Test: Ford Galaxy 1,8 TDCi

Plassmester

Skal du frakte mye folk og last, må du ha svær bil. Da gjør kanskje Ford Galaxy jobben?

Sist oppdatert

Ford Galaxy er en stor MPV, en bilklasse som har stått litt i skyggen av SUV'er og mer kompakte MPV-modeller de siste årene. Dermed er det ikke så mange direkte konkurrenter til Ford Galaxy, men det er franske merker som har de mest åpenbare utfordrerne: Citroën C8, Peugeot 807 og Renault Espace. Vi skal heller ikke glemme Mitsubishi Grandis.

Skal du ha mye plass til en fornuftig pris, skal det godt gjøres å komme rundt Ford Galaxy. Dessuten har bilen en del andre positive egenskaper i bakhånd.

Kjøreegenskaper:

Ford Galaxy gjør ikke skamme på Fords rykte for å lage velkjørende biler. På tross av sine 1800 kilo og høyt karosseri, kjører bilen stødig og ikke så rent lite sportslig. Du får bra tilbakemelding fra styring og hjuloppheng. Dermed får du god kontakt med veien, og fin kontroll med bilen. Presses den hardt, svarer Galaxy med en mild understyring. Blir det riktig ille, griper ESP-systemet effektivt inn.

Motor:

Ford Galaxy leveres med et bredt motorregister, der testbilens 1,8-liters turbodiesel på 125 hk passer godt til norske avgifter. Den går ganske pent og kultivert mellom 2000-4000 o/m. Imidlertid har den en brå effektutvikling når turboen slår inn, noe som er spesielt merkbart på glatt eller vått underlag. Girkassen er litt kantete i sjaltebevegelsen og det er en del transmisjonsstøy.

Ytelser:

Det kraftige dreiemomentet med overboost-funksjon gjør at Ford Galaxy 1,8 TDCi går vesentlig bedre enn motoreffekt og -volum skulle tilsi. Det gir tilstrekkelige akselerasjonsressurser selv med noe last om bord. Effektregisteret er litt trangt, og du har mest utbytte av motoren mellom 1800-3500 o/m.

Eksteriør:

Ford Galaxy er ikke laget for å være vakker, men for å være rommelig og funksjonell. Den er noe mer kantete og kasseaktig enn lillesøster S-Max, men uansett er den svære Ford'en ikke ueffen å se til. Særlig gir fronten et fint inntrykk.

Interiør:

Vi kan bare finne et dekkende uttrykk for hvordan Ford Galaxy oppleves innvendig: Svær. Også på 3. seterad er det fornuftig sitteplass, og selv med syv personer er det en viss mulighet til å få med seg noe bagasje. Ved siden av den store og fleksible plassen, er det gode seter og sittekomfort, samt en fint utformet førerplass ¬som sikrer Galaxy toppscore. Det er det nemlig ikke alle syv-setere som kan skilte med.

Komfort:

Ford Galaxy er en utpreget komfortabel reisevogn. På tross av gode dynamiske egenskaper, balanserer fjæringsoppsettet fint mellom presisjon og tilstrekkelig fjæringskomfort. Underveis oppleves bilen som relativt stillegående, med et mykt lydbilde. Det er lite vindstøy, og bare på grovt underlag eller ved høyt turtall blir det dekk- eller motorstøy i kupeen. Varme- og ventilasjonssystemet er bra med to eller tre soner, avhengig av utstyrsnivå.

Sikkerhet:

Ford Galaxy ble testet i EuroNCAP-testen i 2006 med gode resultater. Bilen ble tildelt fem av fem stjerner for beskyttelse av voksne, og fire av fem stjerner for beskyttelse av barn. Fotgjengerbeskyttelsen fikk to av fire stjerner.

Pris/utstyr:

Ford Galaxy gir bokstavelig talt mye bil for pengene. Med minste motorvariant starter bilen på i underkant av 370 000 kroner (april 2007), og selv med to-liters diesel og full Ghia-pakke holder du deg under 470 000 kroner. Det betyr at du kan velge deg en fornuftig utstyrt bil til en hyggelig pris. Biltypen bør også være relativt populær som bruktbil.

Denne saken ble første gang publisert 25/04 2007, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også