Test: Range Rover 3,6 TDV8

Min bil er min borg

Range Rover har fått en kraftig V8-diesel å sparke fra med. Kan den matche konkurrentene?

Sist oppdatert

Range Rover innser at en 2,7-tonns SUV ikke kan være sportslig, og gjør heller sitt ytterste for at komforten skal være førsteklasses. At prisen er stratosfærisk, kan sikkert kundegruppen leve med.

Range Rover har vært på markedet siden 1970, og 3. generasjon kom i 2001. Siden det har Range Rover rukket å få en facelift, og nå erstatter en 3,6-liters V8-diesel på 272 hk den gamle sekser-dieselen på 180 hk.

Sammen med avgiftsendringene fra nyttår, har det gjort bilen dyrere og rimeligste versjon koster nå fra drøyt 1,3 millioner. I den prisklassen er det fremfor alt Mercedes ML og GL som kan matche Range Rover med V8-diesel, men snart kommer også Audi Q7 med V8-diesel.

Kjøreegenskaper:

Range Rover har aldri forsøkt å være sportslig. Veiegenskapene er trygge, takket være et ESP-system som bestemt og umiddelbart luker ut en hver tendens til rampestreker. Med en egenvekt på over 2,7 tonn og en høyde på 1,86 m sier det seg selv at Range Rover ikke blir dynamisk. Styringen er heller ikke spesielt presis, så Range Rover er feil bil hvis du er på jakt etter en sportslig SUV. Her er det ro og velbehag som preger kjøreopplevelsen.

Motor:

V8 i kombinasjon med diesel er ikke hverdagskost. Gange og lydbilde har ikke veldig mye tilfelles med klassisk V8, til det er diesellyden for fremtredende. Likevel oppleves motoren som harmonisk og kultivert, og den utvikler mye kraft fra lave turtall. I kombinasjon med en velavstemt seks-trinns automatkasse, oppleves drivlinjen som meget komfortabel.

Ytelser:

Du lurer litt på hvor Range Rover gjemmer bort 272 hk og 640 Nm, men det er ikke bare-bare å flytte på en bil som med litt personer og last veier opp mot 3000 kg. Selv om ikke bilen kjennes direkte sprek, er det ikke tvil om den flytter seg godt når du kommanderer alle 272 hestene i galopp. Særlig i forbikjøringer i norsk hastighetsområde, er akselerasjonen effektiv - ikke minst takket være girkassen som sjalter hurtig og riktig.

Eksteriør:

Distingvert, aristokratisk og ikke så rent lite prangende - slik opplever vi Range Rover. Bilen er svær, og oser av velstand - noen synes det er positivt, andre synes det er påtrengende. Uansett kan man ikke unngå å bli imponert over måten som designerne har klart å ta vare på det originale konseptet, og føre det videre på en moderne, men tidløs måte.

Interiør:

Det er en klasse over Range Rover-interiøret som få andre bilmerker kan matche. Samtidig som skinninteriøret og detaljene roper om høy prestisjefaktor, er det også en følelse av soliditet og praktisk tilnærming som bilen har med seg fra Land Rover-genene. I tillegg er baksete- og bagasjeromsplassen meget sjenerøs.

Komfort:

Dette er glansnummeret til Range Rover. Luftfjæringen glatter ut ujevnheter som får hjulopphenget i andre biler til å krølle seg av skrekk. Selv testbilens noe lave og brede dekk på 20-tommers felg, klarer ikke å ødelegge inntrykket av en nær bombesikker fjæringskomfort. På norske veier holder sjenerende støy seg på høflig avstand, og seter/sitteposisjon gir glimrende langturskomfort.

Skal vi være pirkete, lager ventilasjonsviftene noe mer lyd enn nødvendig og på de verste slagene kommer det av og til litt lyd fra hjulopphenget. Men vi overlever&

Sikkerhet:

Range Rover er ikke testet i EuroNCAP. Mest nærliggende modell er Land Rover Discovery 3, som ble testet i 2006 med godt resultat. Range Rover har en solid liste av sikkerhetsutstyr som standard, både når det gjelder passiv og aktiv sikkerhet. ESP-systemet slår meget tidlig inn, noe vi mener er fornuftig bilens høyde og vekt tatt i betraktning.

Pris/utstyr:

Range Rover TD8V Vogue koster den nette sum av 1 450 000 kroner, og selv om det i utgangspunktet er en meget velutstyrt versjon, skal du ikke anstrenge deg mye for å legge på 100 000 til. Det er mye penger selv i denne klassen, og får de litt enklere seks-sylindrete dieselutgavene av for eksempel BMW M5 og Mercedes ML til å fremstå som de rene røverkjøpene. Driftskostnadene bekymrer kanskje ikke så mye hvis du først har råd til å kjøpe en slik bil, men selv de mest velbemidlede bør kalkulere inn et relativt kraftig verditap.

Denne saken ble første gang publisert 30/04 2007, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også