Test: VW Eos 2,0 TFSI 2006

Familiecab med fraspark

Den dyreste VW Eos har en 200 hk turbomotor. Det sørger for friskt skyv i VW’s fireseters cabrioletmodell.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Sikre veiegenskaper

+ Fleksibel takløsning med god cabrioletfølelse

+ Kraftig og kultivert motor

+ Presis girkasse

- Noen lyder fra taket

- Vindavviser ekstrautstyr

- Høy pris (2,0 TFSI)

- Snau bagasjeplass

Volkswagen Eos ble lansert i Norge på forsommeren i 2006 og erstatter VW Golf Cabriolet. Bilen er en fire-seters cabriolet, med et foldetak som gjør at bilen fungerer som en coupé når taket er på. VW Eos leveres med tre bensinmotorer og en dieselmotor. Bensinalternativene er 1,6 liter/115 hk, 2,0 liter/150 hk og to-liters turbo/200 hk, mens en 2,0 liter/140 hk sitter i dieselversjonen. Prisene for Eos starter på snaut 350 000 kroner. Typiske konkurrenter er Opel Astra Twintop, Renault Megane CC og Peugeot 307 CC.

En spenstig motor betyr mye for kjøreopplevelsen, særlig i en cabriolet. Med 200 hk og 0-100 km/t på 7,8 sekunder, oppleves VW's familiecabriolet som en sportsbil i forkledning. Foldetaket fungerer fint og gir en bra kombinasjon av coupe og cabriolet. Bilen er dyr med sterkeste motor og bagasjeplassen er liten med taket av.

Plass: Ok for fire

VW Eos har gode plassforhold, biltypen tatt i betraktning. Du kan med rimelig god samvittighet legge ut på tur med fire personer av normal voksenstørrelse i bilen. Benplassen er grei, mens bredden er noe begrenset grunnet plassen til takmekanismen. Det trekker naturlig nok noe mer på de to bakseteplassene.

Bagasjeplassen er relativt bra når du har taket oppe. Skal taket felles ned, har du plass under et lokk i bagasjerommet, som sørger for at vesker eller bager ikke kommer i veien for takmekanismen. Plassen er da begrenset, men holder til en dagstur eller weekendtur for to.

VW oppgir bagasjeromsvolumet med taket oppe til 380 liter, og 205 liter med taket nede.

Veiegenskaper: Kledelig sportslig

VW Eos bygger på velkjent teknikk fra bl.a. VW Golf. Det betyr at bilen kan oppvise harmoniske og trygge manerer ute på veien. Selv om en cabriolet ikke har en like stiv struktur som en med fast tak, er vibrasjoner og risting ved passering av ujevnheter på et moderat nivå.

Ved normal kjøring oppleves VW Eos som sportslig og lettkjørt. På tørre veier vil du neppe komme i kontakt med grensen for veigrepet, og på våt eller glatt vei er den trygg med en tendens til å skyve over forhjulene (understyring). ESP-systemet griper inn før du får en mer markant skrens.

For en aktiv sjåfør og i kombinasjon med turbomotoren, kan de noe stivere og bredere dekkene på vår testbil (225/45-17) være en sportslig prikk over i'en. De sørger for et meget god styrerespons og kjørefølelse på tørr vei.

Motor: Harmonisk kraftpakke

Den 200 hk to-liters motoren med turbolader er kjent bl.a. fra VW Golf GTI, og sørger for å sette ordentlig fart på Eos, selv med en egenvekt på godt over 1500 kilo. 0-100 km/t går på 7,8 sekunder og toppfarten er 232 km/t.

Motoren er snill, med et bredt effektregister. Eksempelvis har du dreiemomentet på 280 Nm disponibelt mellom 1800-5000 o/m. I praksis betyr det at du har god akselerasjon fra lave turtall, og at den holder seg godt hele veien opp gjennom turtallsregisteret. Den går pent og lager ikke sjenerende støy.

Du har solide forbikjøringsreserver i 3. og 4. gir, og både 5. og 6. gir har bra trykk i motbakker og du trenger ikke gire ned for å holde følge med trafikken. I tillegg tar clutchen mykt og girkassen er lett og presis i bruk.

Kvalitet: På vei opp

Kundene til Volkswagen og Audi er blant dem som er minst fornøyd med forhandlerne og verkstedene sine. Den norske importøren har lovet at dette skal arbeides med, og det kan se ut som om trenden er på vei i positiv retning.

VW har bedret kvaliteten på bilene sine merkbart de siste årene og Eos på Golf V-basis bør ikke være belemret med store feil eller svakheter. Finish og materialer på testbilen var av god standard.

Miljø: Ikke blant de verste

Volkswagen Eos har til tross for en råsterk 200-hesters turbomotor, ikke skyhøyt forbruk av drivstoff. Den har et normforbruk på 0,83 l/mil og et CO2-utslipp på 199-202 g/km. Under variert testkjøring lå forbruket på 0,85 l/mil.

Komfort: Fin takløsning

VW Eos byr på et bra førermiljø og har god sittekomfort. Positivt er høyderegulering av setet og rattregulering opp/ned og ut/inn med spesielt godt reguleringsmonn. Det gir fine muligheter for å finne varierte sittestillinger.

Bilen har et understell som passer bra til en cabriolet-coupé, der det er tilstrekkelig fjæringskomfort til at turen ikke blir for mye plaget av ujevnt underlag. Vår testbil hadde 225/45-17 dekk (ekstrautstyr) som ikke anbefales til de mer komfortorienterte.

En vindavviser bak forsetene hjelper til å minimere trekk mot nakken med to personer i bilen. Denne koster imidlertid 2650 kroner. Har du i tillegg siderutene oppe og varmeapparatet på, kan cabrioletsesongen utvides betraktelig. Selv med ruter og vindavviser nede, holder trekken seg akseptabel opp i 80 km/t.

Foldetaket gjør det til en enkel affære å skifte mellom full cabriolet og ren coupé. Med unntak av noen lyder fra de rammeløse vinduene, er bilen som en vanlig coupé med taket oppe. Støynivået er akseptabelt innen norske hastigheter. Bilen har et velfungerende to-sone klimaanlegg.

Sikkerhet: Ekstra cabrio-tiltak

VW Eos er ikke testet i EuroNcap, men bygger i stor grad på VW Golf, som har gode resultater i testen. Med VW's gode sikkerhetsrykte, er det rimelig å anta at Eos er blant de bedre bilene i denne klassen.

VW har utstyrt bilen med kombinerte hode- og sidekollisjonsputer i forsetene, for å kompensere for de utfordringene et foldetak gir med tanke på plassering av kollisjonsputer. Dessuten er det montert veltebøyler bak hodestøttene i baksetet. Disse aktiveres automatisk om bilen skulle slå rundt.

Bilen kan leveres med adaptive bi-xenon lys, som bedrer sikten ved mørkekjøring. ESP med bremseassistent og antispinn er standard.

Økonomi: Kostbar toppmodell

Prismessig er inngangsbilletten til Eos noe dyrere enn konkurrentene. Utstyrsnivået er bra og bilen leveres i en Carat-versjon (18 000 kroner) der du bl.a. finner cruisekontroll, multifunksjonsratt, skinninteriør og adaptive bi-xenon lys. Det finnes en del tilvalgsutstyr, bl.a. ulike navigasjonsløsninger, sportsunderstell og ulike dekk/felg-kombinasjoner.

200 hk-versjonen som vi har kjørt koster fra snaut 500 000 kroner og blir den mest kostbare Eos-modellen. Ikke bare grunnet høyere drivstoff- og forsikringsutgifter, men også et antatt høyere verditap.

Se flere saker fra: Volkswagen Se flere saker fra: Test: Volkswagen EOS
Som å kjøre Golf

Test: VW Amarok Doublecab 2,0 BiTDI 180 hk Highline, 2014

Som å kjøre Golf
Veil. pris: 602554

Denne hybriden er raskest

Test: VW Jetta Hybrid Highline, 2013

Denne hybriden er raskest
Veil. pris: 374700

Drømme-Golfen

Test: Volkswagen Golf 2,0 TDI 4Motion 2013

Drømme-Golfen
Veil. pris: 419190

En nesten perfekt bil

VW Golf 1,6 TDI, 2012

En nesten perfekt bil
Flott bybil fra Volkswagen

Test: Volkswagen Up! 1,0 60 hk 2012

Flott bybil fra Volkswagen
Den beste Passaten

Test: VW Passat Alltrack 2,0 TDI 4Motion 140 hk, 2012

Den beste Passaten
Veil. pris: 450700

Bobla er mer sprudlende enn noensinne

Test: Volkswagen Beetle Coupé 1,2 TSI 105 hk 2012

Bobla er mer sprudlende enn noensinne
Veil. pris: 262720

Donnerwetter, for en SUV!

Test VW Touareg V8 TDI, 2012

Donnerwetter, for en SUV!
Bilene nordmenn elsker

Test: Mazda CX-5, Peugeot 4008 og VW Tiguan

Bilene nordmenn elsker
Billig-SUV fungerer bra

Test VW Tiguan 2,0 TDI 110 hk, 2012

Billig-SUV fungerer bra
Her er den beste Golfen

Test: Volkswagen Golf GTI DSG, 2011

Her er den beste Golfen
Veil. pris: 508670

Mer luksus trenger du ikke

Test: Volkswagen Passat 2,0 TDI 170 hk DSG 4Motion, 2011

Mer luksus trenger du ikke
Veil. pris: 583210

Vi har hardtestet Volkswagen Passat

Langtest: 6000 kilometer med Volkswagen Passat 2,0 TDI DSG

Vi har hardtestet Volkswagen Passat
Bestselgeren er blitt enda bedre

Test: Volkswagen Tiguan 2,0 TDI 140 DSG, 2011

Bestselgeren er blitt enda bedre
Veil. pris: 509790

Like bra som en vanlig Golf

Test: Volkswagen Golf Cabriolet 1,2 TSI 2011

Like bra som en vanlig Golf
Touran er litt for trang

Test: Volkswagen Touran 1,6 TDI DSG Highline

Touran er litt for trang
Norges første test av nye Passat

Test: VW Passat stasjonsvogn 2,0 TDI BMT 140 DSG, 2011

Norges første test av nye Passat
Vi har testet tidenes raskeste Golf

Test: VW Golf R DSG 4Motion, 2010

Vi har testet tidenes raskeste Golf
Veil. pris: 810840

Familiedrømmen

Test: VW Caravelle 2,0 TDI DSG, 2010

Familiedrømmen
Veil. pris: 735320

Sports-SUV med miljøalibi

Test VW Touareg Hybrid, 2010

Sports-SUV med miljøalibi
Veil. pris: 1430000

Hva skal vi med denne folkevogna?

VW Jetta 1,6 TDI DSG Highline, 2011-modell

Hva skal vi med denne folkevogna?
Veil. pris: 265080

Denne Golfen får karakter seks

Test VW Golf GTD, 2011

Denne Golfen får karakter seks
Familiens drømmebil

Test VW Passat stasjonsvogn 1,6 TDI, 2011

Familiens drømmebil
Veil. pris: 311000

Bilen som har plass til alt

Test: VW Sharan 2,0 TDI DSG BMT Highline, 2011-modell

Bilen som har plass til alt
Veil. pris: 447170

Sparer deg for avgifter

Langtest: 2600 km med VW Golf 1,6 TDI 105 hk BlueMotion 2010

Sparer deg for avgifter
Veil. pris: 230580

Derfor selger VW Touran i bøtter og spann

Test: VW Touran 2,0 TDI 7s., 2010

Derfor selger VW Touran i bøtter og spann
Veil. pris: 349220

Polo med supermotor

Test: Volkswagen Polo Cross 1,2 TSI 2010

Polo med supermotor
Velg en annen Polo

Test: Volkswagen Polo BlueMotion

Velg en annen Polo
Verdens beste VW Golf

Test VW Golf 1,6 TDI BMT, 2010

Verdens beste VW Golf
Perfekt familiebil – på papiret

Test: VW Caddy Maxi Life 1,9 TDi DSG 2008

Perfekt familiebil – på papiret
Veil. pris: 346170

Fornuftsbil med energipille

Test VW Golf 1,4 TSI DSG stasjonsvogn, 2010

Fornuftsbil med energipille
Tjukkversjonen av Golf

Test: VW Golf Plus 2,0 TDI 110 2009

Tjukkversjonen av Golf
Veil. pris: 262000

Ekte Golf?

Test: VW Golf 1,9 TDI stasjonsvogn 2007

Ekte Golf?
Billig Golf slår godt fra seg

Test: VW Golf 1,6 TDI 90 hk 2009

Billig Golf slår godt fra seg
Veil. pris: 226800

Setter standarden

Test: VW Golf GT 1,4 TSI DSG 2008

Setter standarden
Skummel nykommer

Test: VW Golf 2,0 TDI, 2009

Skummel nykommer
Veil. pris: 289400

Gammel, men god

Test: Volkswagen Passat 2,0 TDI DSG 4Motion, 2010

Gammel, men god
Veil. pris: 467860

Golf light

Test: Volkswagen Polo GTI 2006

Golf light
En perfekt Polo koster 200.000,-

Test: VW Polo 1,2 70 hk Comfortline, 09-modell

En perfekt Polo koster 200.000,-
Veil. pris: 201000

Best i klassen

Test: Volkswagen Polo 1,6 TDI DSG

Best i klassen
Diesel bedre enn hybrid

Test: VW Passat BlueMotion 2,0 TDI 110 hk Highline 2009

Diesel bedre enn hybrid
Veil. pris: 336000

Folkevogn med horn i panna!

Test: VW Passat R36 2008

Folkevogn med horn i panna!
Veil. pris: 919130

Familien i boks

Test: VW Touran Blue Motion Travel 1,9 TDI, 2009-modell

Familien i boks
Veil. pris: 347760

Morsom og tørst Tiguan

Test: Volkswagen Tiguan 2,0 TDI 140 Tiptronic, 2009

Morsom og tørst Tiguan
Veil. pris: 434930

Den lekreste fra VW

Test: VW Passat CC 1,8 TSI 2008

Den lekreste fra VW
Veil. pris: 388850

Nygammelt forbruksfrieri

Test: VW Passat BlueMotion 2008

Nygammelt forbruksfrieri
Coupékabrioletenes konge

Test: VW Eos 2,0 TFSI 2008

Coupékabrioletenes konge
Veil. pris: 540000

Norgesdrøm?

Test: VW Passat 2.0 TDI 4Motion stasjonsvogn 2007

Norgesdrøm?
Tung, dyr og flott

Test: VW Touareg 3,0 V6 TDI 2008

Tung, dyr og flott
Dyr folkevogn

Test: Volkswagen Passat 2,0 TDI CR 2008

Dyr folkevogn

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen