litt for liten motor og litt for mye unødvendig dilldall? Her er ekstremvarianten for puristene.

TT´en har ingen A-stolper eller ramme rundt frontruta. I stedet er vinduet bøyd rundt kupeen.
TT´en har ingen A-stolper eller ramme rundt frontruta. I stedet er vinduet bøyd rundt kupeen.
Publisert Oppdatert

I forbindelse med årets Wörthersee Tour, det store Audi- og Volkswagen-treffet i Østerrike, har Audi bygd en spesialvariant av TT. Den er bygd for å tilfredsstille puristene; det meste som ikke absolutt trengs er fjernet.

Audi TT clubsport quattro: Se bildene her

Tak? Nei. Ramme rundt frontruta? Nei. A-stolper? Nei. I stedet har bilen fått en lav frontrute som går rundt og ned på sidene, i tråd med gamle speedster-tradisjoner. I stedet for oppbevaringsrom for stofftaket bilen vanligvis er utstyrt med, har den fått to forhøyninger bak setene - også dette i tråd med tradisjonene.

I speedster-tradisjon
For å få det rette utseendet, har Audi-folket også gjort både veltebøylene og setene i bilen noe lavere enn på en standardbil.

Fronten viser dagens Audi-snute i ekstremt format, med netting som gjør den mer aggressiv. I motsetning til de fleste Audi-modellene har den heller ikke fire ringer i grillen; emblemet er plassert på panseret. Bilen har i tillegg fått LED-frontlys.

Heftig toliter
Audi-folket har dratt lyddemperen i eksosanlegget helt ut i hekken, og den godt synlige potta med to store, ovale utblås gir jo et røft utseende. TT´ens dørhåndtak er borte - dørene åpnes med et knappetrykk. Sidespeilene er mindre enn på standardbilen, og skjermer og sideskjørt er både bredere og mer markerte.

Under de brede skjermene har bilen fått 20-tommere, skodd med 265/30-dekk. Det kan være greit med ekstra gummi, for under panseret har TT´en en heftig bearbeidet variant av den turbomatede toliteren. Den nøyaktige effekten oppgis ikke, men Audi forteller at den har mer enn 300 hk, blant annet takket være en ny innsugsmanifold. Bilen kan dermed hinte om en enda sprekere versjon av motoren enn den 265 hk sterke varianten som sitter i S3.

Synlig motor
Det gleder oss å se et motorrom der en ikke bare ser et stort plastdeksel. Audis ingeniører har ryddet opp i kabler og rørgater, og ting som aircondition-kompressor og ABS-system er flyttet til andre steder i bilen. Dermed er det et vakkert og rent motorrom under panseret.

Kraften går via en S-tronic-girkasse - altså dobbeltclutch-girkassa som kalles DSG hos søstermerket Volkswagen. TT´en har også quattro, og er dermed den første TT´en med den turbomatede toliteren og firehjulstrekk. Dette hinter også om at den mer avgiftsvennlige standardmodellen blir tilgjengelig med firehjulstrekk snart.

Clubsport-TT´en har også fått keramiske bremser, som bremser svært godt uten å fade og i tillegg veier lite.

Kanskje i produksjon
Interiøret er også laget spesielt for den sportslige og puristiske TT-modellen. Den har bøtteseter med firepunktsseler, mange detaljer er laget av aluminium, og den har fått den spesielle girskifterbasen fra R8. Dørsidene er rene og uten knapper, dørtersklene er bygd om, og instrumentene er mer sporty og ikke minst mer iøynefallende enn på standardbilene.

Og en morsom detalj er at den midterste lufteåpningen i dashbordet er byttet ut med kontroller for det store Bang & Olufsen-stereoanlegget i bilen.

Det beste av alt, er at Audi kaller bilen en studie - ikke bare et konsept eller en enkeltmodell. De sier også at de vurderer produksjon av bilen, i en liten serie.

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning