PRØVEKJØRT: SKODA ROOMSTER

Tsjekk stolthet

Lanseringen var storslagen med stor S, og sjelden har vi fått så mye oppmerksomhet bak et ratt. Nei, vi har ikke kjørt Koenigsegg CCX, men Skoda Roomster.

Publisert Oppdatert

Prøvekjøringen av Roomster finner sted i Skodas hjemland, Tsjekkia, og det er tydelig at innbyggerne er stolte av sitt eneste bilmerke. Overalt hvor vi kommer, snur folk seg og nikker bekreftende - "Der er den nye Skodaen, vår nye stolthet".

 

Hadde nye Skoda Roomster sett ut som konseptbilen, ville den vakt betydelig oppsikt også utenfor hjemlandet, men som vanlig er den ferdige modellen mer ordinær enn konseptbilen.

 

Bilen er imidlertid fremdeles "delt i to" innvendig; Skoda fremhever at den har et "driving room" foran for sjåføren og et "living room" bak for passasjerene.

Fin 1,4 l diesel

Jeg stiger først inn i førerommet og trives umiddelbart. Setene er gode, rattet har dybdejustering, og hele interiøret gir et godt kvalitetsinntrykk i forhold til konkurrentene. Testbilen jeg har fått utdelt har en 1,4-liters dieselmotor på 80 hestekrefter. Man får også en 1,4-liter med 69 hester, og mange vil trolig velge den på grunn av prisen. Jeg mener - kjøper du en bil med 1,4-liters motor, bryr du deg neppe om den har 69 eller 80 hester?

 

Jeg bryr meg imidlertid, og synes 80-hesteren er fin. Den har et OK dreiemoment, og i en bil som dette trenger man strengt tatt ikke flere hestekrefter. Dreiemomentet på 195 Nm er 40 mer enn i utgaven med 69 hk.

 

Kjøreegenskapene? De er ikke all verden i slike biler, men Roomster kjører bedre enn flere av konkurrentene, som for eksempel Nissan Note.

God utsikt

Med en slik bil er det imidlertid ikke motor og kjøreegenskaper som teller mest, men hvor praktisk den er. De gode nyhetene er at alle baksetene kan fjernes helt - noe som jo kan være svært nyttig en gang iblant - og at baksetepassasjerene har god utsikt på grunn av de store vinduene. Dette siste gjør at det er lett å trives bak i "s tua". Den dårlige nyheten er at bakseteløsningen er tungvinn, så de færreste vil gidde å ta ut setene hvis de ikke absolutt må.

 

En annen ting som er svært viktig i denne klassen, er prisen, og her kommer Skoda Roomster godt ut: Den billigste varianten med 1,2-liters motor vil koste under 200 000 kroner.

 

Utstyrsnivået er dessuten godt, og i Norge får Roomster det man forventer av sikkerhetsutstyr som ESP og kollisjonsputer. Motoralternativet jeg kjørte vil koste rundt 225 000 kroner - og det er bilen helt klart verdt.

 

[email protected]

 

 

Tekniske data:

Skoda Roomster 1,4 diesel

Motor:

1422 ccm

Ytelse:

80 hk v/4000 o/min

Dreiemoment:

195 Nm v2200 o/min

Vekt:

1245 kg

Bagasjerom:

fra 450/178 l

0-100 km/t:

14,7 sek

Toppfart:

165 km/t

Pris:

ca. 225 000 kr

 

 

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen