Spionbilder: Nissan Skyline GT-R

Nissan Skyline har blitt legendarisk – i hvertfall i en del kretser. Arvtakeren har latt vente på seg, men vi kan nå vise de første bildene av den heftige bilen.

Nissan Skyline GT-R. Foto: Automedia
Nissan Skyline GT-R. Foto: Automedia
Publisert Oppdatert

Skyline-historien går tilbake til 1957, da Prince Skyline ble markedsført som en luksuriøs bil med en 1,5-liter på 60 hk. I følge Wikipedia var denne den første japanske bilen med fire runde frontlys, så da veit du det.

De nyere generasjonene av Skyline i coupéform - med Nissan-logoen på - har større fokus på sportslighet, store motorer, kjøreglede i bøtter og spann, og ikke minst avansert teknologi. Svært lettrimmede og holdbare motorer har gjort de til populære objekter for tuning, og det finnes ikke grenser for hva slags ettermarkedsbiter du kan kjøpe til en Skyline for å få den til å skille seg mer fra mengden.

Populært tuningobjekt
Dette har naturligvis gjort bilen svært populær i gatebil-miljøer rundt omkring i verden, og Skylines deltakelse i diverse PC- og konsollspill og ikke minst filmer har heller ikke akkurat lagt noen demper på populæriteten.

Og de trimmes som aldri før - det er ganske så mange nyere Skyline med over 1000 hk her i verden.

11. generasjon
11. generasjon Skyline, med internnavnet V35, ble lansert i 2001. Denne er basert på samme plattform som Nissan 350Z. Men med dette forsvant rekkesekseren som så lenge har kjennetegnet Skyline, det kom ikke noen turboversjon, og en GT-R-toppmodell lot vente på seg. Dessuten var alle enige om at 350Z var både raskere og en morsommere bil å kjøre. Dermed forsvant entusiastene, og legenden ble satt på pause.

Testes på Ringen
I 2001 viste Nissan riktignok en konseptbil som bar GT-R-navnet. I 2003 bekreftet de at de skulle bygge en slik bil, og i 2005 fikk vi se en ny GT-R-konseptbil. I mellomtiden har tungt kamuflerte V35´er blitt observert under testing på den legendariske Nürburgrings Nordschleife.

Våre spionfotografer har nå knipset det som ser ut til å være en nær produksjonsklar versjon av GT-R, mens den testes på Ringen. Den kommende Audi R8-konkurrenten får etter sigende en 4,5-liters V8 på rundt 450 hk, firehjulstrekk, og naturligvis et omfattende utstyrsnivå.

Regn med at bilen introduseres til våren, og at den skal selges som en 2008-modell.

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen