Test: VW EOS 2,0 FSI 2007

Treffer oss rett i hjertet

Den er lekker, komfortabel og kjører overraskende bra. Hils på Volkswagen EOS.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Komfortabel og støysvak

+ Kjørevillig og lettbeint

+ Rommelig

+ Fine motoralternativer

- Litt dyrere enn konkurrentene

Hvis man først skal kjøre takløst, er en CC-bil som EOS et klart mer praktisk og komfortabelt valg enn tradisjonelle kabrioleter. Den er i tillegg rommelig, glimter til med gode kjøreegenskaper og friske motorer. Suksessoppskrift fra VW?

Kabriolet i finvær, kupe i møkkavær. Volkswagen EOS skal kapre sporty kunder fra blant andre Renault Megane CC, Peugeot 307 CC, Opel Astra Twin Top og kommende Focus CC. Felles for biler i klassen er at de finner et godt kompromiss mellom det toppløse og det praktiske i hverdagen. VW EOS drar det hele litt lenger, og viser at det er mulig å finne kjøreegenskaper også i biler uten fast tak.

Kjøreegenskaper

EOS er ikke tynget til døde med avstivninger til tross for at det er en kabriolet. Nå skal ikke en kabriolet kjøres som en sportsbil, men vi synes VW skal ha ros for EOS sine egenskaper. Styrefølelsen er godt ivaretatt, og bakakselen henger veldig godt med ved aktiv kjøring. Understellet er ikke av den mest sporty typen, heller komfortabelt, men som sagt sporty nok til å leke seg litt i svingene.

Motor

Vi har rattet rundt 1500 kilometer i EOS med 2,0FSI. Toliteren yter 150 hester og 200 Nm, og er en ypperlig maskin for denne bilen. Dreiemomentet i bunnregisteret er godt, og motoren er ellers myk og lettkjørt. I kombinasjon med en 6-trinns kasse har du alle muligheter til å kjøre friskt om du ønsker det, eller økonomisk hvis du ønsker det.

Ytelser

Som sagt drar motoren godt uansett hvor i registeret du befinner deg. Ikke som en sportsbil, men akkurat slik du vil at en sprek cruiser skal. Det heftigste motoralternativet er samme pakke bare med turbo i tillegg, der 200 ville gamper drar deg av gårde. Den er sterk! Vi har enda ikke hatt anledning til å teste EOS med TDI-motoren på 140 hester, men lover å gi en rapport når sjansen byr seg. 150-hesteren klarer akselrasjonen til hundre på 9,8 sekunder.

Eksteriør

Volkswagen EOS er en smule bredere enn et par av sine konkurrenter, som skaper et mer dynamisk preg på bilens utseende. Den deler detaljer med flere av konsernets modeller, men har samtidig sin egen tøffe og unike "look".

Takkonstruksjonen er helt unik, og gjør at man ikke trenger å ta av hele for å få luft i sveisen. Dessuten transformerer den bilen fra kupe til kabriolet på 25 sekunder, gjerne i første lyskryss.

Interiør

Interiøret er forholdsvis i typisk VW-stil, uten de altfor store design-bombene. Det ser bra, og er velfungerende, og skinnsetene er av beste sort.

Dessuten er EOS et fint alibi for familiefedre som ønsker seg noe litt sprekere enn en Passat eller Golf. Plassen er nemlig helt grei for fire voksne, og barn ville aldri ha klaget på plassen. Bagasjerommet rommer to kofferter og duger til helgetur for to.

Komfort

Normalt støyer slike konstruksjoner, men igjen har Volkswagen gjort en upåklagelig god jobb. Selv når taket ligger på, er det stille som i graven. Kjør over fartsdumper eller ujevnheter, og du vil bli forundret over at støy fra takkonstruksjonen glimrer med sitt fravær. Sittestillingen i skinnsetene fra Carat-pakken er også meget god, og skaper et solid helhetsinntrykk når det er snakk om komfort.

Sikkerhet

EOS bygger mye på Volkswagen Golf, som har gjennomført kollisjonstester med gode resultater. Vi antar derfor at VW EOS er blant de bedre i sin klasse sikkerhetsmessig.

Bilen har veltebøyler som automatisk vil aktiveres hvis bilen slår rundt, og et velfungerende ESP-system med bremseassistent og antispinn som standard.

Pris/utstyr

Med en inngangsbillett på 347 000 kroner er ikke EOS noe "billigbil". Den modellen har en 1,6-liters FSI-motor på 115 hestekrefter under panseret. Vår 150-hester starter på 415 000 kroner, mens Carat-pakken hever prislappen med 18 000. Ønsker du dieselmotoren på 140 sterke gamper koster den fra 390 560 kroner, mens du må bla opp 26 000 mer for en med den lynkjappe DSG-girkassen. Verstingen med 200 turbohester starter på 519 000 kroner...

Se flere saker fra: Volkswagen Se flere saker fra: Test: Volkswagen EOS
Som å kjøre Golf

Test: VW Amarok Doublecab 2,0 BiTDI 180 hk Highline, 2014

Som å kjøre Golf
Veil. pris: 602554

Denne hybriden er raskest

Test: VW Jetta Hybrid Highline, 2013

Denne hybriden er raskest
Veil. pris: 374700

Drømme-Golfen

Test: Volkswagen Golf 2,0 TDI 4Motion 2013

Drømme-Golfen
Veil. pris: 419190

En nesten perfekt bil

VW Golf 1,6 TDI, 2012

En nesten perfekt bil
Flott bybil fra Volkswagen

Test: Volkswagen Up! 1,0 60 hk 2012

Flott bybil fra Volkswagen
Den beste Passaten

Test: VW Passat Alltrack 2,0 TDI 4Motion 140 hk, 2012

Den beste Passaten
Veil. pris: 450700

Bobla er mer sprudlende enn noensinne

Test: Volkswagen Beetle Coupé 1,2 TSI 105 hk 2012

Bobla er mer sprudlende enn noensinne
Veil. pris: 262720

Donnerwetter, for en SUV!

Test VW Touareg V8 TDI, 2012

Donnerwetter, for en SUV!
Bilene nordmenn elsker

Test: Mazda CX-5, Peugeot 4008 og VW Tiguan

Bilene nordmenn elsker
Billig-SUV fungerer bra

Test VW Tiguan 2,0 TDI 110 hk, 2012

Billig-SUV fungerer bra
Her er den beste Golfen

Test: Volkswagen Golf GTI DSG, 2011

Her er den beste Golfen
Veil. pris: 508670

Mer luksus trenger du ikke

Test: Volkswagen Passat 2,0 TDI 170 hk DSG 4Motion, 2011

Mer luksus trenger du ikke
Veil. pris: 583210

Vi har hardtestet Volkswagen Passat

Langtest: 6000 kilometer med Volkswagen Passat 2,0 TDI DSG

Vi har hardtestet Volkswagen Passat
Bestselgeren er blitt enda bedre

Test: Volkswagen Tiguan 2,0 TDI 140 DSG, 2011

Bestselgeren er blitt enda bedre
Veil. pris: 509790

Like bra som en vanlig Golf

Test: Volkswagen Golf Cabriolet 1,2 TSI 2011

Like bra som en vanlig Golf
Touran er litt for trang

Test: Volkswagen Touran 1,6 TDI DSG Highline

Touran er litt for trang
Norges første test av nye Passat

Test: VW Passat stasjonsvogn 2,0 TDI BMT 140 DSG, 2011

Norges første test av nye Passat
Vi har testet tidenes raskeste Golf

Test: VW Golf R DSG 4Motion, 2010

Vi har testet tidenes raskeste Golf
Veil. pris: 810840

Familiedrømmen

Test: VW Caravelle 2,0 TDI DSG, 2010

Familiedrømmen
Veil. pris: 735320

Sports-SUV med miljøalibi

Test VW Touareg Hybrid, 2010

Sports-SUV med miljøalibi
Veil. pris: 1430000

Hva skal vi med denne folkevogna?

VW Jetta 1,6 TDI DSG Highline, 2011-modell

Hva skal vi med denne folkevogna?
Veil. pris: 265080

Denne Golfen får karakter seks

Test VW Golf GTD, 2011

Denne Golfen får karakter seks
Familiens drømmebil

Test VW Passat stasjonsvogn 1,6 TDI, 2011

Familiens drømmebil
Veil. pris: 311000

Bilen som har plass til alt

Test: VW Sharan 2,0 TDI DSG BMT Highline, 2011-modell

Bilen som har plass til alt
Veil. pris: 447170

Sparer deg for avgifter

Langtest: 2600 km med VW Golf 1,6 TDI 105 hk BlueMotion 2010

Sparer deg for avgifter
Veil. pris: 230580

Derfor selger VW Touran i bøtter og spann

Test: VW Touran 2,0 TDI 7s., 2010

Derfor selger VW Touran i bøtter og spann
Veil. pris: 349220

Polo med supermotor

Test: Volkswagen Polo Cross 1,2 TSI 2010

Polo med supermotor
Velg en annen Polo

Test: Volkswagen Polo BlueMotion

Velg en annen Polo
Verdens beste VW Golf

Test VW Golf 1,6 TDI BMT, 2010

Verdens beste VW Golf
Perfekt familiebil – på papiret

Test: VW Caddy Maxi Life 1,9 TDi DSG 2008

Perfekt familiebil – på papiret
Veil. pris: 346170

Fornuftsbil med energipille

Test VW Golf 1,4 TSI DSG stasjonsvogn, 2010

Fornuftsbil med energipille
Tjukkversjonen av Golf

Test: VW Golf Plus 2,0 TDI 110 2009

Tjukkversjonen av Golf
Veil. pris: 262000

Ekte Golf?

Test: VW Golf 1,9 TDI stasjonsvogn 2007

Ekte Golf?
Billig Golf slår godt fra seg

Test: VW Golf 1,6 TDI 90 hk 2009

Billig Golf slår godt fra seg
Veil. pris: 226800

Setter standarden

Test: VW Golf GT 1,4 TSI DSG 2008

Setter standarden
Skummel nykommer

Test: VW Golf 2,0 TDI, 2009

Skummel nykommer
Veil. pris: 289400

Gammel, men god

Test: Volkswagen Passat 2,0 TDI DSG 4Motion, 2010

Gammel, men god
Veil. pris: 467860

Golf light

Test: Volkswagen Polo GTI 2006

Golf light
En perfekt Polo koster 200.000,-

Test: VW Polo 1,2 70 hk Comfortline, 09-modell

En perfekt Polo koster 200.000,-
Veil. pris: 201000

Best i klassen

Test: Volkswagen Polo 1,6 TDI DSG

Best i klassen
Diesel bedre enn hybrid

Test: VW Passat BlueMotion 2,0 TDI 110 hk Highline 2009

Diesel bedre enn hybrid
Veil. pris: 336000

Folkevogn med horn i panna!

Test: VW Passat R36 2008

Folkevogn med horn i panna!
Veil. pris: 919130

Familien i boks

Test: VW Touran Blue Motion Travel 1,9 TDI, 2009-modell

Familien i boks
Veil. pris: 347760

Morsom og tørst Tiguan

Test: Volkswagen Tiguan 2,0 TDI 140 Tiptronic, 2009

Morsom og tørst Tiguan
Veil. pris: 434930

Den lekreste fra VW

Test: VW Passat CC 1,8 TSI 2008

Den lekreste fra VW
Veil. pris: 388850

Nygammelt forbruksfrieri

Test: VW Passat BlueMotion 2008

Nygammelt forbruksfrieri
Coupékabrioletenes konge

Test: VW Eos 2,0 TFSI 2008

Coupékabrioletenes konge
Veil. pris: 540000

Norgesdrøm?

Test: VW Passat 2.0 TDI 4Motion stasjonsvogn 2007

Norgesdrøm?
Tung, dyr og flott

Test: VW Touareg 3,0 V6 TDI 2008

Tung, dyr og flott
Dyr folkevogn

Test: Volkswagen Passat 2,0 TDI CR 2008

Dyr folkevogn

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen