Større muskler

Dodge Viper har lenge vært kjent som en muskelbil av dimensjoner. Nå oppjusteres den ytterligere.

Publisert Oppdatert

Den nye Viper SRT10 vises først i Detroit i begynnelsen av januar, og når den fremstilles der, så er det få, men viktige endringer som er gjort fra dagens SRT10, som første gang ble vist i 2005. Bilen har med andre ord fått en enkel ansiktsløftning, og er tenkt som en 2008-modell, hvilket normalt betyr gateklar sommeren 2007. Det er blant annet kommet på et større luftinntak på panseret, og noen andre mindre forskjeller.

Glassfiberkarosseriet skjuler nå en maskin som er boret opp 100 ccm, fra 8,3 til 8,4 liters slagvolum. Effekten er nå oppjustert med ytterligere 90hk, til hele 600hk, og med Vipers avsindige dreiemoment på 760 Nm, blir dette en kraftpakke uten sidestykke. Dodge opplyser at det er nok til å flytte skapningen fra 0-100 på under fire sekunder. 0-160-0 skal være unnagjort på 12 sekunder.

Samtidig som at bilen får mer krefter, så er det også gjort justeringer i understell og differensial. LSD'en (Limited Slip Differensial, eller differensialbrems på godt norsk) er strammet opp for å øke grepet ytterligere. Det er helt klart nødvendig for å få feste med såpass mye krefter, og samtidig er clutchen oppgradert til et dobbeltplate system. For å hele tiden ha rett turtall for nok kraft, er det selvfølgelig en 6-trinns girkasse som sørger for rett utveksling. Automat? Nei takk!

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen