Tenker miljø

Hondas nye Formel 1-bil har ikke et eneste sponsormerke, men er dekorert med et bilde av jordkloden. Dette er en del av Hondas nye miljøprofil – godt hjulpet av mannen bak TV-suksessen Idol.

Jenson Button og Rubens Barrichello skal kjøre en Formel 1-bil uten sponsormerker i år. (Foto: Sutton)
Jenson Button og Rubens Barrichello skal kjøre en Formel 1-bil uten sponsormerker i år. (Foto: Sutton)
Publisert Oppdatert
(Foto: Sutton)
(Foto: Sutton)
Norge er plassert sentralt foran føreren. (Foto: Sutton)
Norge er plassert sentralt foran føreren. (Foto: Sutton)

Dekoren på årets Formel 1-bil fra Honda må være den mest spesielle dekoren noensinne. Med hele jordkloden klistret på bilen - og med Norge sentralt plassert rett foran føreren - er det ikke plass til et eneste sponsormerke. Den eneste skriften man kan lese er myearthdream.com, som er et nytt nettsted som lanseres tirsdag den 27. februar.

På denne websiden kan folk donere penger som går til miljøvennlige formål, og som skal oppfordre folk til å forandre sin livsstil for å gjøre noe med miljøet. Noen vil kanskje rynke på nesa over at et team i en tilsynlatende forurensende sport som F1 nå satser på en miljøprofil, men Hondas teamsjef Nick Fry har svar på tiltale:

Kan utvikle miljøvennlig teknologi
- Klimaforandringer er sannsynligvis den største utfordringen vi står overfor, og Formel 1 er ikke immun mot dem. Tvert imot tror vi at F1, med sin verdensomspennende profil og nyskapende teknologi, kan spille en viktig rolle ved ikke bare å sette søkelys på problemene, men ved å hjelpe til med å finne nye løsninger.

Universal Music og Gatorade er de første til å støtte opp om prosjektet myearthdream.com, og flere andre store selskaper har vist sin interesse. Mannen bak denne idéen er Simon Fuller, som også er mannen bak TV-suksessen Idol. Honda inngikk et samarbeid med Fuller for et par år tilbake for øke oppmersomheten rundt sitt F1-team, og i dag har vi sett det første resultatet.

Formel 1-sesongen starter i Melbourne den 18. mars.

PS: I Vi Menn Bil, som er til salgs fra tirsdag, kan du lese alt om årets Formel 1-sesong i en åtte siders F1-spesial!

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen