Test: Peugeot 207 GT HDi 2007

Fransk fashion

Peugeot 207 GT HDi er ingen underholdende kjøremaskin, men den fremstår som både trygg og meget komfortabel.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Behagelig komfort

+ God sikkerhet

+ Sporty interiør

+ Spennende utseende

- Litt lite sportslig

- Skuffende motorkraft

- Slarkete gir

- Dyr til småbil å være

GT betyr åpenbart noe annet på fransk enn på andre språk, for noe kjøremaskin er Peugeot 207 GT HDi ikke. Men i forhold til mange av konkurrentene på markedet får man en meget komfortabel bil som også er trygg. Vi testet bilen på flystripen mot to av de argeste, Mini Cooper og Nissan Micra 160SR.

Bak en flott og morsom fasade vi liker godt, skjuler det seg en bil som var mindre morsom enn vi trodde. 109-hesters-dieselen lager mindre spenning enn vi hadde regnet med på forhånd, mens girkassen er altfor slarkete for å være sportslig.

På en annen side er den både komfortabel og større enn forgjengeren. Vi vil heller kalle det en cruiser enn en racer, i hvert fall sammenlignet med dagens motstandere.

Kjøreegenskaper

Peugeot 207 GT HDi er ikke noe spesielt underholdende på banen. Den er utstyrt med et ESP-system som aktiverer seg på egen hånd, selv om sjåføren deaktiverer det selv. Den er stivt satt opp, og takler ikke dumper på banen spesielt godt. Bilen er heller ikke "tailhappy" på samme måte som Minien fremstår, og lite leken. På en annen side er understyringen en trygghet for de som ikke er ute etter samme underholdningen vi prøver å provosere fram her på banen.

Motor

Den lille dieselmotoren på 1,6 liter, yter friske 109 hester og 240 Nm. Det er sterke tall i en såpass liten bil, men likevel er vi ikke veldig imponert over ytelsene. Motoren har litt kort momentkurve, som ikke passer vår sportslige kjøring i noen særlig grad.

Denne motoren har tidligere levert varene godt i diverse 307-utgaver vi har testet. Til normalt bruk vil den fungere godt, men ikke forvent deg så mye moro som 109 dieselhester skulle tilsi.

Ytelser

Det høye dreiemomentet i motoren (240 Nm) er behagelig ved normal kjøring, og sikkert meget passende til akselrasjon i typiske forbikjøringer. Men som nevnt skuffer hjertet i 207 GT HDi på banekjøringen. 0-100-tiden er den svakeste av de tre konkurrentene, 10,1 sekunder for å være nøyaktig. Heller ikke toppfarten på 193 km/t skremmer noen, men helt greit til i en dieselbil og være.

Eksteriør

Peugeot 207 har vokst kontra forgjengeren 206. Samtidig har den fått et mer aggresivt utseende som følger resten av modellrekken til Peugeot. Viktige ingredienser her er store frontlykter og større luftinntak i midten av fronten enn tidligere. GT HDi har i tillegg flere sportslige trekk vi liker godt, og ser akkurat så sinna ut vi forventer av en slik modell.

Interiør

Innvendig i bilen lukter det sport for alvor. De dype sportssetene i delskinn gir godt med støtte og en god sittestilling. Rattet kan justeres i høyden og dybden, noe som også er positivt. Den sportslige følelsen toppes med gromme pedaler i aluminium.

Komfort

Peugeot 207 GT HDi fremstår som en cruiser, til tross for at den er stivt satt opp i understellet. På en grusetappe vi kjørte klarte bilen seg svært godt, og fremstår som den mest komfortable av de tre.

Et stort irritasjonsmoment vi ikke kan unngå å nevne, er noe ganske typisk fransk. Selv om bilen står i gir, skulle tro at den stod i fri. Kjedelig for en bil som skal appellere til folk som liker sportslighet.

Sikkerhet

Peugeot 207 er nylig testet i EuroNCAPs kollisjonstest med glimrende resultater. For sikkerheten til passasjerer i bilen får den tildelt fem av fem mulige stjerner. På fotgjengersikkerhet får bilen tre av fire mulige stjerner i testen, noe som er meget bra. Stort sikrere i en småbil skal det godt la seg gjøre å komme.

Pris/utstyr

Peugeot 207 GT HDi er ingen billig bil. Den koster klart mer enn sine to bensindrevne konkurrenter, noe som gjør prissammenligningen litt urettferdig. For å sikre deg et eksemplar, må du minimum bla opp 267 900 kroner. Dette er mye penger for en småbil, til tross for at den må sies å ha godt med utstyrt montert.

Se flere saker fra: Peugeot Se flere saker fra: Test: Peugeot 207
308 er en myk tøffing

Test: Peugeot 308 1,6 THP 125 Allure 2013:

308 er en myk tøffing
Veil. pris: 323800

Høyreist og praktisk småbil

Test: Peugeot 2008 1,2 Allure 2013

Høyreist og praktisk småbil
Veil. pris: 246300

Designmessig er den overlegen

Test: Peugeot 508 RXH, 2012

Designmessig er den overlegen
Veil. pris: 492000

En av verdens første dieselhybrider

Test: Peugeot 3008 HYbrid4, 2012

En av verdens første dieselhybrider
Småbil med imponerende stort baksete

Test: Peugeot 208 1,6 HDi 93

Småbil med imponerende stort baksete
Mye SUV for pengene

Test: Peugeot 4008 1,6 HDi 115 hk 4x4 Allure, 2012

Mye SUV for pengene
Veil. pris: 369700

Lite bil for pengene

Peugeot 4008 1,8 e-HDi 150 hk, 2012

Lite bil for pengene
En fantastisk morsom familiebil

Peugeot 308 GTI, 2012

En fantastisk morsom familiebil
Denne er både billig og bra

Test: Peugeot 308 stasjonsvogn 1,6 HDi

Denne er både billig og bra
Dette er Peugeots aller heftigste

Test: Peugeot RCZ 200 THP

Dette er Peugeots aller heftigste
Den beste Peugeoten noensinne

Test: Peugeot 508 GT 2,2 HDi

Den beste Peugeoten noensinne
Billig og stilig familiebil

Test: Peugeot 508 SW 1,6 HDi, 2011-modell

Billig og stilig familiebil
Veil. pris: 286900

Familiebiler må ikke ha dieselmotor

Langtest: 5000 km i Peugeot 508 1,6 THP 156 hk

Familiebiler må ikke ha dieselmotor
Bilen for deg som bor i Akershus

Test: Peugeot iOn 2011

Bilen for deg som bor i Akershus
Veil. pris: 239900

Sportsbil på 0,5 l/mil

Test: Peugeot RCZ 2,0 HDi 163 hk 2011

Sportsbil på 0,5 l/mil
Flott bil, men feil motor

Test: Peugeot 3008 1,6 THP Automat

Flott bil, men feil motor
Veil. pris: 429700

Én detalj ødelegger

Test: Peugeot 3008 1,6 HDi EMG

Én detalj ødelegger
Den perfekte småbarnsbilen

Test Peugeot 5008 1,6 HDi, 2011

Den perfekte småbarnsbilen
Den tøffeste

Test: Peugeot RCZ THP 156, 2010

Den tøffeste
Veil. pris: 369900

0,38 på mila

Test: Peugeot 207 Active 1,6 HDi DPF 99 gr

0,38 på mila
Snerten, ny familie-7-seter

Test: Peugeot 5008 1,6 HDI 2010

Snerten, ny familie-7-seter
Veil. pris: 346800

Glimt i øyet

Test: Peugeot 107 2007

Glimt i øyet
Fransk fashion

Test: Peugeot 207 GT HDi 2007

Fransk fashion
Franskmann på fetekur

Test: Peugeot 207 SW 1,6 HDi 2008

Franskmann på fetekur
Tøff småbil med herlig turbosnerr

Test: Peugeot 207 RC 2008

Tøff småbil med herlig turbosnerr
Forfinet forgjenger

Test: Peugeot 308 1,6 Turbo 2007

Forfinet forgjenger
Verdig arvtaker

Test: Peugeot 308 1,6 HDi 2008

Verdig arvtaker
Er dette en ny folke-cab?

Test: Peugeot 308 CC 2,0 HDi aut., 2009-modell

Er dette en ny folke-cab?
Veil. pris: 469000

Frisk, rommelig og god

Test: Peugeot Partner Tepee 1,6 HDI 110 2008

Frisk, rommelig og god
Veil. pris: 250800

Mer SUV trenger du ikke

Test: Peugeot 3008 1,6 HDi, 2009-modell

Mer SUV trenger du ikke
Veil. pris: 317000

Bastard - og som skapt for Norge

Supertest: Peugeot 3008 1,6 HDi 2009

Bastard - og som skapt for Norge
Veil. pris: 316900

Fransk trilling

Test: Peugeot 4007 2,2 HDi 2007

Fransk trilling

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen