Test: Mazda MX-5 RC

Luftig underholdning

Ståltaket forsvinner på 12 sekunder – omtrent like lang tid som det tar å bli nyfrelst på Mazda MX-5 Roadster Coupe.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Genial takløsning

+ Ekte roadsterfølelse

+ Underholdene veiegenskaper

- Seter og sittestilling

- Lite komfort

Da den første Mazda MX-5 kom til Europa i 1990, markerte det gjenfødelsen for den klassiske to-seters roadsteren. I løpet av de 17 årene, har vi fått en veritabel flom av rimelige og dyre roadstermodeller. Men Mazda er den produsenten som har vært mest tro mot konseptet, noe som betyr en fortsatt akseptabel pris. Den eneste konkurrenten som kommer i nærheten, er rimeligste utgave av BMW Z4.

Enkelte merker har forsøkt å utfordre Mazdas enkle roadsterkonsept. Men det er originalen som gjør det best og billigst.

Kjøreegenskaper

Mazda MX-5 Roadster Coupe har ikke mistet noe av underholdningsverdien til modellen med stofftak. Den har sin kjappe styrerespons i behold, og formidler en utmerket kontakt med veien. Sammen med en hekk som gir inntrykk av å slippe taket lenge før den faktisk gjør det, blir opplevelsen sportslig selv uten høy fart.

Motor

Vi kjørte Mazda MX-5 Roadster Coupe med to-liters motor. Den har klassisk sportskarakter, med en kraftutvikling som begynner forsiktig og bare øker med turtallet. Lyden er metallisk og maskulin, men med taket på blir det mye av det gode. Lynrask girkasse er et pluss.

Ytelser

160 hk holder til å gi ekte sportsbilfølelse, selv om Mazda MX-5 ikke er superkvikk. Til vanlig har du mer enn nok trøkk i mellomregisteret, men skal du ha det ordentlig moro, er det bare å dra løs mot rødmalingen på turteller'n .

Eksteriør

Hvordan utvikler man en klassiker som Mazda MX-5? Omtrent slik Mazda har gjort. Moderne, tøff og umiskjennelig MX-5. Ekstrapoeng til et genialt foldetak som øker komforten vesentlig i vårt klima, blir borte på null-komma-niks og nesten ikke tar plass.

Interiør

Det er fortsatt et enkelt og plastpreget interiør i Mazda MX-5, noe som kler biltypen. Imidlertid er det lite plass, og førere på mer enn 180 cm vil ha problemer med å få tilstrekkelig rom til bena på lengre turer. Bagasjerommet er lite, selv for å være en bil av denne typen.

Komfort

Kjøper du roadster, betyr nok ikke komfort all verden. Her er det plenty med støy fra alle kilder. Imidlertid er det "snakkbart" støynivå med taket på til ca. 100 km/t. I åpen tilstand har du en liten, men effektiv vindavviser som skjermer mot trekk. Innstillingsmuligheten på førersetet er snau, og du mangler støtte under lårene.

Sikkerhet

Den nye Mazda MX-5 er ikke testet i EuroNCAP, men den forrige modellen ble testet i 2002 med fire stjerner av fem som resultat. Med ESP som standard, samt sidekollisjonsputer i tillegg til frontkollisjonsputer, antar vi at du rimelig godt beskyttet - biltypen tatt i betraktning.

Pris/utstyr

Vi kjørte toppmodellen som koster drøyt 400 000 (april 2007), klarer du deg med 1,8-liter slipper du unna ca. 100 000 kroner rimeligere. Det er det ikke mange konkurrenter som matcher. Tradisjonelt holder MX-5 seg svært godt i pris, og både merke og modell er kjent for god kvalitet, samt minimalt med trøbbel.

Se flere saker fra: Mazda Se flere saker fra: Test: Mazda MX-5
Hardtslående Golf-konkurrent

Test: Mazda 3 2,2D aut. Skyactive Optimum 2013

Hardtslående Golf-konkurrent
Veil. pris: 319200

Dette må bli en suksess

Test: Mazda CX-5 2,2d 2012

Dette må bli en suksess
Dette blir en SUV-slager

Test: Mazda CX-5 2,0 4x4, 2012-modell

Dette blir en SUV-slager
Veil. pris: 351600

Årets beste bilkjøp

Test Mazda MX-5 Roadster Coupe 1,8, 2011

Årets beste bilkjøp
På jakt etter en problemfri bil?

Test: Mazda 3 1,6 D 2012

På jakt etter en problemfri bil?
Uvanlig mye bil for pengene

Test: Mazda 5 1,6 DE Advance Plus sjuseter, 2011-modell

Uvanlig mye bil for pengene
Veil. pris: 307700

Denne er billigere enn du tror

Test: Mazda MX-5 1,8 20th. anniversary edition

Denne er billigere enn du tror
Veil. pris: 279900

Super familiebil

Test: Mazda 6 2,2 DE Sport stv., 2010-modell

Super familiebil
Tøff med plan

Test: Mazda BT-50, 2009

Tøff med plan
Veil. pris: 276500

Vi liker den

Test: Mazda 2 Sport

Vi liker den
Tam, men likevel frisk

Test: Mazda 2 1,3 MZR

Tam, men likevel frisk
Nytt på nytt

Test: Mazda 3 1,6

Nytt på nytt
Morsom fornuft

Test: Mazda 3 1,6

Morsom fornuft
Min venn Brutus

Test: Mazda 3 MPS

Min venn Brutus
Større og tøffere enn Golf

Test: Mazda 3 2,0 i-Stop, 2009

Større og tøffere enn Golf
Veil. pris: 310800

MPS er rask som et uvær

TEST: Mazda 3 MPS, 2009

MPS er rask som et uvær
Veil. pris: 618900

Holder Mazdas løfter?

Test: 6000 km med Mazda 3 1,6D, 2009

Holder Mazdas løfter?
Veil. pris: 231000

Pen og kjøreglad Mazda 3

TEST: Mazda 3 1,6 MZR-DE, 2009

Pen og kjøreglad Mazda 3
Her er sommerbilen

Test: Mazda MX-5 2,0 Sport Roadster Coupe, 2009-modell

Her er sommerbilen
Veil. pris: 410400

Hverdagshelten

Test: Mazda 5 2,0 aut., 2008

Hverdagshelten
Får den oppmerksomhet nå?

Test: Mazda 5 2,0 MZR-CD

Får den oppmerksomhet nå?
Anbefales!

Test: Mazda 6 2,2 MZR-CD stv. 2009-modell

Anbefales!
Rimelig råskap

Test: Mazda 6 2,2 D 185 hk Sport kombi, 2009:

Rimelig råskap
Veil. pris: 422700

Test: Mazda 6 2,5 Sport

"Sport" uten sprut
Annerledes-SUV

Test: Mazda CX-7

Annerledes-SUV
Luftig underholdning

Test: Mazda MX-5 RC

Luftig underholdning
Overraskelsen

Test: Mazda MX-5

Overraskelsen
Voksen sportssedan

Test: Mazda 6 MPS

Voksen sportssedan
Noe for seg selv

Test: Mazda RX-8

Noe for seg selv

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning