Test: Mercedes S 350

Hotell i S-klasse

Finessefylte S-klasse må være noe av det mest komfortable du kan ta deg fram med her oppe i steinrøysa.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Sikkerhet

+ Oversiktelig interiør

+ Kvalitetsfølelse

+ Utsøkt fjæringskomfort

- Litt lite nyvinninger

- Dyr i innkjøp og kostbar service

- Kjører ikke like bra som sine tyske konkurrenter

S-klassen ser bedre ut en noen gang i sin 26-årige historie. Det noen kaller en gubbebil, er en vakker én sådann, med mengder av ny teknologi på innsiden. Stort mer komfortabelt enn i nye S-klasse går det neppe an å ferdes. Bilen har god plass og masse utstyr montert.

Vi vil kalle den veldig typisk Mercedes. Mens den leverer varene på komfortsiden, kan den ikke henge med de tyske konkurrentene Audi og BMW når det kommer til kjøreglede.

Kjøreegenskaper

Nye Mercedes S-klasse er 12 prosent stivere enn forgjengeren, uten at komforten får lide av den grunn. Likevel er den nærmest blottet for alt som heter sportslighet, og styringen kjennes mer følelsesløs enn på for eksempel en BMW.

Både bremser og elektronikk sørger for trygge og solide egenskaper, kanskje litt for trygge i noens øyne. Men at den 1 880 kilo tunge bilen har fått en kraftig forbedring enn forrige modell er sikkert.

Motor

I skrivende stund er Mercedes S-klasse tilgjengelig med fire motorer, hvorav alle sørger for å gi bilen svært gode ytelser sett i forhold til sin vekt på rundt to tonn.

Det vil også skje utskiftninger på motorfronten i S-klasse. Blant annet vil den velkjente rekkesekseren 320 CDI byttes ut med en ny V6-diesel på 235 hester. Denne får 540 Nm i dreiemoment, 40 opp i forhold til forgjengeren.

Ytelser

Som sagt vil du få svært gode ytelser uavhengig av hvilken motor du velger. Bensinmodellene vil gi de beste akselrasjonstallene, men de gjør ingen skam på dieselversjonen. Sistnevnte, som veier 1 955 kilo, gjør unna null til hundre på 7,5 sekunder. Toppfarten er på vanlig tysk vis elektronisk sperret ved 250 km/t.

Eksteriør

Aldri i løpet av sin 26-årige historie har S-klassen sett like bra ut som den gjør nå. Den har stil, den er luksuriøs og den ser moderne ut. Ingen kan vel protestere på at bakenden på S-klassen ligner en smule på Mayback, konsernets toppmodell. Skarpere linjer enn forgjengeren sørger at nye S-klasse ser sintere ut enn før, i tråd med resten av konsernets modellspekter.

Interiør

Mercedes S-klasse fremstår som et komfort-vidunder, og er vel stort sett blant det mest behagelige du kan ta deg fram med her til lands. De aktive multikontursetene er et kapittel for seg selv. Det høres bra ut, og det er det også. Teknikken sørger for variabel sidestøtte avhengig av hvor krappe svingene blir. I tillegg får du deilig ryggmassasje og ventilasjon av hekken.

Komfort

Mercedes-Benz har målt pulsen til en S-klasse-fører over en strekning på 500 kilometer, og sammenlignet tallene med en "konkurrerende modell" - les: BMW 7-serie eller Audi A8. Forsøket viste at S-klasse-sjåførens hjerteslo fem ganger mindre i minuttet i snitt, og at han derfor hadde det seks prosent mer komfortabelt. Vi tar det hele med halvannen klype salt. Uansett er S-klassen vannvittig komfortabel og behagelig å ha med å gjøre.

Sikkerhet

For 25 år siden var S-klasse først ute med både airbag og ABS-bremser som sikkerhetsutstyr. Også i dag er Mercedes S-klasse langt fremme på sikkerhet, faktisk ledende, med aktiv ulykkesforebygging og fotgjengerbeskyttelse som hovedsatsingsområder.

Pris/utstyr

Vi ble litt skuffet over nyvinningene i vårt testeksemplar (S 350), dette fordi det ikke var så mange av de. Bilen var vel nærmest det man kan kalle en basismodell. Denne har en grunnpris på 1 179 900 kroner, mens S 500 og S600 L koster henholdsvis 1 607 100 og 2 250 100 kroner. Ønsker du diesel, kan denne bli din fra 1 077 700 kroner.

Se flere saker fra: Mercedes-Benz Se flere saker fra: Test: Mercedes-Benz S-klasse
Som en mindre S-klasse

Test: Mercedes-Benz C180 aut. 2014

Som en mindre S-klasse
Veil. pris: 651000

Komfort-kongen

Test: Mercedes-Benz ML 350 Bluetec 2014

Komfort-kongen
Veil. pris: 1514000

Alt du ønsker deg til lavere pris

Test: Mercedes-Benz C 220 TCDI aut. 4Matic

Alt du ønsker deg til lavere pris
Veil. pris: 512500

SUV-en som har alt

Test: Mercedes-Benz GL 350 BlueTec 4Matic

SUV-en som har alt
Veil. pris: 1485000

Finere familiebil får du ikke

Test av Mercedes-Benz CLS 350 CDI 4Matic Shooting Brake, 2012

Finere familiebil får du ikke
Veil. pris: 1293000

Komforten er helt suveren

Test: Mercedes-Benz GLK 220 CDI 4Matic, 2012

Komforten er helt suveren
Veil. pris: 700000

Mer komfortabel SUV får du neppe

Test: Mercedes-Benz ML 350 CDI BlueTEC

Mer komfortabel SUV får du neppe
Drømmebil for fjellfolk

Test: Mercedes-Benz E 250 CDI 4Matic T 7G-Tronic 2012

Drømmebil for fjellfolk
Veil. pris: 734200

Billigste vei til stor SUV

Test: Mercedes ML 250 BlueTec 4Matic, 2012

Billigste vei til stor SUV
Veil. pris: 783800

Danker ut luksus-SUV-ene

Mercedes-Benz CLS 350 CDI 4Matic, 2012

Danker ut luksus-SUV-ene
Praktisk mini-luksus

Mercedes-Benz B180, 2012

Praktisk mini-luksus
En gigantisk snuoperasjon

Mercedes-Benz A 180 AMG Sport, 2012

En gigantisk snuoperasjon
Denne Mercedesen er en drøm å kjøre

Test: Mercedes C 180 CGI Coupé, 2011

Denne Mercedesen er en drøm å kjøre
Veil. pris: 449000

Best på sikkerhet

Test: Mercedes B 180 CDI, 2011

Best på sikkerhet
Holder formen

Test Mercedes SLK 200, 2011

Holder formen
Nydelig med bensinmotor

Test Mercedes-Benz C 180 CGI, 2011

Nydelig med bensinmotor
Billigversjonen får karakter seks

Test: Mercedes-Benz CLS 250 CDI 2011

Billigversjonen får karakter seks
En vanvittig deilig bil

Test: Mercedes-Benz CLS 350 CDI 2011

En vanvittig deilig bil
Veil. pris: 1207000

Statusbilen du kanskje har råd til

Mercedes C 180 CDI T aut., 2011-modell

Statusbilen du kanskje har råd til
Veil. pris: 374000

Luksus for storfamilien

Test: Mercedes-Benz R350 CDI BlueTec, 2010-modell

Luksus for storfamilien
Veil. pris: 1250000

Heftig tungvektsracer

Test Mercedes CL 500 4Matic, 2010

Heftig tungvektsracer
Superkomfort til lavpris

Test: Mercedes-Benz C 180 CDI aut., 2010

Superkomfort til lavpris
Veil. pris: 343000

Den deiligste kabrioleten

Test: Mercedes Benz E200 CGI cab, 2010

Den deiligste kabrioleten
Veil. pris: 756000

Nær komplett Mercedes

Test: Mercedes C 250 CDI 4Matic aut. stv, 2010-modell

Nær komplett Mercedes
Veil. pris: 650000

Familie-Mercedes til Toyota-pris

Test: Mercedes-Benz C 200 CDI T, 2010

Familie-Mercedes til Toyota-pris
Veil. pris: 393000

Denne bilen er sykt rask

Test: Mercedes SLS AMG, 2010-modell

Denne bilen er sykt rask
Veil. pris: 2800000

Verdens vakreste bil?

Test: Mercedes E 220 CDI Coupe, 2010

Verdens vakreste bil?
Veil. pris: 641500

Stopp for start-stopp

Test: Mercedes B-klasse 150 BlueEfficiency

Stopp for start-stopp
Veil. pris: 299073

Miljøvennlig minstemann

Test: Mercedes A 150 BlueEfficiency 2009

Miljøvennlig minstemann
Veil. pris: 227472

Mercedes med sprut

Test: Mercedes C250 CDI Blue Efficiency 2009-modell

Mercedes med sprut
Ikke så sporty som den ser ut

Mercedes-Benz CLC 180K

Ikke så sporty som den ser ut
Veil. pris: 390100

For bensin-gjengen

Test: Mercedes C200 Kompressor sedan

For bensin-gjengen
Utfordrer i ukjent terreng

Test: Mercedes C220 CDI sedan

Utfordrer i ukjent terreng
Frir til nye kjøpere

Test: Mercedes C200 CDI stv.

Frir til nye kjøpere
Den nye familiestjernen

Test: Mercedes C180K stv.

Den nye familiestjernen
Elegant kraft

Test: Mercedes CL63 AMG

Elegant kraft
Perfekt familiebil

Test: Mercedes E 200 CDI T Automat, 2010

Perfekt familiebil
Veil. pris: 499900

Ekstra krutt i oppskriften

Test: Mercedes E 250 CDI 2009

Ekstra krutt i oppskriften
Ren og fin

Mercedes-Benz E 300 Bluetec

Ren og fin
Stor, dyr og veldig bra

Test: Mercedes-Benz E 220 T CDI Avantgarde 2009

Stor, dyr og veldig bra
Komfort, sikkerhet og – kjøreglede!

Test: Mercedes E 220 CDI 2009

Komfort, sikkerhet og – kjøreglede!
Veil. pris: 499000

Den ultimate kosebilen?

Test: Mercedes E350 CDI Coupé, 2009-modell

Den ultimate kosebilen?
Veil. pris: 883700

Skarp i kantene

Test: Mercedes GLK 220 CDI 2009

Skarp i kantene
Veil. pris: 566000

Den aller største

Test: Mercedes-Benz GL 320 CDI

Den aller største
Veil. pris: 1118500

Herlig og kostbar SUV

Test: Mercedes-Benz GLK 320 CDI 4MATIC, 2008:

Herlig og kostbar SUV
Veil. pris: 743400

Vi har kjørt Mercedes' luksushybrid

Test: Mercedes S 400 Blue Hybrid, 2009

Vi har kjørt Mercedes' luksushybrid
Veil. pris: 1247100

Diger, dyr – og deilig

Test: Mercedes-Benz ML 280 CDI, 2009:

Diger, dyr – og deilig
Veil. pris: 861000

Big Mac

Test: Mercedes R 280 CDI

Big Mac
Komfortabel, stilfull glede

MB SLK 200 Kompressor:

Komfortabel, stilfull glede
Veil. pris: 509600

Diger, deilig, dyr - og perfekt for Norge

Test: Mercedes-Benz S320 CDI 4Matic

Diger, deilig, dyr - og perfekt for Norge

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen