Test: Jeep Compass 2,0 CRD

Jeep Compass er anti-SUV

Jeep Compass er en lettkjørt kompakt-SUV med et sterkt personbil preg.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Sportslige veiegenskaper

+ Gode fartsressurser

+ Pris og utstyr

- Noe motorstøy

- Middels totalkomfort

Jeep-navnet, assosieres straks med stor SUV. Men ser vi på egenskaper, er Jeep Compass blitt en av de første crossover-modellene på markedet.

Jeep Compass ble vist på Detroit-utstillingen i 2006, og vakte stor oppmerksomhet. Bilen konkurrerer i markedet for kompakt-SUV, med Toyota RAV4 og Honda CR-V som typiske alternativer. Den vil sikkert også blande seg inn i kampen om kundene med crossover-modeller som Skoda Octavia Scout og Nissan Qashqai.

Jeep Compass føles mer som personbil enn som en robust SUV. Det gjør at bilen virker lettkjørt, men at komfort og plass ikke er helt i tradisjonell SUV-klasse.

Kjøreegenskaper:

Jeep Compass er en av de mest personbilpregete modellene i kompakt SUV-klassen. Den er lettkjørt, og har i tillegg et 4WD-oppsett som gjør at hekken kommer ut når du gir gass. I en klasse der mer eller mindre behersket understyring er regelen, synes vi dette er en fin avveksling for aktive sjåfører. Samtidig er ESP-systemet våkent på plass, før det blir for mye av det gode.

Motor:

Her er det VW-konsernets alt-mulig-motor som tjenestegjør. Den to-liters turbodieselen er hørbart og merkbart til stede i Jeep Compass. Samtidig har den mye krefter, særlig i mellomregisteret er den sterk. Effektmessig kler den bilen godt, komfortmessig merker vi at det er kommet mer moderne motorer på markedet.

Ytelser:

Kombinasjonen av en relativt hyggelig egenvekt, den kraftige motoren og veltilpasset girutveksling gir resultater. Jeep Compass CRD er blant de aller raskeste kompakt-SUV'ene med dieselmotor vi har testet. Forbikjøringer går raskt og trygt, mens det også er godt med krefter i høye gir.

Eksteriør:

Jeep Compass har en utforming som ingen i testteamet blir helt klok på. Typisk Jeep i fronten, veldig asiatisk i hekken. De kraftige skjermutbygningene gjør at dørpartiet nesten ser "bulka" ut, som en av testdeltakerne uttrykte det. Definitivt et spørsmål om smak og behag, men foreløpig er vi på tja-siden.

Interiør:

Jeep Compass er en av de mer kompakte bilene i klassen, noe som ikke gir all verdens innvendig plass. Likevel er den rommelig nok til å fungere som familiebil, i alle fall for fire personer. Vi kjørte den enkleste Sport-versjonen, og førerplassen og materialvalget er en blanding av litt røff Jeep-design og plast som ser ganske billig ut.

Komfort:

Er topp kjørekomfort et hovedpoeng i bilvalget, finnes det konkurrenter som gjør en bedre jobb enn Jeep Compass. Totalt sett oppleves komfortnivået som akseptabelt. Det er i første rekke motorstøy, men også noe hjulstøy som gjør seg gjeldende. Dessuten er fjæringen relativt stram, og setene i Sport-versjonen gir litt lite støtte.

Sikkerhet:

Jeep Compass er ikke testet i EuroNCAP. Det nærmeste vi kommer, er Jeep Grand Cherokee, som i nyeste versjon fikk akseptable resultater. Bilen har det viktigste sikkerhetsutstyret på plass, både passivt og aktivt. I tillegg har den noe som kalles Electronic Roll Mitigation, som skal gjøre det vanskeligere å velte bilen i en kritisk situasjon.

Pris/utstyr:

I Sport-versjon koster Jeep Compass hyggelige 335 000, mens den mer påkostede Limited kommer på 375 000 kroner (februar 2007). Standardutstyret tatt i betraktning er det meget konkurransedyktig. Sport er fornuftig utstyrt, mens Limited inkluderer ting som 18-tommere, skinnseter, el. Soltak og Boston Acoustic-stereo for å nevne noe. Vi tror Jeep Compass, ikke minst takket være fornuftig dieselmotor, vil holde seg bedre i bruktpris enn tidligere Jeep-modeller.

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen