Test: Opel Antara 2,0 CDTI 2008

Opel - blinkskudd med Antara?

Opel har endelig fått på plass sin første moderne SUV-modell. Kan den hamle opp med etablerte konkurrenter?

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Stor plass

+ Trygge veiegenskaper

- Moderat akselerasjon

- Slapp motor

- Middels totalkomfort

Opel Antara er en relativt stor utgave av SUV-arten. Sammenliknet med Toyota RAV4 er bilen 18 cm lengre og har nesten 15 cm lengre akselavstand. Dermed nærmer Opel Antara seg de store SUV-modellene i plass, men ikke så mye i pris. Typiske konkurrenter er Honda CR-V, Mitsubishi Outlander, Hyundai Santa Fe og ikke minst den teknisk relativt like Chevrolet Captiva.

Det holder ikke helt til mål for Opels nykommer. Den gjør mye bra, men også mye på det jevne. Dermed blir det litt avstand til de beste i klassen og prisen er heller ikke imponerende. Men stor, det er den.

Kjøreegenskaper

Opel Antara er ikke noen spesielt sportslig SUV-modell. Imidlertid føles den trygg under de fleste kjøreforhold, også på glatt og snødekket underlag. Ved normal kjøring skyver den lett over forhjulene, noe som ESP-systemet fanger opp ganske hurtig. Hvis du er i det lekne hjørnet, kan også hekken overtales til å være med på en liten luftetur.

I forhold til de mest personbilaktige SUV'ene, formidler Opel Antara litt mindre veikontakt. Totalt sett er imidlertid bildet ryddig, med veiegenskaper som vil tilfredsstille de fleste.

Motor

Opel Antara stiller med en to-liters diesel som gjør sine saker greit, men heller ikke mer. Ved pådrag har du en merkbar dieselknatring, som blir særlig tydelig hvis du drar motoren oppover turtallsskalaen. Hvis du er uoppmerksom og slipper motoren for mye ned på turtall, blir det helt "tomt" og du må gire ned for å hente fram noe effekt.

Den fem-trinns girkassen gjør at du må planlegge giringen bedre enn konkurrenter med seks-trinns kasse. Den er i tillegg litt tungjobbet med relativt lange sjalteveier.

Ytelser

Det som virker bra på papiret, er ikke like godt i virkeligheten. Opel Antara er betydelig tregere enn mange av sine konkurrenter. Det er ikke bare girkassen som må ta skylden for det, også motorens karakter og forunderlig slappe fremtoning er medvirkende. Du har et litt kort effektregister og den går fort tom for krefter. Best trekker bilen i mellomregisteret, men noen stor forbikjøringsmaskin er dette definitivt ikke.

Eksteriør

Opel Antara har glatte, runde linjer som ikke vekker de store kontroverser. Den myke hekken tar vekk mye av terrengbilinntrykket, og bilen ser relativt slank og elegant ut både forfra og fra siden. De fleste som kommenterer bilen, synes den ser pen og relativt stor ut.

Interiør

Innvendig følger Opel Antara opp med et moderne og litt sterilt interiørdesign. Følelsen og utformingen er utpreget Opel-aktig, og skiller seg ganske vesentlig fra tvillingmodellen Chevrolet Captiva.

Regien er stram og enkel, men betjening og ergonomi er det lite å utsette på. Det er relativt store plastflater, men i vår testbil virket finishen gjennomført. Plassmessig har Opel Antara sitt på det tørre. Det er stor plass både i for- og baksete, og bagasjerommet skal selv en aktiv barnefamilie stå på for å fylle helt til randen.

Komfort

Opel Antara henger litt etter de beste konkurrentene på dette området. Støynivået er ikke avskrekkende, men du har et jevnt sus som kjennes litt tyngre enn for eksempel Land rover Freelander 2 og BMW X3. Fjæringen er stort sett bra, men slipper gjennom en del mindre ujevnheter relativt ufiltrert.

Setene er relativt flate og harde, men sittekomforten totalt sett er tilfredsstillende. Enjoymodellen har et enkelt klimaanlegg, som imidlertid fungerer helt fint.

Sikkerhet

Foreløpig har ikke Opel Antara vært gjennom EuroNCAP-testen. Produsenten poengterer at bilen har en solid sikkerhetsstruktur. Stabilitetskontroll er på plass, og bilen er normalt utstyrt med front- og sidekollisjonsputer. I tillegg har bilen aktive hodestøtter og PRS som kobler ut clutch og bremsepedal ved en frontkollisjon.

Pris/utstyr

Ved lansering koster den rimeligste Opel Antara snaut 470 000 kroner. Det er ikke spesielt rimelig, sammenliknet med de viktigste konkurrentene. Enjoy-versjonen er fornuftig, men enkelt utstyrt.

Skal du ha mer snadder om bord, må du legge på rundt 20 000 til for Cosmo-utgaven. Litt spesielt: Du må opp i en tilleggspakke for Cosmo-versjonen før lyktespylere blir en del av Antara-opplevelsen.

Vi tipper Opel Antara blir relativt lettsolgt som bruktbil, men at du foreløpig må se langt etter bruktbilpriser som BMW X3 eller Toyota RAV4.

Se flere saker fra: Opel Se flere saker fra: Her er de billige firehjulstrekkerne Se flere saker fra: Så mye koster status-SUV-en Se flere saker fra: Styr unna disse bilene Se flere saker fra: Test: Opel Antara
Ypperlig hyttebil

Test: Opel Insignia Country Tourer 2,0D aut. Premium, 2013

Ypperlig hyttebil
Veil. pris: 513800

Kjapp, liten sjarmør

Opel Mokka 1,4T 4x4, 2012

Kjapp, liten sjarmør
Skinnet bedrar

Test: Opel Astra GTC 1,6 Turbo 180 hk

Skinnet bedrar
Veil. pris: 434450

Bedre enn stasjonsvogn

Test: Opel Zafira Tourer 2,0 CDTI 110 hk, 2012

Bedre enn stasjonsvogn
Veil. pris: 329900

En liten motor kan også være tørst

Test: Opel Zafira Tourer 1,4 Turbo aut., 2012

En liten motor kan også være tørst
Veil. pris: 369900

Elbil uten angst

Test: Opel Ampera, 2012

Elbil uten angst
Veil. pris: 379900

Mye plass for pengene

Test: Opel Astra SportsTourer 1,7 CDTi, 2011-modell

Mye plass for pengene
Veil. pris: 257900

Rimelig familiehygge

Test: Opel Meriva Cosmo 1,3 CDTi Ecoflex, 2011

Rimelig familiehygge
Veil. pris: 262800

Vi har testet nye Opel Astra

Test: Opel Astra 1,7 CDTI Sport, 2010

Vi har testet nye Opel Astra
Veil. pris: 240000

Helt drøy familiebil

Test: Opel Insignia OPC Sports Tourer 2010

Helt drøy familiebil
Veil. pris: 1090790

Familiens bestevenn

Test: Opel Meriva 1,4T 120 hk, 2011

Familiens bestevenn
Veil. pris: 239900

Godt kompromiss

Test: Opel Astra Twin Top 2006

Godt kompromiss
Mye for pengene

Test: Opel Astra stv. 1,7 CDTi EcoFlex 2009

Mye for pengene
Praktisk moro

Test: Opel Astra stasjonsvogn 1,6 Turbo 2008

Praktisk moro
Opel med sjel

Test: Opel Astra 1,7 CDTI 2008

Opel med sjel
Opel - blinkskudd med Antara?

Test: Opel Antara 2,0 CDTI 2008

Opel - blinkskudd med Antara?
Parkeringsvinner

Test: Opel Agila 1,2 Enjoy, 2008

Parkeringsvinner
Konebil-versting for entusiaster

Test: Opel Corsa OPC 2007

Konebil-versting for entusiaster
Småbilen som ble stor

Test: Opel Corsa 1,3 CDTI 2006

Småbilen som ble stor
Stort minimum

Test: Opel Corsa 1,3 CDTi EcoFlex, 2009

Stort minimum
Veil. pris: 228700

Opel på BMW-jakt

Test: Opel Insignia 2,0 CDTi Ecoflex, 2009-modell

Opel på BMW-jakt
Veil. pris: 454900

Din neste stasjonsvogn?

Test: Opel Insignia Sports Tourer 2,0 CDTi Cosmo, 2009-modell

Din neste stasjonsvogn?
Vi tester «Årets bil»

Test: Opel Insignia 2,0 CDTi, 2009-modell

Vi tester «Årets bil»
Veil. pris: 269900

Mini-yankee

Test: Opel GT 2008

Mini-yankee
Fortsatt familievennlig

Test: Opel Vectra 1,9 CDTi stasjonsvogn 2008

Fortsatt familievennlig
Stor sterk og tørst

Test: Opel Vectra OPC 2006

Stor sterk og tørst
F for familie

Test: Opel Zafira 1,8 F 2007

F for familie

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning