Test: BMW 325i

Den kjøreglade

BMWs 3-serie er tradisjonelt selve sjefen i segmentet for sportslige sedaner. Vi har kjørt 325i.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Klassens beste kjøreegenskaper

+ Sportslig interiør

+ Seter med støtte i massevis

+ Sterk og underholdende motor

- Litt stiv på dårlig vei

- Alle avgiftskronene staten skal ha

BMW 325i er kanskje fasiten på begrepet sportslig sedan. Likevel konkurrerer den i en klasse der den får mye å bryne seg på. Både Audi A4, Lexus IS, Volvo S40, Alfa 159, Mercedes C-Klasse og Saab 9-3 er typiske utfordrere til tronen.

Takket være fantastiske kjøreegenskaper, et sportslig utseende og god kvalitet, har 3-serie en solid posisjon i sitt segment. Er du på komfort-jakt finnes det bedre alternativer på dårlig vei, men kjøreopplevelsen er stor. Dessverre har bilen en prislapp som gjør den uoppnåelig for de fleste av oss.

Kjøreegenskaper: Laget for å underholde

Mens argeste konkurrent Lexus IS fremstår som mer komfortabel og eksklusiv, er BMW fortsatt på topp når det kommer til kjøreegenskaper. 325i er lettkjørt som få, selv med hekken et par centimeter ute. Den gir masser av letttolkede tilbakemeldinger, og oppfører seg trygg, stødig og forutsigbar. Enkelt og greit gir den et hint om hvor god en bil kan være.

Veigrepet er godt, mens overstyringer kan lett fremprovoseres i trygge former.

Motor: Hester i rekke

Under panseret finner vi en tradisjonell kraftpakke på 2,5 liter. Rekkesekseren leverer 218 seige hester og et moment på 250 Nm ved 2 750 omdreininger. Den har en fin og kultivert gange, men viser straks sitt underholdende potensiale når gasspedalen blir tatt i bruk. Perfekt for en kjøremaskin som 3-serien, og med en lyd som er avhengighetsskapende.

Ytelser: Rask og kompakt

218 hester er mer enn nok til å sette ordentlig fart på en liten sedan. Akselrasjonen preges av et jevnt drag fra bunnen av, som blir mer heftig jo lenger opp mot rødmerkingen man kommer. 100 km/t passeres på 7,7 sekunder, men faktisk er det draget i typiske forbikjøringshastigheter som kanskje imponerer mest.

Eksteriør: Pen i trynet

BMW har alltid hatt flotte biler på menyen, 325i er intet unntak. Designet passer godt til begrepet sportslig sedan, og aggresive linjer preger frontpartiet på bilen. Bak er det valgt litt mindre hissige linjer, til forskjell fra Lexus IS som også bakfra ser forholdsvis sinna ut.

Innvendig: Førerfokusert miljø

BMW 325i har et sportslig interiør i velkjent førerfokusert BMW-stil. Sportsetene er av beste sort, med perfekt støtte både i siden og under lårene. Innstillingsmuligheter er det masse av, slik at det blir en lek å finne seg en god kjørestilling.

Verken BMW 3-serie eller konkurrenten Lexus IS er bygget for plassens skyld. Barnevogn kan du bare glemme, med mindre du går for stasjonsvognutgaven, selv om den heller ikke er noen containerlaster. Med høyreiste folk i setene foran, går dette smertefullt utover plassen i baksetet.

Komfort: Mer sport enn komfort

Når en bil har så skarpe kjøreegenskaper som 325i har, sier det seg selv at det skorter litt på komforten. Bilen oppleves ikke som ukomfortabel på noen som helst måte, men det finnes konkurrenter med enda bedre fjæringskomfort.

Støy er ikke noe irritasjonsmoment i denne bilen. Det eneste du legger merke til er vellyd når rekkesekseren blir presset opp mot rødmerkingen. Og det har man vel ingenting i mot?

Sikkerhet: Tøff mot fotgjengere

BMW 325i oppnådde svært gode resultater i EuroNCAP sin kollisjonstest, for passasjerer riktignok. For voksne i bilen kunne det knapt vært sikrere ved en kollisjon, mens den på sikkerheten til barn i bilen fikk fire av fem stjerner.

Når det gjelder beskyttelse av fotgjengere er 3-serien veldig dårlig, med kun en av fire mulige stjerner. Dette er skuffende for en bil med såpass nytt design og teknologi. Men en sikker bil er det liten tvil om at 3-serien er.

Pris/utstyr: For de færreste

Med en basispris på 530 400 kroner, er 325i en bil de færreste kan unne seg. Dessuten har prislappen en lei tendens til å sprette opp etter en kikk på alt ekstrautstyret du kan krysse av for.

BMW er også en dyr bil å forsikre. Regn med 10 000 kroner hvis du er 45 år, bosatt i Oslo og har en normal kjørelengde.

Se flere saker fra: BMW Se flere saker fra: Vi har testet sportsbilen du drømmer om Se flere saker fra: Test: BMW 3-serie
Jåle-SUV fra BMW

Test: BMW X4 xDrive 30d, 2014

Jåle-SUV fra BMW
Veil. pris: 997440

En skikkelig kjøremester

Test: BMW 320dA xDrive Sportsautomat 2013

En skikkelig kjøremester
Sports-stasjonsvogna

Test: BMW 320dA Touring, 2012

Sports-stasjonsvogna
Veil. pris: 433200

Den beste bensinbilen

Test: BMW 320i sportsautomat, 2012

Den beste bensinbilen
Veil. pris: 423600

Billig-BMW som imponerer

Test: BMW 316dA sedan 2012

Billig-BMW som imponerer
Veil. pris: 423900

En tur til, takk!

Langtest: 4000 km med BMW 116d Sport Line 2012

En tur til, takk!
Veil. pris: 362900

BMWs første M-modell med dieselmotor

Test: BMW M550d xDrive Touring 2012

BMWs første M-modell med dieselmotor
Bensinmotoren kler 1-serie

Test: BMW 116i Sport 2012

Bensinmotoren kler 1-serie
Treffer BMW-blinken

BMW 320dA, 2012

Treffer BMW-blinken
Større, bedre og penere enn forgjengeren

Test: BMW 320dA Efficient Dynamics, 2012

Større, bedre og penere enn forgjengeren
Bedre med mindre motor

BMW 525dAT xDrive, 2012

Bedre med mindre motor
Med denne kommer du først frem

BMW 528iA xDrive Touring, 2012

Med denne kommer du først frem
Rask og dyr BMW

Test: BMW 120d 2012

Rask og dyr BMW
Den morsomste SUV-en

Test BMW X1 xDrive 20d, 2012

Den morsomste SUV-en
Bensinmotoren med turbo er bare herlig

Test: BMW 118i Urban Line 2011

Bensinmotoren med turbo er bare herlig
Veil. pris: 497000

BMW 116d er best i klassen

Test BMW 116d, 2012

BMW 116d er best i klassen
- Å kjøre denne BMW-en er nesten bedre enn sex

Test: BMW 1M Coupé 2011

- Å kjøre denne BMW-en er nesten bedre enn sex
Veil. pris: 1115090

Koster skjorta, mangler tak og er vanskelig å sladde med

Test: BMW 640i kabriolet, 2011-modell

Koster skjorta, mangler tak og er vanskelig å sladde med
Veil. pris: 1299500

Fremragende comeback

Test BMW X3 xDrive 20dA, 2011

Fremragende comeback
Nesten alt er perfekt

Test: BMW 525dA sedan, 2010-modell

Nesten alt er perfekt
Veil. pris: 640200

Bilen alle burde få kjøre

Test BMW 530dA Touring xDrive, 2011

Bilen alle burde få kjøre
Toppkarakter til

Test: BMW 523iA, 2010

Toppkarakter til "billigversjonen"
Veil. pris: 580600

Sannsynligvis verdens beste bil

Test: BMW 530dA, 2010

Sannsynligvis verdens beste bil
Veil. pris: 741300

Kanskje den beste premium-familiebilen

Test: BMW 520dA

Kanskje den beste premium-familiebilen
Veil. pris: 781000

BMW-motoren som danker ut diesel

Test: BMW 523iA stasjonsvogn, 2010-modell

BMW-motoren som danker ut diesel
Veil. pris: 645700

Alt du trenger i en BMW

Test: BMW 520dA stasjonsvogn, 2010-modell

Alt du trenger i en BMW
Veil. pris: 546000

Billigversjonen du vil ha

Test BMW X5 xDrive 30d LE 211 hk, 2010

Billigversjonen du vil ha
BMWs gjerrigknark

Test: BMW 320d, 2010-modell

BMWs gjerrigknark
Herlig BMW skreddersydd for Norge

Test: BMW 320dA Coupé, 2010-modell

Herlig BMW skreddersydd for Norge
Veil. pris: 455400

Sommerens vinnerbil

Test: BMW 325dA cabriolet, 2010

Sommerens vinnerbil
Veil. pris: 667000

Det nærmeste du kommer en perfekt bil

Test: BMW 535iA, 2010

Det nærmeste du kommer en perfekt bil
Veil. pris: 909600

Bra billig-BMW

Test: BMW 116d

Bra billig-BMW
Veil. pris: 260900

Junior vil leke

Test: BMW 116i

Junior vil leke
Når diesel er eneste mulighet

Test: BMW 123d coupé, 2008

Når diesel er eneste mulighet
Kraftig kost

Test: BMW 116i, 2009-modell

Kraftig kost
Veil. pris: 262700

Den kjøreglade

Test: BMW 325i

Den kjøreglade
Velkjørende dieselsjarmør

Test: BMW 118d

Velkjørende dieselsjarmør
Fortsatt knallfin

Test: BMW 118dA

Fortsatt knallfin
Liten, åpen og diskré BMW

Test: BMW 120i kabriolet 2008

Liten, åpen og diskré BMW
BMW-en du bør styre unna

Test: BMW 116d LE 90 hk, 2010

BMW-en du bør styre unna
Veil. pris: 241900

Sterk nok

Test: BMW 520 dA

Sterk nok
Kostbar balansekunstner

Test: BMW 120d

Kostbar balansekunstner
Sladdekongen

Test: BMW 130i, 2007

Sladdekongen
Tidenes billigste BMW 3-serie

BMW 316d 115 hk, 2010

Tidenes billigste BMW 3-serie
Veil. pris: 384560

Snodig blanding

Test: BMW 318iA, 2007

Snodig blanding
Den perfekte kjøreopplevelsen

Test: BMW 320d xDrive Touring 2009

Den perfekte kjøreopplevelsen
Trivelig og kjøreglad BMW

Test: BMW 318d Touring

Trivelig og kjøreglad BMW
Underholdende lekkerbisken

Test: BMW 320dAT xDrive Coupé, 2009-modell

Underholdende lekkerbisken
Veil. pris: 499300

Kontinentkrysseren

Test: BMW 530dA Gran Turismo 2009

Kontinentkrysseren
Veil. pris: 848400

Dyr og deilig familie-BMW

Test: BMW 525dA xDrive 2009-modell

Dyr og deilig familie-BMW

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen