Test: Kia Cee´d Sporty Wagon 1,6 CRDI

Fortsatt fin - og praktisk i tillegg

Kia Cee´d har fått mye skryt av oss. Stasjonsvognutgaven Sporty Wagon har i tillegg mye plass.

Sist oppdatert

Kia Cee´d er en veldig sterk utfordrer i kompaktsegmentet, der Golf, Focus og Auris er blant konkurrentene. Den er en ordentlig god bil; velkjørende, velfungerende og kvikk, og som stasjonsvogn er den også veldig rommelig.

Cee´d gir i utgangspunktet veldig mye bil for pengene. Som stasjonsvogna Sporty Wagon gir den enda mer for pengene. Rett og slett et veldig god kjøp.

Kjøreegenskaper:

Cee´d har fine og artige kjøreegenskaper, med sportslig snitt. Den er presis og lettkjørt, og svarer også når svingene kommer tett. Sporty Wagon oppleves som en smule mykere enn femdørsmodellen, men dette gir også en enda mer komfortabel bil. Bilen gir også en god trygghetsfølelse; den reagerer naturlig på førerens ordrer, og ESP-systemet bidrar om det skulle knipe.

Motor:

Med 1,6-liters diesel har Cee´d Sporty Wagon en behagelig motor. Den er ikke voldsomt frisk og spenstig - 90 hk er nå engang 90 hk - men gir bilen har nok kraft til å gjøre kjøreturen til en glede. Motoren har en behagelig og stille gange, og kreftene kommer jevnt og fint oppover. Girkassen er godt tilpasset motorens karakter, noe som gjør det lett å utnytte den til det fulle.

Ytelser:

Med 90-hesters dieselmotor har Cee´d Sporty Wagon nok kraft, selv om den 1,4 liter store bensinmotoren oppleves som hakket friskere. Bunndraget og draget i mellomregisteret er godt, noe som gjør at man lett kan kjøre rundt på høye gir. Perfekt for langkjøring, men det er også behagelig med såpass mye dreiemoment - den yter 235 Nm - i bytrafikken.

Eksteriør:

Son stasjonsvogn har Cee´d fått en ganske tradisjonell og ryddig design, men den ser elegant ut. Enkelte snertne detaljer frisker opp, men ellers skiller den seg ikke voldsomt fra mengden.

Interiøret:

Interiøret i Cee´d Sporty Wagon ser bra ut, det kjennes bra, og ergonomien er også god. Litt kort sittepute og litt mye plast trekker ned totalinntrykket en smule, men plassen i baksetet og i bagasjerommet trekker opp. Dette er en rommelig bil, på tross av beskjedne utvendige mål.

Komfort:

Cee´d oppleves som sporty, og på dårligere vei merkes det at understellet er stramt satt opp - selv om det oppleves som mykere her på Sporty Wagon enn på den vanlige femdørsvarianten. Motoren har en behagelig lyd, men det er noe sjenerende hjulstøy i bilen. En sitter godt, selv om litt kort sittepute kan være plagsomt for de med lange bein.

Sikkerhet:

Cee´d Sporty Wagon har det den skal ha av sikkerhetsutstyr, ESP-systemet fungerer på en fin måte, og femdørsmodellen fikk full pott i kollisjonstest hos EuroNCAP. Her har vi ingen ting å utsette - dette er bra!

Pris/utstyr:

Både isolert sett og sammenliknet med konkurrentene gir Cee´d veldig mye bil for pengene. Og som stasjonsvogn gir den enda mer. Og ekstra utstyr og utstyrspakker er også rimelig priset. Du får også med en svært god garanti på bilen. Det eneste vi trekker for, er en tradisjonelt lavere bruktpris, men her er vi overbeviste om at ting er i ferd med å snu seg. Nå er i hvertfall ikke produktet noen grunn til at bruktprisen skal være lav.

Denne saken ble første gang publisert 26/10 2007, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også