Test: Opel Vectra 1,9 CDTi stasjonsvogn 2008

Fortsatt familievennlig

Opel Vectra nærmer seg utskiftning, men fortsatt gir den mye behagelig bil for pengene.

Sist oppdatert

Om massevis av innvendig plass og en hyggelig prislapp står høyt på kravlista, bør Opel Vectra stå som et alternativ. Konkurrentene, som Volkswagen Passat og Ford Mondeo, er imidlertid veldig gode biler. Og Vectra begynner å dra på årene.

Det merkes jo at Opel Vectra begynner å få noen år på baken. Men den hevder seg fortsatt godt i dette tøffe segmentet, med masser av plass, fine motorer, hyggelige kjøreegenskaper og hyggelige priser.

Kjøreegenskaper

Da Opel Vectra kom, var kjøreegenskapene imponerende. Senere har biler som kjører enda bedre og byr på enda mer komfort kommet inn i familiebilsegmentet, men likevel må vi si at Vectra fortsatt har mye godt å by på. Den er trygg på veien, ryddig og forutsigbar som den er.

Og selv om den først og fremst er komfortabelt satt opp, er det lett å kjenne hva som skjer i kontakten mellom gummi og underlag - og bilen svarer fint på korrigeringer. Men særlig morsom og følsom, det er den ikke. Med aktivt understell får du en sportsknapp, som med et lite trykk strammer opp det hele en smule og gir mer kjøreglede.

Motor

Med 1,9-liters 150-hesters dieselmotor koblet til sekstrinnsautomat, har Opel Vectra godt med kraftoverskudd til både fraktebehov, forbikjøringer og aktiv kjøring. Motoren er sterk over et stort register, med helt ålreit støybilde. Denne maskinen blir brukt i en lang rekke bilmodeller fra det store General Motors-konsernet, men det merkes at den begynner å bli noen år gammel. For en del nyere motorer har jevnere kraftutvikling og støyer mindre. Sekstrinnsautomaten imponerer ikke så voldsomt; den er lite villig til å utnytte det gode dreiemomentet (320 Nm), og vil heller jakte på turtall.

Ytelser

Selv om Opel Vectra er en stor bil, og selv om vår svært velutstyrte testbil har en del vekt å drasse på, gir den 150 hk og 320 Nm sterke dieselmotoren hyggelige fartsressurser. Noe råskinn er den ikke, men det er behagelig overskudd tilgjengelig i de aller fleste situasjoner. Automatgirkassa kunne med fordel utnyttet motorens karakter bedre, men med mulighet for manuell overstyring er det ingen krise. Vi ville spart 40 000 kroner, og tatt den med manuellgirkasse i stedet.

Eksteriør

I utgangspunktet er Opel Vectra ganske så anonym. Men det er ikke mye som skal til før den begynner å tøffe seg skikkelig. Vår testbil har såkalt OPC Line-Pack 1, noe som blant annet innebærer en hekkvinge, mørke lykter rundt om, og tøffe sideskjørt. Med 17-tommers felger ser den nesten ut som en ordentlig OPC-utgave, og det blir jo ikke feil. Særlig anonym blir den imidlertid ikke; med denne stylingpakka vekker den oppsikt i positiv forstand, spør du oss.

Interiør

Noe av det første vi hørte om Vectras etterfølger Insignia, var at den skulle få et mykere og mer moderne interiør med mer opplevd kvalitet. Og det trengs, for Opel Vectra har veldig mye hardplast. Og selv om det ikke knirker eller knaker, og plasseringen av ting er riktig, føles det bare billig. Sittestillingen føles også litt utdatert; selv om testbilens multikomfortseter (som koster en del ekstra) er herlige, blir rattplasseringen feil for mange. Men plassmessig, der er det få som slår Vectra - særlig i stasjonsvognutgave. For den er både lang og bred, og byr på masser av plass foran, i baksetet og i bagasjerommet. Kort sagt en families drøm, om man ikke synes det er moro å pakke kompakt.

Komfort

Den høye rattplasseringen ødelegger noe for en ellers god sittestilling, og 17-tommere fjerner noe av fjæringskomforten. Men bortsett fra dette, er Vectra en behagelig bil å kjøre. Spesielt med 150-hesters dieselmotor og automatgir.

Sikkerhet

Også når det gjelder sikkerhet, kan det være greit at Vectra venter på en arvtaker. EuroNCAP testet sedanutgaven av bilen i 2002, med fire stjerner for voksenbeskyttelse og kun én stjerne for fotgjengersikkerhet som resultat. Den har riktignok det meste som forventes av aktivt og passivt sikkerhetsutstyr, men er slem mot knærne til føreren og ikke minst mot fotgjengerne.

Pris/utstyr

En utgående bilmodell er som regel et godt utgangspunkt for et røverkjøp. Opel Vectra har alltid hatt hyggelige priser, og nå - før Insignia kommer til høsten - får du massevis av gunstige pakkepriser på utstyr. Og at du får en såpass stor, velutstyrt og behagelig bil, med 150-hesters dieselmotor og automatgir, til vår testbils totalpris på litt under 470 000 kroner, er ikke noe vi vil klage på. Dessuten vil nok digre stasjonsvogner med kraftig dieselmotor - og automatgir - alltid være en vinner på bruktmarkedet. Men automatgirkassa koster 40 000 kroner ekstra, og det er den ikke verdt.

Denne saken ble første gang publisert 01/02 2008, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også