Test: Mazda 6 MPS

Voksen sportssedan

Japansk bil med kraftig turbomotor og firehjulsdrift høres ut som velkjente ingredienser.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Svært god akselerasjon

+ Sikre og sportslige veiegenskaper

+ Stor plass

+ God komfort

- Høyt forbruk

- Ikke den høyeste moro-faktoren

- Dyr i innkjøp

Men Mazda 6 MPS følger en annen oppskrift enn konkurrentene.

Mazda 6 kom på markedet i 2002 og fikk en facelift i 2005. Mazda 6 MPS ble lansert som seriens sportsversjon i 2005. Den skilter med firehjulsdrift og en kraftig 2,3-liters turbomotor med 260 hk.

Mazda 6 MPS leveres kun som sedan og konkurrerer med andre sportslige familiebiler som Subaru Impreza WRX, BMW 330 Xi og Audi A4 3,2 Quattro. Prisen starter på 608 000 kroner.

Den er mer allsidig enn sine japanske konkurrenter, siden den er bedre tilpasset et liv utenfor rallyløypene. Litt av særpreget og kultstatusen forsvinner samtidig. Den er teknisk kompetent, men kostbar.

Plass: Rommelig sportssedan

I forhold til en del av konkurrentene, er Mazda 6 MPS en rommelig sportssedan. Den kan riktignok ikke leveres som stasjonsvogn, slik f.eks Subaru Impreza kan, men særlig bakseteplassen holder storbilstandard.

Også bagasjerommet er bra, det tar 455 liter. Men vær klar over at bakseteryggen ikke kan felles ned, slik at fleksibiliteten er begrenset.

Veiegenskaper: Fin balansegang

Mazda 6 MPS er ingen kompromissløs sportssedan. Det betyr at du nok ikke får det samme adrenalinkicket som i en Impreza STi eller Lancer Evo. Likevel er veiegenskapene meget kompetente.

Bilen liker seg best på motorvei, eller åpne landeveier med raske svinger. Blir veien for smal og svingete, føles Mazda 6 MPS litt stor og tung i fronten. Den er nøytral i et bredt fartsområde, og føles trygg - ikke minst på grunn av stabilitetskontroll som er standardutstyr. Firehjulsdriften sørger for at kreftene plantes trygt i bakken.

Motor: Kraftig turbo-kost

Mazda 6 MPS bruker en 2,3-liters fire-sylindret rekkemotor med turbo. Det gir en effekt på 260 hk og et dreiemoment på saftige 380 Nm ved 3000 o/m. Mazda oppgir toppfarten til 240 km/t og 0-100 km/t på 6,6 sekunder.

Det er ingen tvil om at bilen akselerer meget hurtig, ikke minst i forbindelse med forbikjøring. Hvis du bruker 3. og 4. gir går du ytterst sjelden tom for krefter. Motoren går pent til å være en firer, men du får ikke helt samme følelsen som med Subarus bokser eller en BMW-sekser.

Kvalitet: Typisk japansk

På tross av sin sportslighet, er det ingen grunn til å tvile på at Mazda 6 MPS har en kvalitet på linje med andre Mazda-produkter. I Motors Autoindex sier Mazda-eierene seg godt fornøyd med service og forhandlere.

I bruktbilundersøkelser gjør Mazda 6 det bedre enn gjennomsnittet når det gjelder feil og mangler. Også i ADAC's statistikk over biler som trenger assistanse gjør Mazda 6 det godt.

Miljø: Tørst med turbo

Mazda 6 MPS har oppgitt et normforbruk på 1,02 l/mil i EU-mix. Ved bykjøring er det oppgitt til til 1,41 l/mil. Med mest langkjøring på programmet brukte vi i overkant av 1 l/mil

Bruker du høyrefoten flittig, sladrer kjørekomputeren om langt høyere forbrukstall. CO2-utslippet er oppgitt til 245 g/km.

Behersket sportslighet

Mazda 6 MPS skal være en sportslig familiebil, og har i motsetning til noen av sine konkurrenter, ikke tenkt å la det gå for mye utover komforten. Sportssetene er moderate i sin utforming og godt polstret. Du finner lett en behagelig sittestilling.

Selv om fjæringsoppsettet er fast, blir ikke bilen ubehagelig på små ujevnheter og i langsom fart, slik det ofte er tilfellet med sportslig understellsoppsett. I norske hastigheter oppleves Mazda 6 MPS som ganske stillegående. Instrumenter, klimaanlegg og betjening fungerer greit.

Sikkerhet: Noen svakheter

Mazda 6 ble testet i EuroNCAP i 2005. Bilen fikk fire av fem stjerner for kollisjonssikkerhet, men i testen ble det bemerket at bilens struktur var i grenseland for hva den tålte. Også i sidekollisjon mangler det litt på at bilen får toppkarakter.

Mazda 6 får fire av fem stjerner for kollisjonssikkerhet for barn og en av fem stjerner for fotgjengersikkerhet. Bilen har seks kollisjonsputer som standard.

Økonomi: Koster mer enn det smaker?

Kan du bla opp drøyt 600 000 kroner for en bil, har du mange godbiter å velge mellom. På tross av de gode egenskapene, tror vi verdifallet kan bli den største utfordringen for en Mazda 6 MPS-eier. Bilen mangler den kultstatusen som Subaru Impreza WRX og Mitsubishi Lancer Evo nyter godt av. I tillegg er bilen relativt kostbar i drift, særlig når det gjelder forbruk og forsikring.

Se flere saker fra: Mazda Se flere saker fra: Styr unna disse bilene Se flere saker fra: Test: Mazda 6
Hardtslående Golf-konkurrent

Test: Mazda 3 2,2D aut. Skyactive Optimum 2013

Hardtslående Golf-konkurrent
Veil. pris: 319200

Dette må bli en suksess

Test: Mazda CX-5 2,2d 2012

Dette må bli en suksess
Dette blir en SUV-slager

Test: Mazda CX-5 2,0 4x4, 2012-modell

Dette blir en SUV-slager
Veil. pris: 351600

Årets beste bilkjøp

Test Mazda MX-5 Roadster Coupe 1,8, 2011

Årets beste bilkjøp
På jakt etter en problemfri bil?

Test: Mazda 3 1,6 D 2012

På jakt etter en problemfri bil?
Uvanlig mye bil for pengene

Test: Mazda 5 1,6 DE Advance Plus sjuseter, 2011-modell

Uvanlig mye bil for pengene
Veil. pris: 307700

Denne er billigere enn du tror

Test: Mazda MX-5 1,8 20th. anniversary edition

Denne er billigere enn du tror
Veil. pris: 279900

Super familiebil

Test: Mazda 6 2,2 DE Sport stv., 2010-modell

Super familiebil
Tøff med plan

Test: Mazda BT-50, 2009

Tøff med plan
Veil. pris: 276500

Vi liker den

Test: Mazda 2 Sport

Vi liker den
Tam, men likevel frisk

Test: Mazda 2 1,3 MZR

Tam, men likevel frisk
Nytt på nytt

Test: Mazda 3 1,6

Nytt på nytt
Morsom fornuft

Test: Mazda 3 1,6

Morsom fornuft
Min venn Brutus

Test: Mazda 3 MPS

Min venn Brutus
Større og tøffere enn Golf

Test: Mazda 3 2,0 i-Stop, 2009

Større og tøffere enn Golf
Veil. pris: 310800

MPS er rask som et uvær

TEST: Mazda 3 MPS, 2009

MPS er rask som et uvær
Veil. pris: 618900

Holder Mazdas løfter?

Test: 6000 km med Mazda 3 1,6D, 2009

Holder Mazdas løfter?
Veil. pris: 231000

Pen og kjøreglad Mazda 3

TEST: Mazda 3 1,6 MZR-DE, 2009

Pen og kjøreglad Mazda 3
Her er sommerbilen

Test: Mazda MX-5 2,0 Sport Roadster Coupe, 2009-modell

Her er sommerbilen
Veil. pris: 410400

Hverdagshelten

Test: Mazda 5 2,0 aut., 2008

Hverdagshelten
Får den oppmerksomhet nå?

Test: Mazda 5 2,0 MZR-CD

Får den oppmerksomhet nå?
Anbefales!

Test: Mazda 6 2,2 MZR-CD stv. 2009-modell

Anbefales!
Rimelig råskap

Test: Mazda 6 2,2 D 185 hk Sport kombi, 2009:

Rimelig råskap
Veil. pris: 422700

Test: Mazda 6 2,5 Sport

"Sport" uten sprut
Annerledes-SUV

Test: Mazda CX-7

Annerledes-SUV
Luftig underholdning

Test: Mazda MX-5 RC

Luftig underholdning
Overraskelsen

Test: Mazda MX-5

Overraskelsen
Voksen sportssedan

Test: Mazda 6 MPS

Voksen sportssedan
Noe for seg selv

Test: Mazda RX-8

Noe for seg selv

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen