Test: Mazda RX-8

Noe for seg selv

Mazda RX-8 er en av de mest eksotiske bilopplevelsene du kan få på riktig side av millionen.

Sist oppdatert

Mazda RX-8 har ikke så mange direkte konkurrenter å sammenligne seg med. Sportscoupéer står ikke høyest på utviklingslisten hos verdens bilfabrikker, særlig ikke hvis de kommer med Wankel-motor i tillegg. Audi TT og Alfa Romeo Brera kan være alternativ, det samme gjelder BMW Z4 Coupé, eller Peugeot 407 Coupé. Selv om ingen tilbyr den miksen av egenskaper du finner i Mazda RX-8

Det er kanskje ikke verdens beste bil, men Mazda RX-8 gir deg kjøreopplevelser som ofte havner i glass og ramme på veggen for "gode bilminner".

Kjøreegenskaper:

Den lange akselavstanden og en relativt harmonisk fjæring, gir assosiasjoner til britiske GT-vogner av god avstamning. Fjæringen er smidig og holder bra kontakt med veien også på ujevn asfalt. Relativt lav vekt og ditto tyngdepunkt, gjør at Mazda RX-8 kjører med meget god presisjon. De fete 225/45-18 dekkene har en svært effektiv limvirkning på veigrepet.

Motor:

Mazdas RENESIS-motor må bare oppleves. Den høres ut som en reaktor fra en scifi-film på tomgang, og den totalt vibrasjonsfrie gangen gjennom hele turtallsregisteret bør få Felix Wankel til å smile fra motoringeniørenes himmel. Av natur er Wankel-motorer ekstremt turtallsvillige. Selv laveffektversjonen på 192 hk går lett mot 8000 o/m, akkompagnert av en herlig trompetfanfare fra eksosrørene. En sportsbilmotor av klasse.

Ytelser:

Vi kjørte Mazda RX-8 med 192 hk, som gir tilstrekkelige, men langt fra oppsiktsvekkende ytelser når man tar pris- og biltype med i betraktningen. Den trekker jevnt fra lave turtall, men du trenger 35-4000 o/m på teller'n før det skyver ordentlig. Du bør være glad i å gire, for det er først og fremst 3. giret som gir ordentlig forbikjøringseffekt i norske hastigheter. 0-100 km/t er oppgitt til 7,2 sek. og toppfarten til 223 km/t.

Eksteriør:

Mazda RX-8 har sportscoupéens lange og slanke design, men med mange særegne og etter vår mening tøffe detaljer. En gøyal sak er måten Mazda har integrert rotasjonsstempelets særegne, avrundete triangelform i mange designelementer. For eksempel i panseret, eller utformingen av tåkelyset bak. Dessuten er skjermutformingene foran stilige, og den ekstra lengden på taklinjen gir bilen en markant profil

Interiør:

Den spesielle døråpningen, med en liten bakdør som svinger ut motsatt av førerdøren er genial. Det gir et lett tilgjengelig baksete, som faktisk tillater plass for fire "normalvoksne" på kortere turer. Med unntak av en smal åpning, er bagasjerommet blant de bedre i klassen. Selve førerplassen er fint utført, med sentralt plassert turteller som et naturlig midtpunkt.

Komfort:

Mazda RX-8 har ikke glemt at en GT-bil også handler om å balansere sportsligheten med en type komfort som gjør at du kan holde ut bak rattet på lengre turer. Seter/sittestilling er et nøkkelord, og her har Mazda sitt på det tørre. I alle fall så lenge du ikke er for lang i ryggen, og kommer i konflikt med en moderat takhøyde. De svære dekkene lager en del romlestøy på grov asfalt, ellers er motorlyden bare av det gode. Hjulopphenget er stramt, men ettergivende nok til å gi bilen akseptabel fjæringskomfort.

Sikkerhet:

Mazda RX-8 har ikke vært testet i EuroNCAP. Bilen har godt sikkerhetsutstyr, med front/side- og gardinkollisjonsputer. Det er ISOFIX-system for barneseter i baksetene, så her kan småttingene få sportsbil inn med morsmelken. Vi glemmer heller ikke et bra ESP-system, og meget gode bremser.

Pris/utstyr:

Mazda RX-8 fikk avgiftsendringen midt i fleisen: Et sportsbilnormalt bensinforbruk på 1,06 l/mil ved blandet kjøring og CO2-utslipp 267 g/km erstattet beskjedne 1308 cm3 sylindervolum i avgiftsgrunnlaget. Dermed ble prisen 615 000 i stedet for 465 000, og man kan i sannhet angre på at man ikke kjøpte RX-8 før nyttår - da den faktisk var rene røverkjøpet. Mazda har tatt bilen ut av norske prislister, men den kan fortsatt spesialbestilles. Som et plaster på pris-såret, kan du ta med deg at bilen er meget godt utstyrt.

Denne saken ble første gang publisert 12/06 2007, og sist oppdatert 26/10 2023.

Les også