Test: Lexus IS 250

Lekker sportssedan

Japanske Lexus IS 250 har et karosseri en italiener ville ha sunget arier for. Kjører den like godt?

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Lekkert utseende

+ Komfort og luksus

+ Kvalitet

+ Nyskapende

- Pris

- Upresis og kilen i oppsettet

Lexus IS 250 er en sportslig firedørs sedan som konkurrerer i klasse med Audi A4, BMW 3-serie, Mercedes C-Klasse og Volvo V50/S40 for å nevne noen. Toyotas luksusmerke er også kjent for meget god kvalitet på sine produkter.

Lexus IS er en spennende nykommer, og byr på veldig mye godt. Spesielt hvis du synes komfort er viktigere enn styrefølelse og lekenhet. Kvalitetsfølelsen er gedigen.

Kjøreegenskaper: "Tailhappy" og nervøs

På fin vei er Lexus IS i sitt ess. Den er mer flytende enn for eksempel BMW 3-serie, i positiv forstand, og takler dumper og ujevnheter svært godt. Men en litt ufølsom styring og brutal ESP trekker ned. Ellers oppleves IS 250 som litt nervøs i bakenden, gøy for noen, guffent for andre.

Motor: Sterk sekser

V6'eren på 2,5 liter, 208 hester og 252 Nm gjør en god jobb under panseret på IS 250. Kreftene kommer jevnt og fint oppover på skalaen, og sekserlyden er herlig.

Prestasjoner: Ingen sportsbil

Til tross for sterk motor i sportslig innpakning, er ikke Lexus IS 250 noen kjøremaskin på linje med BMW 325i. Det gjenspeiles både innvendig og kjøremessig at dette er en mer komfortabel bil. Den er for all del sprek med sine 8,4 sekunder til hundre, men på svingete vei må den se seg frakjørt av BMWen. Toppfarten er for øvrig 225 km/t.

Eksteriør: Hissig fremtreden

Front- og hekkpartiet på Lexus IS 250 oser av sport og kjøreglede. Vår mann Geir mener den har et karosseri til og med en italiener ville sunget arier for. At den skiller seg ut i trafikken, og innfrir på ønsket om oppmerksomhet fra forbipasserende, er i hvert fall sikkert.

Innvendig: Komfort er førstepri

Innvendig er IS 250 langt mer avdempet og forfinet - vi opplever den som mer eksklusiv enn mange av konkurrentene. Setene i skinn er greie for normalt bygde mennesker, men dersom du er av den lange sorten vil du finne liten støtte, og dessuten oppleve at hodet stadig kommer i kontakt med håndtaket over døra. Ikke fullt så stas.

Komfort: Fin langturskamerat

Mens BMW 325i har kjøreglede og sportslighet i fokus, vektlegger Lexus IS 250 komfort og eksklusivitet høyt. Som langturskamerat, med cruisecontrollen og det digre stereoanlegget på, er den perfekt. Også på dårlig vei egner den seg bedre enn sin tyske konkurrent.

Sekseren under motorrommet maler silkemykt og støyer lite, men kan samtidig gi fra seg herlig lyd ved hardt gasspådrag.

Sikkerhet: Tryggheten selv

Med full pott i en kollisjonstest nylig utført av EuroNCAP, er Lexus IS et sikkert valg. I tillegg til full pott på sikkerheten for voksne, fikk bilen fire av fem stjerner for sikkerheten til barna i bilen. På fotgjengersikkerhet oppnår bilen to av fire stjerner.

Lexus mener de selv har den mest avanserte sikkerhetspakken som standardutstyr i klassen. Den inneholder en ny type tokammers kollisjonsputer, og et stivere karosseri som tar godt imot hvis uhellet skulle være ute.

Pris/utstyr: Kvaliteten koster

Dessverre er det relativt få av oss "dødelige" som blir medlemmer av den eksklusive kundegruppen til denne bilen. Med automatkasse som testbilen hadde koster den mer enn en BMW 325iA med bedre ytelser. 542 500 kroner for å være nøyaktig, mot BMWs 530 000.

Også service og forsikring er forholdsvis dyrt på en Lexus, blant annet koster service opp til 100 000 km dobbelt så mye som på en BMW 3-serie.

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Ingen tvil om at IS 250 på mange måter er en fantastisk bil. Den har et lekkert og sportslig utseende utvendig som innvendig, god kvalitet og byr på deilig komfort og luksus.

På en annen side oppleves bilen som mindre kjøreglad enn sin konkurrent BMW 325, og den er mer kilen og nervøs i oppsettet. Sammen med en dyr prislapp hindrer dette Lexus IS 250 å nå helt til topps i vår test.

Vår karakter

Med kommersielt innhold
Med kommersielt innhold

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning