MINITEST: MITSUBISHI OUTLANDER 2,4 SPORT
SUV-SJEFEN
Da vi tidligere prøvekjørte Mitsubishi Outlander med tolitersmotor, mente vi at den var et svært positivt tilskudd til SUV-skaren.
Outlander kombinerer de tradisjonelle SUV-egenskapene med de positive sidene ved en mindre stasjonsvogn, og sammen med et godt førermiljø og et flott understellsoppsett er den en fryd å ratte.
Førerposisjonen er ryddig og oversiktlig, det er rikelig med plass og ser i tillegg pent ut. Plastbruken skjemmer imidlertid noe, hardplast gir aldri det samme inntrykket som litt mykere - og litt dyrere - materialer. Men en svært komfortabel sittestilling gjør at vi liker oss godt bak Outlander-rattet. Baksetene er også egnet for langstrakte personer på langtur, og det kan selvfølgelig legges ned ved behov.
Også understellet bidrar til en komfortabel fremfart. Det sluker små og store ujevnheter på en overbevisende måte, selv vaskebrett-veier takles fint uten å gi for mye støy og vibrasjoner. Men kjøreegenskapene er på ingen måte slappe; Outlander er lettkjørt og kvikk - om enn ikke helt på RAV4-nivå - og gir føreren gode tilbakemeldinger om hva som skjer. Svingete veier forseres elegant og med en god følelse av kontakt med veien og total kontroll over bilen.
Den 2,4-liter store firesylindrede motoren gir med sine 160 hk den ekstra kraften som denne bilen fortjener. En automatkasse med mulighet for manuell overstyring er eneste girkassealternativ til denne, men disse passer hverandre som hånd i hanske. Girkassen sjalter raskt og mykt, og den fungerer så bra i automatmodus at vi ikke fant særlig grunn til å gire selv.
Outlanders størrelse bidrar til de flotte kjøreegenskapene. Men det er samtidig dette som er det største ankepunktet ved bilen. Om du har stort plassbehov, kan nok Honda CR-V eller Nissan X-Trail være et bedre valg. Lasteterskelen bak er også høyere enn det vi helst skulle se, men likevel akseptabelt for en SUV.
2,4-literen koster ikke voldsomt mye mer enn samme bil med toliters motor, og heller ikke mye mer enn de nærmeste konkurrentene med mindre motor. Snittforbruket er en anelse høyere enn med toliteren, men det man får igjen i kraft og den økte komforten og tryggheten dette medfører, gjør at vi utpeker Outlander 2,4 Sport til vår SUV-sjef. Særlig når man i tillegg får med automatkassen på kjøpet.
Tekniske data Motor: R4, 2378 ccm Ytelse: 160 hk - 5750 o/min. Dreiemoment: 216 Nm - 4000 o/min. Dekkdimensjon: 215/65 R16 Egenvekt: 1560 kg Bagasjerom: 402/1705 liter Forbruk EU-mix: 1,01 l/mil Toppfart, fabrikk: 191 km/t Pris: Fra 354 900 kroner Pris testbil: 379 900 kroner Testdata 0-100 km/t: 11,6 sek 70-100 km/t: 4,8 sek 50-100 km/t: 7,7 sek Støy 6000 o/min 2. gir: 69,0 dBA |
Denne saken ble første gang publisert 10/03 2004, og sist oppdatert 04/05 2017.