Test: Renault Grand Scenic 1,5 dCi 2007

Best i baksetet

Renault Grand Scenic frir ikke med sjarm og kjøreglede. Men så er de praktiske egenskapene desto bedre.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Stor plass

+ Høy fleksibilitet

+ God komfort

+ Bra passiv sikkerhet

- Ikke blant de skarpeste på veiegenskaper

- Uinspirert utseende

- Middels ytelser

Renault Grand Scenic konkurrerer med de andre familievennlige MPV-modellene. Med familievennlige tenker vi ikke minst på at bilene fortsatt kan leveres i prisområdet rundt 300 000 kroner. Renault har vært lenge i dette markedet, men møter nå sterk konkurranse. Ikke minst fra Opel Zafira og VW Touran.

Renault Grand Scenic er ikke den morsomste av folke-MPV'ene. Men den er stor og relativt rimelig.

Kjøreegenskaper:

Renault Grand Scienic har trygge, men ganske uinspirerende veiegenskaper. Det har ikke bare med den innbitte understyringstendensen å gjøre, men skyldes også den ganske fremskutte førerposisjonen og vage styrefølelsen.

I forhold til konkurrentene blir Renault Grand Scenic mer sedat å kjøre, noe som i og for seg passer biltypen bra. Men det blir ikke like moro de gangene "far" er alene i bilen.

Motor:

Renault Grand Escenic leveres med flere motorvarianter. Vi kjørte bilen med 1,5-liters turbodiesel. Det er en motor som går inn i en stor, men god hop av små dieselmotorer som har kommet de siste årene. Den er ganske smidig, og har en relativt harmonisk gange og kraftutfoldelse.

Ytelser:

Det helt store overskuddet byr ikke Renault Grand Scenic på med denne motoren. Med lite last i bilen er det tilstrekkelig akselerasjonskapasitet, men syv personer, eller fem personer og mye last, lar du det stort sett bli med forbikjøringer. Trekkraften gjør at bilen er lettkjørt og holder godt følge i trafikkbildet ved normal kjøring.

Eksteriør:

Renault Grand Scenic er en av de minst sjarmerende MPV-modellene vi vet om. Nå er det ikke lett å lage en lang kasse med kort snute spesielt lekker, men den litt unnskyldende fronten, smale sporvidden og utbygningene på hekken hjelper ikke til. I profil ser bilen bedre ut, men vi synes både Opel og VW har fått til et mer kraftfullt design på sine Grand Scenic-utfordrere.

Interiør:

Når det gjelder plass og fleksibilitet, fortjener Renault Grand Scenic toppscore. Her er det nemlig helt brukbare ekstraseter, litt bagasjeplass med syv personer og et hav med fem. Enten det er barn eller voksne som sitter på 2. seterad, er plass og komfort utmerket. Imidlertid trekker en billig design- og materialfølelse ved førerplassen noe ned.

Komfort:

Renault Grand Scenic gjør ikke noe typisk fransk inntrykk; til det er fjæringen med lettlastet bil litt for stram. Både dekk og motorstøy er godt dempet, slik at langturer foregår med lav trommehinne-belastning.

Førersetet og sitteposisjonen blir vi ikke helt komfortable med. Til det er det litt mye buss over sittestillingen, med skråttstilt ratt. Dessuten må du sitte med bøyde ben for å komme tett nok på rattet.

Sikkerhet:

Renault Scenic ble testet i EuroNCAP i 2003. Produsentens bevisste satsing på sikkerhet ga positivt resultat, med fem av fem mulige stjerner for beskyttelse av voksne. Bilen oppnådde toppscore i sidekollisjon, og mistet bare ett poeng i frontkollisjon. EuroNCAP ga modellen to av fire stjerner for fotgjengerbeskyttelse, og tre av fem stjerner for beskyttelse av barn.

Pris/utstyr:

Renault Grand Scenic er ikke av de dyreste MPV-modellene, og 1,5-liters diesel er avgiftsmessig gunstig. Dermed får du en fin kombinasjon av pris- og utstyrsnivå. Imidlertid sliter Renault tradisjonelt noe mer på andre områder av eierskapet. Bruktverdien er ikke blant de aller beste, og i en situasjon der et nytt importør- og forhandlersystem skal på plass, kan det oppstå visse utfordringer i innkjøringsfasen.

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen