TechArt GTsport

TechArt GTsport

Tyske TechArt har drevet med Porsche-tuning i en årrekke. Og når Porsche har lansert en ny modell, varer det ikke lenge før de har full pakke med styling, trimming, understell, hjul og annen pynt til bilen.

Publisert Oppdatert
TechArt GTsport
TechArt GTsport

385 hk, 285 km/t

Hjertet i TechArt GTsport ligger bak setene. Den i utgangspunktet 3,4 liter store boxersekseren har fått en rekke endringer, og slagvolumet er økt til 3,8 liter. Med ny motorstyring og et åpent eksosanlegg gir dette hyggelig effektøkning; Cayman´en har 385 hk ved 6000 o/min og 407 Nm v/4600 o/min.

Dette gjør at Porsches lukkede toseter gjør 0-100 km/t på 4,9 sekunder, og toppfarten er 285 km/t.

- Bedre aerodynamikk

TechArt har heller ikke latt bilens utseende være i fred. En ny og dyp frontfanger slipper inn mer kjølende luft, og sammen med en justerbar karbonsplitter skal den bidra til å redusere løftekreftene i høyere hastigheter.

Sideskjørtene skal bidra til forbedret aerodynamikk, og den nye hekkvingen - med justerbar flipp i karbonfiber - skal gi økt marktrykk og dermed bedre veigrep. En diffuser under støtfangeren bak, også denne selvsagt laget i karbonfiber, skal også gjøre at luftstrømmene oppfører seg mer riktig.

Digre hjul

TechArt leverer en rekke hjulkombinasjoner til Cayman og Cayman S. GTsport har spesiallagde, lettvekts-20-tommere skodd med 235/30-dekk foran og 305/25-dekk bak. Med tunerens egenutviklede, elektronisk styrte coilover-understell - tilpasset Porsches fabrikkmonterte aktive understell - ser det jo smågromt ut.

Det nye understellet legger bilen 25 millimeter nærmere bakken, og det kan fortsatt justeres fra førerplass. Porsches"Normal-" og "Sport-" knapper fungerer fortsatt for å gi en noe mykere eller enda fastere framfart. TechArt hevder at det nye understellet skal gi en fin kombinasjon av komfort ved normal kjøring og direkte sportslighet når du tråkker på.

Cayman S ganger to

Tuneren avrunder det hele med å oppgradere interiøret etter kundens ønske - både når det gjelder utstyr, farger og materialer. Detaljer som pedalsett, girspaktopp og fotstøtte i aluminium, blanke innstegslister med tunerens logo inngravert, og nye ratt er også tilgjengelig bare du åpner lommeboka.

For lommeboka må åpnes. Og det på vidt gap: En TechArt GTsport koster fra 115 000 euro, altså ganske nøyaktig det dobbelte av en standard Cayman S i moderlandet. Men da får du også en bil i stand til å skremme en 911&

For lommeboka må åpnes. Og det på vidt gap: En TechArt GTsport koster fra 115 000 euro, altså ganske nøyaktig det dobbelte av en standard Cayman S i moderlandet. Men da får du også en bil i stand til å skremme en 911&

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen