Test: Honda Civic Hybrid

Med ren samvittighet

Et enkelt hybridsystem gjør Honda Civic Hybrid lettkjørt, men hvor stort er egentlig sparepotensialet?

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Meget lavt drivstofforbruk

+ Fornuftig standardutstyr

+ God passasjerplass

+ Svært lettkjørt

- Merkbar dekkstøy

- Lite fleksibel lasteplass

- Middels veigrep

Honda Civic Hybrid med IMA (Integrated Motor Assist) har en elektromotor på 15 kW som hjelper en forbruksoptimert 1,3-liters VTEC-motor på 95 hk. Det er ikke mange biler på markedet i denne klassen, men den mest åpenbare konkurrenten er Toyota Prius. Hybridsystemet er enklere enn det som brukes i Prius og elektromotoren ikke like kraftig, men Civic Hybrid er rimeligere. I forbindelse med avgiftsomleggingen fra nyttår vil også en del dieselmodeller fremstå som konkurrenter for Honda Civic Hybrid.

Det er lett å venne seg til Honda Civic Hybrid og nesten like enkelt å oppnå pene forbrukstall. Du må ta noen kompromisser når det gjelder fleksibilitet og veiegenskaper, men ønsker du i første rekke lave drivstoffkostnader og utslipp, er Honda Civic Hybrid en av de greieste og rimeligste veiene til målet.

Plass: Bra innvendig, lite fleksibel

Som sedanmodell har Honda Civic Hybrid en karosseriform som er lite etterspurt i denne bilklassen. Imidlertid er plassen overraskende god, spesielt for baksetepassasjerene. De har rikelig benplass og brukbar takhøyde, noe som gjør bilen behagelig for fire voksne.

For en aktiv familie som trenger fleksible bagasjemuligheter er bagasjerommet på 350 liter i utgangspunktet litt snaut. Problemet er i større grad at du ikke har noen kombinasjonsmuligheter med nedfellbare bakseter eller lignende.

Veiegenskaper: Ingen racer

Det er ingen som forventer at Honda Civic Hybrid skal være en sportslig bil. Det viktigste for slik modell er eksempelvis at elektronisk stabilitetskontroll hører med til standardutstyret. Her finner du Hondas VSA-system, som holder bilen godt i tømmene.

Imidlertid føles Honda Civic Hybrid litt treg i bevegelsene og virker ikke spesielt dynamisk. Dermed skiller den seg litt ut fra øvrige Civic-modeller. Dessuten gjør dekkene seg bemerket med "detektime-uling" lenge før du faktisk nærmer deg grensen for veigrepet.

Motor: Smart pakke

Kort fortalt har Honda Civic Hybrid en elektromotor på 15 kW som ligger mellom girkasse og motor. Den gir hjelp til bensinmotoren under akselerasjon, og lader batteriene når du slipper gassen eller bremser. I tillegg har bilen en start/stopp-funksjon.

I praksis kjører Honda Civic Hybrid som en hvilken som helst bil med trinnløst automatgir. Det betyr at motorturtallet endrer seg med gasspådrag, og kombinasjonen av elektronikk og girutveksling er tydeligvis flink til å styre hvordan elektromotoren utnyttes mest mulig effektivt.

Spesielt rask er bilen ikke, men du merker at elektromotoren skyver ekstra - særlig i lave og midtre turtallsområder. Etter en kort tilvenningsperiode fungerer systemet uten at man reflekterer noe mer over det.

Kvalitet: Godt rykte

Honda har et godt omdømme for kvalitet og pålitelighet. Honda Civic Hybrid bør ikke være dårligere, noe bl.a. 8 år/160 000 km garanti på IMA-enheten burde sikre. For øvrig gir Honda 3 år/100 000 km garanti og 12 års rustbeskyttelsesgaranti.

I Motors Autoindex 2006-undersøkelse kommer Honda svært godt ut når det gjelder service og kvalitet på forhandlerapparatet, bare Toyota gjør det merkbart bedre.

Miljø: Best med dagens teknologi

Uansett hvordan man snur og vender på det, er Honda Civic Hybrid en av de mest miljøvennlige bilene på det norske markedet i dag. Forbruket er like lavt som de mest effektive dieselbilene. Det sørger for et lavt CO2-utslipp, og når det gjelder partikler og NOx er som kjent bensin å foretrekke.

I følge spesifikasjonene skal Honda Civic Hybrid bruke 0,46 l/mil i gjennomsnitt med et CO2-utslipp på beskjedne 109 g/km. I praksis lå gjennomsnittsforbruket på 0,45 l/mil. Rolig landeveisskjøring ga 0,4 l/mil, mens en kombinasjon av by- og nærkjøring endte med 0,6 l/mil.

Komfort: Som normalt

Honda Civic Hybrid skiller seg noe fra en vanlig Honda Civic. Mens hybridmodellen bare leveres som sedan, kommer normalversjonen kun som kombi. Førerplassen er noe annerledes utformet, den store forskjellen på betjeningsfronten utgjøres av det trinnløse automatgiret som er standard på Honda Civic Hybrid.

På alle komfortkriterier holder Honda Civic Hybrid en bra standard for klassen. Du sitter godt og komforten er tilstrekkelig. Imidlertid er det noe hjulstøy og motoren høres godt de få gangene den jobber på høyt turtall.

Sikkerhet: Forbedringsmuligheter

Honda Civic Hybrid er ikke testet i EuroNCAP, men det er den fem-dørs kombimodellen. Den fikk fire av fem stjerner for beskyttelse av voksne, fire stjerner for barnebeskyttelse og tre av fire stjerner for fotgjengerbeskyttelse.

Bilen scorer bra for beskyttelse av voksne når det gjelder sidebeskyttelse, men ved en frontkollisjon kommer dashbordet for tett på bena til de i forsetet. Dessuten flytter gasspedalen seg 10 cm inn i kupeen, noe som ikke er gunstig for føttene. Fotgjengerbeskyttelsen får høye karakterer og godt skussmål.

Utstyrsmessig er Honda Civic Hybrid helt på høyden med klassestandarden, med bl.a. sidekollisjonsputer og gardin, ISOFIX barnesete-fester, nakkeslengbeskyttelse og lyktespylere for å nevne noe.

Økonomi: Gode fremtidsutsikter?

Honda Civic Hybrid har selvfølgelig lave driftsutgifter og skal i følge Honda ikke være dyrere i vedlikehold enn en normal bil i samme klasse. Prismessig er modellen relativt gunstig med 270 500 (oktober 2006).

Spørsmålet er hvordan bruktverdien for en hybridbil vil utvikle seg, noe som også henger sammen med hvordan man med tiden avgiftsbelegger biler i forhold til bruk, omsetning og årsavgift. Indikasjonene går imidlertid ut på at en slik bil vil være avgiftsgunstig og således også attraktiv som brukt.

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen