Test: Opel Astra Twin Top 2006

Godt kompromiss

Kabriolet og kupé i ett, fungerer det?

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Gode kjøreegenskaper

+ Praktisk takløsning

+ Lavt drivstofforbruk

+ Greit prisleie

- Mangler litt utstyr i standardutgave

- Dårlig plass i baksete

I sommerhalvåret er det mange som ønsker seg en toppløs bil å dele deilige sommerdager med. Opel Astra Twin Top kan gi deg den gleden, samtidig som den raskt blir en sporty kupé når værgudene krever det.

Opel Astra Twin Top har gode kjøreegenskaper, sprek motor og et lekkert utseende. Prisen på vårt testeksemplar er 418 400 kroner, med en 170 hesters toliters turbomotor. Du får den uten ekstrautstyr fra 390 400 med samme motor, mens basismodellen med en 1,6 liter på 105 hester kan bli din for 309 400. Midt i mellom disse tilbyr Opel en 1,8 liter med 140 hester, den har en prislapp på 333 400 kroner.

Plass: Ikke for fire

Opel Astra Twin Top er ikke komfortabel for mer enn to personer bak på tur, uansett hvordan man vrir og vender på den saken. Hvis personer over 1,70 skal sitte i baksetet, blir sittekomforten betraktelig dårligere også for de foran, og uutholdelig på lengre turer. Når taket er felt opp er bagasjeplassen faktisk meget god, og rommer lett bagasje for en weekend. Men hvis du skal kjøre med taket nede blir dette felt ned i bagasjerommet, og nesten all plass blir opptatt. Det er alltid et lite rom under sikkerhetsnettingen man kan bruke, men grunnet lav høyde er det ikke spesielt anvendelig.

Veiegenskaper: Kjøreglad, men ingen sportsbil

Kabrioleter har et rykte på seg for å fremstå som noe hengslete og tunge når man kommer til kjøreegenskaper. I forhold til Astra GTC utgavene med tak, er det ingen tvil om at du kjører en tyngre kabriolet. Men forskjellene blir stadig visket ut, og generelt sett kjører Astra Twin Top meget godt. Den er presis og mer kompakt enn flere av konkurrentene, og har i tillegg noe ganske unikt ved seg. På midtkonsollen sitter det nemlig en sportsknapp. Når denne blir aktivert, stiver chassiset seg opp og gassresponsen forbedres. Bilen skifter merkbart karakter, og får bedre egenskaper, spesielt på svingete vei. Men som med mange motorsterke forhjulstrekkere, sliter den med en ganske kraftig sporing, ekstra ille på dårlige veier.

Motor: Sterk med mye giring

Opel Astra Twin Top skjuler en etter hvert velkjent maskin fra GM-eide Opel. Toliters turboen yter 170 hester og 250 Nm, og gjør en god jobb. Men det må sies at det er vanskelig å kjøre den komfortabelt og jevnt. Selv om sportsprogrammet er deaktivert, er gassresponsen ikke helt til å bli klok på til en hver tid. 170 hestekrefter er mye på papiret, og holder selvfølgelig mål, og vel så det. Men i en relativt tung kabriolet er det overhodet ikke overdrevet, og bilen oppleves ikke som noe fartsvidunder av den grunn. Mer som en sprek cruiser som har greit med dreiemoment, noe den passer bra til. Bilen har en sekstrinns manuell girkasse, etter min mening giret litt for høyt.

Kvalitet: Pila i riktig retning

Vi sitter igjen med et inntrykk av at Opel som merke har hevet seg betraktelig når det gjelder kvalitet og driftsikkerhet. NAFs avdeling har svært få henvendelser på nye Astra, og i Tyskland kom den best ut i statistikken om bilmerker som hadde behov for veihjelp, foran andre tyske prestigemerker som Mercedes og BMW. I Norge befinner Opel seg midt på treet når det gjelder imøtekommenhet og service hos verksteder og forhandlere.

Miljø: Sprek, men gjerrig

Astra Twin Top har som sagt en toliters turbomotor på 170 hester, men er likevel ingen miljøversting. På blandet kjøring opplevde vi å ligge godt under literen på mila, Opels tall er 0,9. De to andre bensinmotorene klarer 0,66 og 0,73 på mila, men de har som nevnt innledningsvis lavere ytelser enn 170 hesteren. Det ryktes om en variant med 1,9 liters dieselen vi kjenner fra andre GM-modeller, som i 150 hesters utgaven har et beskjedent forbruk på 0,58 liter på mila.

Komfort: Lite støy

Når det gjelder interiøret i Astra Twin Top, levner det liten tvil om at du befinner deg i en Opel. Strenge og kantete linjer preget et praktisk og velfungerende førermiljø. Betjeningen av stereo, kjørecomputer og navigasjon trenger litt tilvending, men blir etter hvert veldig enkelt å bruke.

Sportsetene i skinn er ikke blant de beste vi har testet, men gir helt grei støtte og skaper ingen problemer på langtur. Men selv om både seter og ratt er justerbart i høyden, sliter undertegnede litt med å finne en god kjørestilling med overkroppen, noe som trekker litt ned. En kabriolet kan som kjent ikke gi samme opplevelse og komfort hva støy angår. Men med en vindavviser, som for øvrig er tilleggsutstyr, blir støyen overraskende liten i kupeen.

Sikkerhet: Ikke kollisjonstestet

Astra Twin Top er i skrivende stund ikke kollisjonstestet av Euro NCAP, men sikkerheten er i følge Opel selv meget god. Astra med tak har tidligere oppnådd fem av fem mulige stjerner for passasjersikkerheten til voksne i bilen. Bilen har veltebøyler som vil sprette opp umiddelbart hvis sensorene i bilen merker en eventuell velt. Bilens ramme er i tillegg forsterket rundt føreren, og kollisjonsputer er selvsagt på plass. ESP og dekktrykksindikator er tilleggsutstyr.

Økonomi: Fin pris

Astra Twin Top er et forholdsvis gunstig alternativ hvis du ser i forhold til konkurrentene, spesielt Volkswagen Eos. Prisene starter på 309 400 kroner for en 105 hesters bensin, mellomlander på en 140 hester til 333 400, før den lander på 390 400 der vår testbil befinner seg. Ønsker du utstyr som ESP, vindavviser, dekktrykksindikator, cruisecontroll og skinnseter, presses den fort litt høyere. Testeksemplaret lå på 418 400 kroner.

Se flere saker fra: Opel Se flere saker fra: Test: Opel Astra
Ypperlig hyttebil

Test: Opel Insignia Country Tourer 2,0D aut. Premium, 2013

Ypperlig hyttebil
Veil. pris: 513800

Kjapp, liten sjarmør

Opel Mokka 1,4T 4x4, 2012

Kjapp, liten sjarmør
Skinnet bedrar

Test: Opel Astra GTC 1,6 Turbo 180 hk

Skinnet bedrar
Veil. pris: 434450

Bedre enn stasjonsvogn

Test: Opel Zafira Tourer 2,0 CDTI 110 hk, 2012

Bedre enn stasjonsvogn
Veil. pris: 329900

En liten motor kan også være tørst

Test: Opel Zafira Tourer 1,4 Turbo aut., 2012

En liten motor kan også være tørst
Veil. pris: 369900

Elbil uten angst

Test: Opel Ampera, 2012

Elbil uten angst
Veil. pris: 379900

Mye plass for pengene

Test: Opel Astra SportsTourer 1,7 CDTi, 2011-modell

Mye plass for pengene
Veil. pris: 257900

Rimelig familiehygge

Test: Opel Meriva Cosmo 1,3 CDTi Ecoflex, 2011

Rimelig familiehygge
Veil. pris: 262800

Vi har testet nye Opel Astra

Test: Opel Astra 1,7 CDTI Sport, 2010

Vi har testet nye Opel Astra
Veil. pris: 240000

Helt drøy familiebil

Test: Opel Insignia OPC Sports Tourer 2010

Helt drøy familiebil
Veil. pris: 1090790

Familiens bestevenn

Test: Opel Meriva 1,4T 120 hk, 2011

Familiens bestevenn
Veil. pris: 239900

Godt kompromiss

Test: Opel Astra Twin Top 2006

Godt kompromiss
Mye for pengene

Test: Opel Astra stv. 1,7 CDTi EcoFlex 2009

Mye for pengene
Praktisk moro

Test: Opel Astra stasjonsvogn 1,6 Turbo 2008

Praktisk moro
Opel med sjel

Test: Opel Astra 1,7 CDTI 2008

Opel med sjel
Opel - blinkskudd med Antara?

Test: Opel Antara 2,0 CDTI 2008

Opel - blinkskudd med Antara?
Parkeringsvinner

Test: Opel Agila 1,2 Enjoy, 2008

Parkeringsvinner
Konebil-versting for entusiaster

Test: Opel Corsa OPC 2007

Konebil-versting for entusiaster
Småbilen som ble stor

Test: Opel Corsa 1,3 CDTI 2006

Småbilen som ble stor
Stort minimum

Test: Opel Corsa 1,3 CDTi EcoFlex, 2009

Stort minimum
Veil. pris: 228700

Opel på BMW-jakt

Test: Opel Insignia 2,0 CDTi Ecoflex, 2009-modell

Opel på BMW-jakt
Veil. pris: 454900

Din neste stasjonsvogn?

Test: Opel Insignia Sports Tourer 2,0 CDTi Cosmo, 2009-modell

Din neste stasjonsvogn?
Vi tester «Årets bil»

Test: Opel Insignia 2,0 CDTi, 2009-modell

Vi tester «Årets bil»
Veil. pris: 269900

Mini-yankee

Test: Opel GT 2008

Mini-yankee
Fortsatt familievennlig

Test: Opel Vectra 1,9 CDTi stasjonsvogn 2008

Fortsatt familievennlig
Stor sterk og tørst

Test: Opel Vectra OPC 2006

Stor sterk og tørst
F for familie

Test: Opel Zafira 1,8 F 2007

F for familie

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen