Test: Opel Vectra OPC 2006

Stor sterk og tørst

OPC - Opel Performance Center, transformerer dagligdagse bruksbiler om til sportslige kjøremaskiner.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Sterk motor med rett lydbilde

+ Bra balanse i bilen tross mye vekt

+ Meget god sittestilling

+ Størst plass i klassen

- Forbruk og miljø

- Mye sporing med forhjulene

- Langt karosseri, vanskelig å parkere

Konsernfetteren Saab har 9-5 Aero, Volvo har T5 og Ford har Mondeo ST220. Opel henger seg på lasset ved å montere en stor turbomotor under panseret på den store stasjonsvognen Vectra. Det fungerer bra, men er kostbart.

Opel Vectra OPC er bilen for den som skal ha det mest brutale Opel kan levere i familieklassen. Den har plassen, komforten og er heldig med sitt nye utseende, men er dyr i drift. Prislappen starter på 540 300 kroner som sedan med 6-trinns manuelt gir, mens vår stasjonsvognutgave begynner på 551 100. Med litt "basisutstyr" og snadder montert som på testbilen, havner du på 593 750 kroner.

Plass: Full pott

Opel Vectra OPC er kanskje den mest rommelige av stasjonsvognene i sportsklassen. Selv med to langstrakte voksne foran, sitter tre passasjerer behagelig og uanstrengt i baksetene. Samtidig har den et enormt bagasjerom på 535 liter, der både barnevogner og feriebagasje glir inn uten problemer. Legges setene ned har du 1 850 disponible liter til rådighet, helt unikt i klassen. Det er bare Ford Mondeo som matcher disse tallene, med Passat hakk i hel. Men Passat har som kjent foreløpig ingen konkurrenter i sportsklassen.

Vectra oppleves også som stor når du skal parkere, og skriker derfor etter en parkeringsensor - som dessverre ikke testbilen var utstyrt med.

Veiegenskaper: Kjører bra, men sporer foran

Opel Vectra OPC kjører, i likhet med også GM-eide Saab, utrolig bra størrelsen tatt i betraktning. OPC har selvsagt en langt stivere oppsett på understellet enn en vanlig Vectra, men ikke slitsomt mye. Det adaptive chassissystemet IDSPlus2 justerer chassiset etter kjøresituasjonen, og gjør at bilen kjennes trygg og forutsigbar, samtidig som balansen i bilen er meget god.

Dessverre lider den litt av "Saab-syndromet", som ofte er et problem med motorsterke forhjulstrekkere. Ved gasspådrag sporer det voldsomt med framhjulene, noe som kan være skummelt på litt dårlig veidekke. Men et stort pluss i boka er Sport-knappen på dashbordet. Ved et tastetrykk øker gassresponen, samtidig som styring og chassis stives opp. Da blir bilen merkbart mer med på notene, samtidig som komforten beholdes når den deaktiveres.

Motor: Kultivert barsking

Opel Vectra OPC har blitt utstyrt med en 2,8 liters V6 med turbo. Dette er samme motoren vi finner i Saab 9-3 Aero, med bittelitt ekstra futt. 255 hester og 355 Nm er respektable tall, og selv om motoren har nydelig gange og et jevnt drag, sparker det bra i fra. 0-100 på 6,9 sekunder er fort i en bil på 1 600 kilo, og det er rart hvor lite du føler farten på kroppen. For uoppmerksomme sjåfører, er dette en skikkelig miste-lappen-bil. Sekseren med turbo har også en grom motorlyd, som det bør være i en 600 000 kroners toppmodell der motor og kjøreegenskaper står i fokus.

Kvalitet: I riktig retning

Opel reklamerer selv for å være det beste tyske bilmerket, etter magasinet Autobilds kvalitetsrapport. Kvaliteten er betraktelig bedre enn den var hos Opel på nittitallet, og rust er ikke lenger det problemet det var. Når det gjelder imøtekommenhet og service hos forhandlere og verksteder, er Opel dessverre på nedre halvdel sammen med en del av sine landsmenn, mens japanerne dominerer med Toyota, Mazda og Honda i spissen.

Miljø: Stor motor, høyt forbruk

Det ligger litt i kortene med en 2,8 liters turbomotor, Opel Vectra OPC har et alt annet enn beskjedent forbruk. Med 1,56 liter på mila i bykjøring skal du ha en tykk lommebok for å ikke å lide økonomisk. Et blandet forbruk på 1,05 liter per mil er oppgitt fra GM, et tall det er vanskelig å komme ned på med mindre du konstant kjører i nedoverbakke.Bensinforbruk er selvfølgelig ikke det viktigste for den personen som kjøper en Vectra OPC, men jeg synes til tider det virket unødvendig høyt i forhold til ytelsene. Utslippet ligger på 252 gram per kilometer.

Komfort: Familievennlig racer

Opel Vectra OPC er siste i rekken av alle OPC-modeller jeg har kjørt de siste par månedene, og den klart mest bruksvennlige. Mens både pedaler, fjæringskomfort og gassrespons var veldig stramt satt opp på de andre modellene, glimter Vectra OPC til med overraskende god komfort.

Setene er fra kvalitetsleverandøren Recaro, og selvfølgelig av beste sort når det gjelder støtte og utseende. Det er lett å finne seg en god sittestilling, enten du velger en sportslig, aggressiv eller avslappende positur. Støyen er heller ikke ille selv med brede dekk og stramt understell. Det er kun den dype buldringen fra V6eren under panseret som er merkbar, men dette oppleves kun som godlyd.

Sikkerhet: Sterkt karosseri

Opel Vectra av nyeste sort er ikke kjørt i EuroNCAPs kollisjonstest enda. Den forrige modellen ble testet med relativt gode resultater i 2002, men fikk litt høye brystskader på fører og dårlig score på sikkerheten til fotgjengere. Den nye modellen har visstnok 74 % bedre vridningsstivhet og 62 % bedre bøyningsstivhet, som gjør bilen svært robust skal vi tro produsenten rett.

Økonomi: Dyr moro

Opel Vectra OPC er en morsom, eksklusiv og kjørevillig familiebil, som ikke er like morsom å drifte økonomisk. Prisen på 551 100 kroner er billigere enn både Volvo og Saab sine konkurrenter, mens Mondeo ST220 blir frakjørt ytelsesmessig. Men til tross for "gunstig" pris i klassen, er forbruket nok til å velte en middels solid biløkonomi alene.

Dessuten er verditapet på ytelsesmodeller ofte større enn på modeller som er gunstig å omsette videre. Hvis avgifter i tillegg skal baseres på miljø, kan raskt Opel Vectra OPC koste mer enn det smaker, selv om bilen i seg selv smaker fortreffelig godt.

Se flere saker fra: Opel Se flere saker fra: Test: Opel Vectra
Ypperlig hyttebil

Test: Opel Insignia Country Tourer 2,0D aut. Premium, 2013

Ypperlig hyttebil
Veil. pris: 513800

Kjapp, liten sjarmør

Opel Mokka 1,4T 4x4, 2012

Kjapp, liten sjarmør
Skinnet bedrar

Test: Opel Astra GTC 1,6 Turbo 180 hk

Skinnet bedrar
Veil. pris: 434450

Bedre enn stasjonsvogn

Test: Opel Zafira Tourer 2,0 CDTI 110 hk, 2012

Bedre enn stasjonsvogn
Veil. pris: 329900

En liten motor kan også være tørst

Test: Opel Zafira Tourer 1,4 Turbo aut., 2012

En liten motor kan også være tørst
Veil. pris: 369900

Elbil uten angst

Test: Opel Ampera, 2012

Elbil uten angst
Veil. pris: 379900

Mye plass for pengene

Test: Opel Astra SportsTourer 1,7 CDTi, 2011-modell

Mye plass for pengene
Veil. pris: 257900

Rimelig familiehygge

Test: Opel Meriva Cosmo 1,3 CDTi Ecoflex, 2011

Rimelig familiehygge
Veil. pris: 262800

Vi har testet nye Opel Astra

Test: Opel Astra 1,7 CDTI Sport, 2010

Vi har testet nye Opel Astra
Veil. pris: 240000

Helt drøy familiebil

Test: Opel Insignia OPC Sports Tourer 2010

Helt drøy familiebil
Veil. pris: 1090790

Familiens bestevenn

Test: Opel Meriva 1,4T 120 hk, 2011

Familiens bestevenn
Veil. pris: 239900

Godt kompromiss

Test: Opel Astra Twin Top 2006

Godt kompromiss
Mye for pengene

Test: Opel Astra stv. 1,7 CDTi EcoFlex 2009

Mye for pengene
Praktisk moro

Test: Opel Astra stasjonsvogn 1,6 Turbo 2008

Praktisk moro
Opel med sjel

Test: Opel Astra 1,7 CDTI 2008

Opel med sjel
Opel - blinkskudd med Antara?

Test: Opel Antara 2,0 CDTI 2008

Opel - blinkskudd med Antara?
Parkeringsvinner

Test: Opel Agila 1,2 Enjoy, 2008

Parkeringsvinner
Konebil-versting for entusiaster

Test: Opel Corsa OPC 2007

Konebil-versting for entusiaster
Småbilen som ble stor

Test: Opel Corsa 1,3 CDTI 2006

Småbilen som ble stor
Stort minimum

Test: Opel Corsa 1,3 CDTi EcoFlex, 2009

Stort minimum
Veil. pris: 228700

Opel på BMW-jakt

Test: Opel Insignia 2,0 CDTi Ecoflex, 2009-modell

Opel på BMW-jakt
Veil. pris: 454900

Din neste stasjonsvogn?

Test: Opel Insignia Sports Tourer 2,0 CDTi Cosmo, 2009-modell

Din neste stasjonsvogn?
Vi tester «Årets bil»

Test: Opel Insignia 2,0 CDTi, 2009-modell

Vi tester «Årets bil»
Veil. pris: 269900

Mini-yankee

Test: Opel GT 2008

Mini-yankee
Fortsatt familievennlig

Test: Opel Vectra 1,9 CDTi stasjonsvogn 2008

Fortsatt familievennlig
Stor sterk og tørst

Test: Opel Vectra OPC 2006

Stor sterk og tørst
F for familie

Test: Opel Zafira 1,8 F 2007

F for familie

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen