MC-HJØRNET:

Spesielle modeller

Harley-Davidson lanserer en meget begrenset serie spesialmodeller, Yamaha har laget en tre meter lang, scooterliknende sak, og en amerikansk produsent har laget verdens største V-twin.

449e9d4d14632.jpg

449e9d4d14632.jpg

Publisert Oppdatert
img

Harley-Davidson goes platinium, som de sier, men å selge til platina er det ikke snakk om. Kun åtte eksemplarer vil finne veien hit.

Harley fornekter seg ikke. Tradisjonen tro, slenger de ut spesialmodeller som skal tekkes kresne entusiaster som vil ha noe som ikke alle andre har.

 

Under slagordet "Harley-Davidson goes platinium" lanserer de nå fire spesielle sykler - produsert i et meget begrenset antall - myntet på det europeiske markedet: Street Glide, Softail Standard, Fat Boy og Road King Custom.

 

Alle er lakkert i sølvgrå perlemor med spesiell dekor. Vil du sikre deg et av de åtte eksemplarene som er reservert det norske markedet, må du hive deg på telefonen til nærmeste H-D-forhandler og håpe det beste. Har du flaks, er ikke alle bortbestilt.

 

Det er blitt ganske vanlig at motorsykkelfabrikkene kreerer konseptsykler som skal indikere hva man kan vente seg i fremtiden. I vinter viste Yamaha fram en modell de kaller Maxam 3000.

 

img

Maxam 3000 heter den, Yamahas fremtidsvisjon. Vi nevner at tallet henspiller på sykkelens lengde og håper at hensikten er å uttrykke at Yamaha har sans for humor.

 

Betegnelsen har ikke noe med motoren å gjøre. Derimot skal 3000 gi en indikator på hvor langt det scooterliknende kjøretøyet er. Med en lengde på 3000 millimeter - tre meter på bedre norsk - slår Maxam de største tourerne. Den har også bagasjeplass som kan konkurrere med det meste.

 

Når det gjelder utseende, må den være noe av det mest outrerte som til nå er kreert med to hjul og motor. Men i motsetning til andre outrerte kjøyregreier, som faktisk kan ha sin sjarm, er vi ikke helt overbevist om Maxams estetiske berettigelse. Rettere sagt: Vi blir faktisk en smule skremt når en av verdens største motorsykkelprodusenter antyder at dette kan være fremtiden.

 

Vet du hvem som står bak verdens største V-twin? Nei, det er ikke Harley. Ikke Kawasaki, heller. Sistnevnte lager riktignok en cruiser med en 2053-kubikks motor, men størst er den ikke. I hvert fall ikke nå, etter at Confederate lanserte sin nye Hellcat F131.

 

Confederate?? Det er navnet på en New Orleans-basert fabrikk som har slått seg opp på eksklusive sykler, produsert i små serier. Hellcat F131 er deres nyeste kreasjon. 131 indikerer at modellen er utstyrt med en motor på 131 kubikktommer, hvilket vil si 2150 kubikk etter vår terminologi. Det gjør F 131 til verdens største serieproduserte V-twin.

 

Og ikke nok med det: Hellcat er slett ingen ponduscruiser, slik store V-twin-maskiner gjerne er. Vi snakker nemlig om en minimalistisk roadster. Vi tar med at prisen er alt annet enn minimalistisk og at Tom Cruise benyttet en slik sak da han beæret USA-premieren på Mission Impossible III med sitt nærvær. Du kan nyte bildene av en hjelmløs kubikk-Cruise på confederate.com.

 

[email protected]

 

Med kommersielt innhold
Med kommersielt innhold

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning