Fiat Grande Punto

Stilig innpakning

Etter at Fiat ble spådd en undergang så sent som i 2003, har mye skjedd hos det italienske kult-merket. Fiat takket nei til å bli kjøpt opp av GM i 2004, og satset videre med nye mål for øyet. Vi kan vente oss flere spennende modeller de nærmeste par årene, blant annet en retromodell av klassikeren Fiat 500. Mens vi venter har vi tatt en kikk på Grande Punto, en litt annerledes småbil.

Publisert Oppdatert

Fiat som merke har fått seg en kraftig overhaling de senere år. Fra å være en utpreget "billigbil", legger de nå lista høyere for å kapre sin del av markedet. I beste italienske ånd vektlegges selvfølgelig design i høy grad, og nye Grande Punto er intet unntak. Fronten er uten tvil inspirert av den noe mer eksklusive landsmannen Maserati, kanskje ikke så rart når designen er signert Giugiaro?

Større plass
Ikke la deg lure av navnet Punto. Grande Punto den skal nemlig ikke danke ut dagens modell, skal vi tro Erik Eidem hos Auto Import Nor rett.

Med en lengde på over fire meter er B-segmentbilen nesten oppe og snuser på C-segmentet. Faktisk er Grande Punto kun 17 cm kortere enn Volkswagen Golf og 12 cm lengre enn en Polo, for å sette det hele i perspektiv. Dette merkes også innvendig i kupeen, som har mer rom enn i mange av konkurrentene. Mye også takket være god takhøyde. Bagasjerommet rommer 275 liter, et tall flere av bilene i segmentet må se seg slått av.

Sikker som banken
15 000 timer beregninger er hva ingeniørene har satt av til sikkerhet rundt Grande Punto. Det er kjørt 60 kollisjonstester av bilen, noe som ser ut til å ha hatt en viss effekt. I Euro NCAP sin krasjtest fikk bilen full pott på passasjersikkerhet, mens den fikk tre stjerner på fotgjengersikkerhet. Dette er meget gode tall, og et sterkt argument for Fiat i kampen mot veletablerte aktører i klassen.

Et stort minus på sikkerhetssiden har den riktignok. At man skal kunne lansere en bil sent i 2006 der sikkerhet står i fokus uten ESP, virker rart. Dette systemet gir stor sikkerhet og skaper en ekstra trygghetsfølelse hos de fleste potensielle kjøpere av denne bilen. Dette er heller ikke noe man kan velge som ekstrautstyr?

Microsoft-kompatibel
For 3 600 kroner kan du krysse av for Blue&Me på ekstrautstyrslista. Dette er et kombinert kommunikasjon- og underholdningssystem som i tillegg til å være kult, faktisk også har en trygghetsfunksjon. Ved oppkobling via USB og bluetooth, for henholdsvis MP3-spiller og mobil, kan du via stemmestyring kontrollere disse. Dette fungerer kun på engelsk foreløpig, så husk ordbok på lengre turer!

Savner sårt en diesel
Grande Punto blir i første omgang levert med to turtallsvillige bensinmotorer. En 1,2-liter på 65 hester, eller en 1,4 liters 77-hester med variabelt forbrenningskammer. Det loves lavt forbruk og snill behandling av miljøet. Grunnen til at diesel dessverre ikke står på menyen i første omgang er avgiftene, men det jobbes med å få en 1,3 liter til rett pris for det norske markedet.

Ingen billig A4-bil
Ikke tvil om at standarden ser ut til å være hevet med Grande Punto. Både designet innvendig og utvendig, kvalitetsfølelsen og plassløsningene appellerer mer enn før. Fiat er fortsatt noen prosent billigere enn konkurrentene etter JATOs beregninger, men ikke lenger noe utpreget billigbil for alle og enhver.

I første omgang får man Grande Punto i tre versjoner, Active, Dynamic og Dynamic+. Begge leveres selvfølgelig både som tre- og femdørs, der importøren regner med at femdørs-utgaver vil stå for det meste av kvantumet. Mye utstyr er standard, og det er også muligheter for skreddersøm.

Mange om beinet
Med et sikte på 150 solgte biler i år 2007, tar importøren seg ikke vann over hodet. Klassen er stappfull av gode konkurrenter som Peugeot 207, Renault Clio, Toyota Yaris, Opel Corsa, Ford Fiesta, Volkswagen Polo, Skoda Fabia, Suzuki Swift og Mitsubishi Colt. Ingen av disse har tilsvarende med plass, men mange leveres både med diesel og ESP.

Grande Punto har utvilsomt sjarm og ser barsk ut. Den leverer bra med plass og futuriske løsninger, og skaper derfor sin posisjon i markedet. Men med diesel og ESP kunne den posisjonen vært styrket betraktelig, så la oss håpe dette dukker opp på litt sikt.

www.fiat.no

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen