Spenstig for fem pluss to

Ford har vist friske tendenser de siste årene, og bilene kjører bra. Den nye kompakt-familiefrakteren deres er et spennende sjusetertilskudd, og også denne imponerer på veien.

44b7e466154bc.jpg

For å ta det med det samme: S-Max er ikke noenC-Max-etterfølger, de to skal selges parallelt. Og det kan jegskjønne når jeg ser bilen, for den er stor. Mye større enn foreksempel VW Touran og Opel Zafira, den er også større enn denutgående Ford Galaxy, og til og med bitte litt lengre ennMitsubishi Grandis. Dermed går det faktisk an å være voksen påbakerste rad, selv om det ikke akkurat er danseplass bakerst idenne kompakte sjuseteren heller.

Ford har funnet ut at bilene deres ikke bareskal kjøre bra, nå skal de også se mer spennende ut. Vi synes dener ganske tøff. Den roper iallfall ikke akkurat familie på tur.Også innvendig byr S-Max på friskere takter enn vi er vant med fraFords side. Det kjennes mer påkostet, og det fungerer bra ipraksis. Det gjelder også seteløsningen; det er kjapt og enkelt åta seter ned og opp, eller skyve dem fram og tilbake. I tillegg hardu en drøss med oppbevaringsrom hvor du kan leke "hvor la jeglommeboka"-leken. Dessuten har bilen masse utstyr frafabrikken, og en særdeles omfattende ekstrautstyrsliste.

Den tekniske basisen i S-Max er ny, og denneskal også brukes i blant annet neste generasjon Mondeo, som kommerneste år. På vår 220 hk sterke testbils 17-tommere og et sportsligunderstellsoppsett blir den ganske stram. Men det er overraskendemoro å kjøre sjuseteren, til tross for oppreist sittestilling ogdet faktum at dette jo er en familiefrakter.

 

Kjøreegenskapene fortsetter i det sammesporet Ford har gått opp de siste årene; bilen er fin, stabil ogryddig på landeveien, den er forutsigbar, og den har i tilleggmassevis å by på om du vil ha det litt moro i svingene. Dette loverogså svært godt for neste Mondeo; Ford har tatt alt det gode idagens modeller og gjort det enda bedre. Så får vi heller kommetilbake med en ordentlig test med normale motorer og med dittohjul.

 

Ford-importøren antar at de aller fleste vilvelge dieselmotor, og det har de nok rett i. Fram til 100-hesterenkommer på senhøsten, får du 125-hesteren til 100 hk-pris, og dettefremstår i våre øyne som et svært godt tilbud for dem som ønsker ensnerten bil med mulighet for sju seter, uten å måtte velge noetraust.

 

[email protected]

 

 

Tekniske data,
Ford S-Max:

2.0

2.5 Turbo

1.8 TDCi

1.8 TDCi

2.0 TDCi

Motor:

R4, 1999 ccm

R5, 2522 ccm

R4, 1753 ccm

R4, 1753 ccm

R4, 1997 ccm

Ytelse, hk/o/min:

145/6000

220/5000

100/3850

125/3850

140/4000

Dreiemoment, Nm/o/min:

190/4500

320/1500-4800

280/1750

320/1750

320/1750

Egenvekt, kg:

1622-1747

Bagasjerom, 7 seter/5 seter, l:

285/755

Forbruk EU-mix, l/mil:

0,81

0,94

-

0,62

0,64

0-100 km/t:

10,9

7,9

-

11,6

10,2

Toppfart, km/t:

197

230

-

187

196

Pris (5* seter), fra kr:

351 900

508 900

326 900

326 900**

413 200

Til Norge:

Til høsten

Førsteinntrykk:

En sjuseter som både er praktisk og morsom.

* Det koster 6500 kroner ekstra å få den som sjuseter.

** Rabattert pris fram til høsten.