Test: Honda Accord 2,2 i-DTEC

Attraktiv familieutfordrer

Honda Accord er en attraktiv bil, som ikke får den oppmerksomheten den faktisk fortjener.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Fine motorer

+ Økonomisk og harmonisk diesel

+ God kjørekomfort

+ Solid kvalitetsinntrykk

- En del dekkstøy

- Litt vag styring

Honda Accord kjemper om kundene i firma- og familiebil-klassen. Med priser fra drøyt 320 000 til rundt 500 000, er den et alternativ både til bestselgere som VW Passat og Toyota Avensis, og premiummodeller som Audi A4 og BMW 3-serie. Bilen leveres med tre motoralternativ; 2,0 og 2,4 liters bensin, samt en attraktiv 2,2-liters diesel.

Honda Accord er en av de mest attraktive bilene i klassen. Den har en fin balanse mellom veiegenskaper og komfort, med supre motorer på kjøpet. Litt mindre dekkstøy hadde gjort seg.

Plass: Stor stasjonsvogn

Honda Accord leveres som sedan og stasjonsvogn. De som ønsker seg mye plass bør selvfølgelig velge stasjonsvognen, som har ca. 170 liter mer bagasjeplass og mer fleksibel utforming av lasterommet. Baksetene kan felles ned også i sedanmodellen. Kupeplassen er tilstrekkelig for fire voksne, og Accord føles som en av de rommeligere bilene i klassen, selv om det finnes dem som byr på enda mer plass

Veiegenskaper: Stødig

Honda Accord kjører meget bra, selv om den ikke er av de mest sportslige i klassen. Bilen virker rolig og velbalansert ute på veien. Med Hondas VSA stabilitetskontroll på plass, er det lite å utsette på den dynamiske kjøresikkerheten. Styringen er ikke så presis og direkte som de mest sporty konkurrentene, og det relativt behagelige fjæringsoppsettet gjør bilen mindre direkte i bevegelsene. Til normalt bruk er dette å foretrekke.

Motor: Suveren diesel

Honda Accord leveres med tre motoralternativer, der dieselversjonen er den mest attraktive. 2,2-literen på 140 hk går veldig pent og har et kraftig dreiemoment på hele 340 Nm ved 2000 o/m. Det gir meget solid akselerasjon.

Også bensinmotorene kan Honda være stolte av. Både 2,0 med 155 hk og 2,4 med 190 hk går svært smidig, godt fraspark og utpreget turtallsvilje.

Kvalitet: Solid inntrykk

Honda har et godt omdømme for kvalitet og pålitelighet. De gir 3 år/100 000 km garanti og 12 års rustbeskyttelsesgaranti.

I Motors Autoindex 2006-undersøkelse kommer Honda svært godt ut når det gjelder service og kvalitet på forhandlerapparatet, bare Toyota gjør det merkbart bedre. De Accordmodellene vi har kjørt gir et solid kvalitetsinntrykk og virker meget godt sammenskrudd.

Miljø: Diesel med lavt forbruk

Honda Accord har en dieselmotor med lavt forbruk, der du kan forvente forbrukstall fra rundt 0,5 til 0,65 liter pr. mil ved normal kjøring. CO2-utslippet er gunstig med 143 g/km. Det gjennomsnittlige normforbruket er oppgitt til 0,54 l/mil. Bensinmotorene tar litt mer for seg av bensinfatet. 2,0 liter har et snitt normforbruk på 0,8 l/mil og CO2-utslipp på 190 g/km. 2,4 liters automat har 0,94 l/mil og CO2-utslipp på 223 g/km.

Komfort: Dekkstøy dominerer

Honda Accord er en behagelig bil å kjøre, med unntak av mer dekkstøy enn normalt i denne klassen. For øvrig stemmer det meste. Du sitter godt og instrumentene er store og lettavleste. Med to-sone klimaanlegg fungerer varme og ventilasjon godt. Honda har valgt å prioritere god fjæringskomfort, noe som stemmer bra med bilens øvrige egenskaper.

Sikkerhet: Testet i 2003

Honda Accord ble testet i EuroNCAP i 2003 da modellen var ny. Den fikk et greit resultat, med fire stjerner for beskyttelse av voksne. Det ble påpekt at beskyttelsen av knærne kunne vært bedre. Sidebeskyttelsen og sidekollisjonsputene fungerte meget bra.

Økonomi: Diesel blir rimeligst

Honda Accord med dieselmotor blir vesentlig rimeligere fra 2007 med nye avgiftsregler og vil således være det mest økonomisk fornuftige Accord-kjøpet fra da av. Skal du ha bensinmotor, særlig 2,4-liter med automat, bør du imidlertid handle raskt. Totalt sett holder Accord seg bra i pris og er blant de mer pålitelige bilene i klassen

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen