Test: Jaguar XK 4,2 V8

Skarpe tenner

Med den nye XK biter Jaguar godt i fra seg.

Sist oppdatert

Nye XK er ikke et "være eller ikke være" for Jaguar, men utvilsomt en viktig modell i merkets historie. Dette fordi det er første gang Ian Callum står for designen, og fordi enkelte hevder XK bare er en variant av hans Aston Martin-modeller - DB7, DB9 og Vanquish. Vi er ikke enig i denne framstillingen. Men på en annen side er det vel neppe til å stikke under en stol at to luksuriøse sportsbiler med "barneseter" bak har visse likheter.

Ellers har både BMW, Mercedes og til dels Porsche også modeller som stiller som konkurrenter, selv om biltypene er litt annerledes.

Ny XK er et sikkert tegn på at Jaguar er tilbake! Designen kunne kanskje ha vært enda et hakk skarpere, men ytelsene holder i massevis til å utfordre hvilken som helst rival i denne klassen.

Kjøreegenskaper: Kjører svært bra

Balansen og veikontakten er av en annen verden. Lyden av åtteren ved opp- og nedgiringer, der utvekslingen endres på 600 millisekunder, får nakkehårene til å reise seg.

Et avansert hjuloppheng i aluminium og et unikt lettvektskarosseri gjør at både coupé- og kabrioletversjonen av XK kjører svært så godt. Med coupéen skal du tråkke hardt på hvis varsellampene fra stabilitetskontrollen skal begynne å lyse.

Motor: Kraft hele veien

Hjertet i bilen er en 4,2 liters V8 på 300 hester og 411 Nm. Det mest spesielle med denne motoren er at 85 prosent av momentet er inntakt mellom 2 000 og 6 000 omdreininger. Det hele blir plantet til bakken gjennom en sekstrinns ZF automatkasse, og lydbildet er som sagt av gåsehud-slaget.

Prestasjoner

At Jaguar XK er en vass kjøremaskin er det ingen tvil om. Med sine 300 hester spurter den til hundre på 5,9 sekunder, mens toppfarten er strupet elektronisk til 250 km/t. Grunnet en kjørevennlig momentkurve gjør XK faktisk 80-112 km/t på 3,1 sekunder!

Det som også er flott med nye XK, er at coupéen og kabrioleten fremstår som individuelle modeller. Sistnevnte har sin egen sjel, og er ikke bare en dårligere hårføner-versjon av coupéen. Den kjører derimot svært godt.

Eksteriør: Klassisk sportsbil uten for mye guts

Til tross for at enkelte mener designet er for nært beslektet med Aston Martin, mener vi at det er klare forskjeller på Jaguar XK og DB9. Blant annet ser man at designeren Ian Callum har hentet mye inspirasjon fra E-Type. Ellers er bilen klassisk formet slik en sportsbil med bakseter bør se ut.

Interiør: Ryddig og lekkert

Interiøret fåes med tredetaljer i valnøtt og poppel, eller du kan velge aluminium i stedet. Den enkle instrumenteringen med sin tradisjonelle hvitt-på-sort, er separert fra en delikat utseende elektronisk oversikt over andre funksjoner. Midtkonsollen domineres av en touch screen-skjerm som kontrollerer klimaanlegg, stereo, navigasjon etc. Den er så enkel at rivalene bør være misunnelige.

Komfort: Herlig sittestilling

Den beste nyheten er likevel at plassen innvendig er mye bedre enn i forgjengeren. Selv lange personer sitter komfortabelt, grunnet en lav sittestilling med plenty av plass både til beina og i høyden. Baksetene kan vel best karakteriseres som vaglepinner, men det amerikanske markedet insisterer på dem.

SIkkerhet: Ikke kjørt i test

Jaguar XK er ikke kjørt i kollisjonstest av EuroNCAP. På en annen side har den bra med sikkerhetsutstyr montert, blant annet fem hodestøtter, fem trepunktsbelter og seks kollisjonsputer. I tillegg har bilen et snilt ESP-system som forhindrer deg i å gjøre de store blemmene, uten at programmet legger noe høy demper på kjøreopplevelsen.

Pris/ utstyr: Forbeholdt de færreste

Med en startpris på 1,45 millioner som coupé blir Jaguar XK heller ikke denne gang noe allemannseie. De som foretrekker toppløs bil må bla opp minimum 1 300 000 kroner. Utstyrsnivået er allerede høyt i standardutgaven, men det er også mulig å bestille utstyr som raskt skrur prisen opp.

Når det gjelder generelle kostnader ved å eie en slik bil, er ikke dette tema for de aller fleste XK-eiere. Men sånn for å ha nevnt det, er forbruket på blandet kjøring oppgitt til 1,13 liter på mila.

Denne saken ble første gang publisert 05/12 2006, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også