JAGUAR XKR:

Større klør for vakker katt

Jaguar har nå vist fram de kompressormatede XKR-variantene av XK Coupé og cab.

Publisert Oppdatert
"Skarpe tenner" var tittelen da Vi Menn Bils britiske medarbeider Ian Adcock prøvekjørte Jaguar XK i lukket og i åpen versjon i vinter. Han konkluderte med følgende:

- Nye XK er et sikkert tegn på at Jaguar er tilbake! Designen kunne kanskje ha vært enda et hakk skarpere, men ytelsene holder i massevis til å utfordre hvilken som helst rival i denne klassen.

(Les hele saken her).

Skarpere og mer kraft

Og nå har Jaguar XK fått et litt skarpere design, og enda mer kraft under panseret.

XKR ble designet parallelt med de vanlige XK-modellene, noe som har gitt et helhetlig utseende der lettvektsmaterialer dominerer under den blanke lakken. Dette har også gitt ingeniørene muligheten til å gjøre aluminiumschassiset enda stivere og enda lettere enn i de "snillere" XK-variantene.

Mer luft

En ny og mer sporty grill og en åpnere støtfanger foran har fått tradisjonell nettinggriller. Et panser med luftinntak laget i aluminium, lufteslisser på siden av forskjermene for å hjelpe luftgjennomstrømmingen over bremsene, og unike 19- eller 20-tommere er noe av det som skiller den kompressormatede modellen fra resten. Et firerørs eksosanlegg hører også med i pakken; de to doble rørene kommer ut gjennom en ny hekkfanger. Bilen har selvsagt også fått et knippe "R"-logoer.

Også innvendig har XKR fått noen endringer i sportslig retning; mer synlig aluminium (men ønsker du polert valnøtt i stedet er dette tilgjengelig uten ekstra kostnad), og dypere seter med mer støtte og ikke minst XKR-logoer er på plass.

420 hk, 560 Nm

Men det er endringene under panseret som gjør XKR så grom: i stedet for en 300-hesters, 4,2 liter stor V8 har den fått en kompressormatet utgave av den samme maskinen. Resultatet er 420 hk og 560 Nm.

Dette gjør at den 1665 kg tunge XKR Coupé klarer 0-100 km/t på 5,2 sekunder, og den åpne varianten (som veier 50 kg mer) bruker et tidels sekund mer. Toppfarten er på begge elektronisk begrenset til 250 km/t.

- Strammere, men fortsatt balansert

Jaguar har naturligvis også gitt understellet en oppstramming. Nye fjærer og støtdempere, samt rekalibrering av datamaskinen som styrer det aktive understellet er på plass. Styringen er blitt strammere, og skal gi mer følelse enn på de mindre motoriserte modellene. De elektroniske stabilitets- og antispinnsystemene er rekalibrert for å gi rom for litt større utskeielser. Og bilen har også fått større bremser.

- Da vi utviklet XKR, ville vi forsikre oss om at den hadde en like balansert karakter som sugemotor-XK´ene, på tross av 120 hk mer, sier Jaguars sjefsingeniør Mike Cross i pressemeldingen.

- For den virkelige verden

- Bilen er laget for å være den ultimate sports-GT´en for den virkelige verden, fortsetter han. - Vi ønsket prestasjonene og dynamikken som forventes av en XKR, sammen med den sportslige, elegante luksusen som alle Jaguarer skal ha.

Det ser i hvertfall bra ut!

 

[email protected]

 

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen