VIL BLI DEN NYE PETTER SOLBERG:

Tidenes satsing på 16-åring

For at Andreas Mikkelsen (16) skal bli den nye Petter Solberg, satses 10–20 millioner kroner. Maken til satsing har norsk motorsport aldri opplevd.

Publisert Oppdatert

Andreas Mikkelsen fra Bærum er bare 16 år gammel - men er en av dem med størst sjanser til å gå i Petter Solbergs hjulspor. Maken til satsing har nemlig norsk motorsport aldri sett: "Team Mikkelsen" vil i år trolig bruke 10-20 millioner kroner på at Andreas skal kjøre flere VM-runder i rally.

 

Faren hans, Steinar Mikkelsen - en av Norges 400 rikeste (400 millioner i formue ifølge Kapital) - har selv vært aktiv i bilsport i mange år.

 

Nå satser han imidlertid på sønnen, og har allerede kjøpt inn fem rallybiler: Tre Ford Focus WRC, hvorav den dyreste koster rundt fem millioner kroner, i tillegg til to såkalte gruppe N-biler - en Subaru og en Mitsubishi.

 

At gutten bare er 16 år, har også "Team Mikkelsen" funnet en løsning på.

 

- Planen er at jeg skal ta førerkort i Storbritannia på 17-årsdagen 22. juni. Fra den dagen skal jeg kjøre 7-10 rally i Wales og England i sommer. VM-debuten blir i Rally Kypros i slutten av september, forteller Andreas.

Vi møter rallytalentet på Norges Toppidrettsgymnas (NTG) på Bekkestua. Han er høy og veltrent, men litt blyg som 16-åringer flest.

 

 

HENNINGS BIL:
En av Ford´ene som Andreas Mikkelsen skal kjøre i år er gamlebilen til Henning Solberg. Henning brukte denne i 2005-sesongen.

Det må da være galskap at en unggutt uten førerkort kaster seg ut i VM-sirkuset?

 

- Nei, vi mener ikke det, skyter personlig trener Roy Snellingen inn. Snellingen var tidligere Norges beste i motocross og jobber i dag på NTG.

 

- Det er i hans alder man lærer fortest. Forskning viser at den motoriske gullalder avtar når man er 18 år. Fra man er 20 år begynner man lettere å føle frykt. Derfor er det viktig at Andreas kjører en WRC-bil og deltar i VM-runder i år, ettersom han har økonomiske muligheter til det, forklarer Snellingen.

 

Nå er ikke Andreas Mikkelsen ukjent med motorsport og annen toppidrett. Bærumsgutten var blant verdens beste i sitt alderstrinn i alpint. I 2002 ble han nummer tre i et uoffisielt VM i storslalåm, men en kneskade satte en stopper for alpinkarrieren.

 

Også innen motocross har han vært blant Norges beste. Men to hjul frister ikke. Nå vil han bli verdensmester på fire.

 

- Jeg har ikke så mye erfaring fra bilsport, men har kjørt mer enn folk tror. I fjor sommer kjørte jeg gokart i tre uker i California, og i vinter har jeg testet mer enn 100 timer i en Ford Focus WRC, forteller 16-åringen.

Andreas Mikkelsen har de siste årene gått på alpinlinja til NTG, og har nå fått dispensasjon til å gå på motocrosslinja til NTG, til tross for at han går inn for bilsport - en idrettsgren som ikke har sin egen linje på skolen.

 

- Vi vurderte dette hos skolens ledelse, og fant ut at Andreas er så spennende at vi tok ham inn på dispensasjon på motocrosslinja, forklarer Roy Snellingen.

 

 

ALLSIDIG:
Andreas Mikkelsen har vært blant norges beste i både alpint og motocross. Nå er det rally han satser på.

Mikkelsen regner med at han vil trene enten rally, motocross, asfaltracing eller gokart fem dager i uken. Det er mye til å være bilsportsutøver.

 

Ingen i "Team Mikkelsen" vil avsløre hvor mye det koster, men de fem rallybilene som er kjøpt koster til sammen over 10 millioner kroner.

 

Ford'en fra 2002 har vært treningsbil og skal kjøres i VM-rundene i Kypros og Tyrkia. De to andre Ford'ene fra 2005 skal benyttes i andre løp - en for asfalt og en for grus. Planen er å kjøre så mange løp at det engelske teamet Ramsport ikke vil rekke å bygge om en grusbil til en asfaltbil og vice versa. De to siste bilene er gruppe N-biler og skal bli brukt i løp der WRC-biler er forbudt.

 

- Mye penger dette. Du kommer ikke til å ta helt av, da?

 

- Nei, jeg vet ærlig til talt ikke hvor store summer det dreier seg om. Min jobb er å kjøre bilen, og jeg hadde hatt det like morsomt i en gammel Volvo som i en ny Ford Focus WRC. Men ettersom jeg har muligheten til å kjøre en WRC-bil, har jeg tro på at det er smartest for karrieren.

 

Roy Snellingen er enig:

 

- Hadde dette bare dreid seg om at sønnen til en rik far skulle kjøre rally, ville jeg aldri blitt med som personlig trener. Jeg har kjent Andreas i mange år, og han er ikke opptatt av det materialistiske. Dette er toppidrettssatsing, og jeg har god tro på at vi skal lykkes.

God tro på Andreas Mikkelsen har også andre rallyførere. Henning Solberg omtaler ham som et "supertalent", og VM-stjernen Roman Kresta fra Tsjekkia var med som passasjer da Andreas testet en Focus WRC i påsken.

 

 

SEVEN RACING:
For å få mer trening på asfalt skal Mikkelsen kjøre det norske mesterskapet i såkalt Seven Racing denne sesongen.

- Det er klart det er langt igjen, men han imponerte meg stort, sier Kresta til Vi Menn.

 

Også regjerende Norgesmester Thomas Schie har sittet på med Andreas under testing i vinter.

 

- Selv om han bare er 16 år, er han et unikum bak rattet. Problemet vi har sett med sønner av rike fedre, er at de ikke har vært sultne nok fordi de har kommet for lett til det. Dette tror jeg ikke blir noe problem for Andreas, som er mer sulten enn de fleste motorsportsutøverne jeg har møtt.

 

Hvis Andreas en dag får en fabrikkontrakt hos et av VM-teamene, vil også millioninvesteringen bære frukter. Da er det ikke uvanlig med en årslønn på 10-20 millioner kroner.

 

- Jeg har fortsatt utrolig mye å lære og tar et steg om gangen. I de VM-rundene jeg skal kjøre i høst, er målet å fullføre. Men først og fremst skal vi ha det innmari gøy, sier Andreas Mikkelsen og smiler.

 


 

ANDREAS MIKKELSEN

Født:           22.06.89.


Høyde:        187 cm.


Vekt:          80 kg.


Sivil status: Single.


Bosted:       Bærum.


Karriere:     Nr. 3 i uoffisielt VM i storslalåm i sitt alderstrinn i 2002. På juniorlandslaget i motocross. Gokartkjøring i USA. Over 100 timer testing i rally.


Nøkkelpersoner i "Team Mikkelsen": Manager Vegard Joa. Personlig trener Roy Snellingen. Konsulenter: Tor Larsen og Jim Carlsen. Mekanikere: Ramsport i England.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

FLERE STORTALENTER

Andreas Mikkelsen er ikke eneste unggutt som satser millioner på å nå verdenstoppen i rally. Mads Østberg (18) fra Moss gjør det samme.

 

Sønnen til rallykjører og datagründer Morten Østberg startet karrieren med såkalte "utbildningsrally" i Sverige da han var 16 år og kjørte sitt første løp med en WRC-bil noen dager etter han fylte 18.

 

I år kjører han en 2003-modell Subaru Impreza WRC i NM og utvalgte VM-runder, og hittil henger han absolutt med de beste i Norge.

 

Også i Formel 1 har vi sett liknende storsatsinger av en fører som Nico Rosberg (21). Sønnen til den tidligere verdensmesteren Keke Rosberg siktet seg inn på Formel 1 i svært lav alder, og det har ikke vært spart på verken penger eller kontakter på veien mot Formel 1.

Med kommersielt innhold
Med kommersielt innhold

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning