Test: Peugeot 107 2007

Glimt i øyet

Den har en front som smiler, og egenskaper som overrasker. Det er nesten så den flørter med deg.

Sist oppdatert

Det finnes drøyt ti bilmodeller med nypris under 140 000 kroner, og tre av dem hører til samme familie: Peugeot 107, med de tekniske kloningene Citroën C1 og Toyota Aygo. Vi skal ikke ta hele listen her, men typiske utfordrere i minibilsegmentet er Fiat Panda, Hyundai Atos og Smart Fortwo. Ikke så mye å velge i, og det setter trekløveret i en særstilling hvis det skal være liten og billig nybil.

Bilutviklingen er kommet dithen at selv de aller billigste bilene har mer enn akseptable egenskaper på de fleste områder. Selv om en Peugeot 107 ikke er noen typisk langtur- eller familiebil, vil du bli overrasket over hva den faktisk presterer.

Kjøreegenskaper

Det er forbløffende hvor godt den korte og lette bilen klarer seg, selv under frisk kjøring. Går det litt for fort, ender det som oftest opp i en ganske ufarlig understyring. Med en egenvekt på bare 825 kilo, lengde på 3,43 m og akselavstand på 2,34 m, sier det seg selv at "lettkjørt" blir stikkordet. At vekt er en bonus når det kommer til kjøreglede, merker du også på rask rattrespons og ivrig innstyring i svingene. Ett stort minus: Her er ingen ESP.

Motor

Den karakteristiske tresylindrede gangen gir karakter, og 68 hk holder fint. Men det er den halvautomatiske girkassen som stjeler showet. Til snill kjøring lar du den holde på selv. Det går fint, bortsett fra i motbakker, da den har en tendens til å gire for tidlig. Men morsomst er det å bruke den manuelt, siden den girer kjapt og gir en passe dose mellomgass når du girer ned.

Ytelser

Selv om det låter under panseret og du girer hit og dit med et smil om munnen, må mekanikken piskes hardt om det skal bli reell fremdrift. Peugeot 107 har typisk "byakselerasjon" - frisk opp til 60-70 km/t, før lav effekt får hilse på merkbar luftmotstand. Ute på landevei og motorvei holder du følge, men mangler overskudd.

Eksteriør

Fronten er et stort, vennlig smil og selv om "boble-fasongen" ikke treffer alle midt i hjertet, synes vi Peugeot har gjort en bra jobb med sin 107. Bakfra kan den gå for å være småtøff, og vi synes dette er en minibil man ikke føler seg unødig feminin bak rattet i.

Interiør

Peugeot 107 har et spartansk, nesten 2CV-inspirert innvendig design som i det minste appellerer til minimalistene blant oss. Fordelen er at det er lite som lager lyd, og kvalitetsfølelsen er god. Dessuten er førerplassen veldesignet, og i baksetet har du overraskende mye plass. Det er verre med bagasjekapasiteten.

Komfort

Til å være en så liten og rimelig bil, er vi positivt overrasket over komfortnivået. Fjæringen takler det aller meste av store og små ujevnheter uten at du skriker på nyrebeltet. Når motoren har mast seg ferdig, har du det relativt stille og behagelig selv på en motorvei med 100 km/t-grense. Varme/ventilasjonssystemet fungerer bra, med enkel innstilling og manuell aircondition (ekstra). Sittekomforten er imidlertid ikke noe for langturer.

Sikkerhet

Citroën C1 ble kjørt i EuroNCAP-testen i 2005, og testinstituttet regner med at resultatene også er gyldige for de tekniske tvillingene Peugeot 107 og Toyota Aygo. Bilen fikk fire av fem stjerner for beskyttelse av voksne, fire av fem for beskyttelse av barn og to av fire stjerner for beskyttelse av fotgjengere. Den får skryt for sterk struktur, men førerens bryst, samt bena til passasjer og fører et utsatt for kontakt med ratt og dashbord.

Pris/utstyr

Utvalget av nye biler til under 140 000 kroner er ikke stort. Peugeot 107 varierer i pris fra drøyt 120 000 til snaut 140 000 kroner. Tillegget for det manuelle automatgiret "2 Tronic" er på 5000 kroner, og anbefales ut fra vår erfaring. Bilen er ryddig utstyrt, men vi er litt usikre på bruktverdien, siden minibiler aldri har vært veldig populære i Norge. En gryende miljøbevissthet kan gjøre sitt med det; CO2-verdier på 109 g/km og blandet forbruk i EU-norm på 0,46 l/mil lar seg høre.

Denne saken ble første gang publisert 24/01 2008, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også