Test: Peugeot 207 GT HDi 2007

Fransk fashion

Peugeot 207 GT HDi er ingen underholdende kjøremaskin, men den fremstår som både trygg og meget komfortabel.

Sist oppdatert

GT betyr åpenbart noe annet på fransk enn på andre språk, for noe kjøremaskin er Peugeot 207 GT HDi ikke. Men i forhold til mange av konkurrentene på markedet får man en meget komfortabel bil som også er trygg. Vi testet bilen på flystripen mot to av de argeste, Mini Cooper og Nissan Micra 160SR.

Bak en flott og morsom fasade vi liker godt, skjuler det seg en bil som var mindre morsom enn vi trodde. 109-hesters-dieselen lager mindre spenning enn vi hadde regnet med på forhånd, mens girkassen er altfor slarkete for å være sportslig.

På en annen side er den både komfortabel og større enn forgjengeren. Vi vil heller kalle det en cruiser enn en racer, i hvert fall sammenlignet med dagens motstandere.

Kjøreegenskaper

Peugeot 207 GT HDi er ikke noe spesielt underholdende på banen. Den er utstyrt med et ESP-system som aktiverer seg på egen hånd, selv om sjåføren deaktiverer det selv. Den er stivt satt opp, og takler ikke dumper på banen spesielt godt. Bilen er heller ikke "tailhappy" på samme måte som Minien fremstår, og lite leken. På en annen side er understyringen en trygghet for de som ikke er ute etter samme underholdningen vi prøver å provosere fram her på banen.

Motor

Den lille dieselmotoren på 1,6 liter, yter friske 109 hester og 240 Nm. Det er sterke tall i en såpass liten bil, men likevel er vi ikke veldig imponert over ytelsene. Motoren har litt kort momentkurve, som ikke passer vår sportslige kjøring i noen særlig grad.

Denne motoren har tidligere levert varene godt i diverse 307-utgaver vi har testet. Til normalt bruk vil den fungere godt, men ikke forvent deg så mye moro som 109 dieselhester skulle tilsi.

Ytelser

Det høye dreiemomentet i motoren (240 Nm) er behagelig ved normal kjøring, og sikkert meget passende til akselrasjon i typiske forbikjøringer. Men som nevnt skuffer hjertet i 207 GT HDi på banekjøringen. 0-100-tiden er den svakeste av de tre konkurrentene, 10,1 sekunder for å være nøyaktig. Heller ikke toppfarten på 193 km/t skremmer noen, men helt greit til i en dieselbil og være.

Eksteriør

Peugeot 207 har vokst kontra forgjengeren 206. Samtidig har den fått et mer aggresivt utseende som følger resten av modellrekken til Peugeot. Viktige ingredienser her er store frontlykter og større luftinntak i midten av fronten enn tidligere. GT HDi har i tillegg flere sportslige trekk vi liker godt, og ser akkurat så sinna ut vi forventer av en slik modell.

Interiør

Innvendig i bilen lukter det sport for alvor. De dype sportssetene i delskinn gir godt med støtte og en god sittestilling. Rattet kan justeres i høyden og dybden, noe som også er positivt. Den sportslige følelsen toppes med gromme pedaler i aluminium.

Komfort

Peugeot 207 GT HDi fremstår som en cruiser, til tross for at den er stivt satt opp i understellet. På en grusetappe vi kjørte klarte bilen seg svært godt, og fremstår som den mest komfortable av de tre.

Et stort irritasjonsmoment vi ikke kan unngå å nevne, er noe ganske typisk fransk. Selv om bilen står i gir, skulle tro at den stod i fri. Kjedelig for en bil som skal appellere til folk som liker sportslighet.

Sikkerhet

Peugeot 207 er nylig testet i EuroNCAPs kollisjonstest med glimrende resultater. For sikkerheten til passasjerer i bilen får den tildelt fem av fem mulige stjerner. På fotgjengersikkerhet får bilen tre av fire mulige stjerner i testen, noe som er meget bra. Stort sikrere i en småbil skal det godt la seg gjøre å komme.

Pris/utstyr

Peugeot 207 GT HDi er ingen billig bil. Den koster klart mer enn sine to bensindrevne konkurrenter, noe som gjør prissammenligningen litt urettferdig. For å sikre deg et eksemplar, må du minimum bla opp 267 900 kroner. Dette er mye penger for en småbil, til tross for at den må sies å ha godt med utstyrt montert.

Denne saken ble første gang publisert 19/02 2007, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også