MAZDA CX-7:

Spennende date

Målet var å forvandle RX-8 til en SUV. Har Mazda lykkes? Vi foretok første norske prøvekjøring av CX-7.

Publisert Oppdatert

Klokka er fire om morgenen. Jeg er døgnvill, og rusler hvileløst rundt på hotellrommet i Washington DC. Og jeg er spent. Nesten som før en date. Jeg er nemlig i verdens første lille gruppe av biljournalister som skal få prøvekjøre den nye Mazda CX-7, halvannet år før den kommer til Norge.

 

Mazda har store forventninger til bilen, og de er ikke alene. Det har gått gjetord om den i forkant. Har Mazda lykkes i å realisere ideene de luftet da de viste fram konseptbilen MX Crossport for et par år siden? Og som de fleste vet - det er ikke alle date'er som ender i klimaks. Er det rart vi er spent?

 

Klokka er blitt 08.00 og jeg står som et tent lys på avtalt sted. Kjøreskoene er på, men hanskene får hvile. Det er jo tross alt en SUV det er snakk om. Ja da, jeg vet at enkelte prominente briter kjører Range Rover med hansker, men dem om det. Jeg velger en litt mer tilbakeholden stil, for bilen skal jo settes opp mot Honda CR-V, Toyota RAV4 og liknende.

 

Det siste høres litt komisk. Mazda lanserer CX-7 med rundt 250 hestekrefter, men ber oss tenke på at bilen skal inn i klassen til de billigste firehjulstrekkerne japsene har å by på? Da tenker de selvfølgelig globalt, for den store maskinen er først og fremst beregnet på det amerikanske markedet. Her borte skal de selge 40 000 biler det første året. I Europa regner de med rundt 5000. Er det rart produsentene prioriterer som de gjør?

 

Mazda har en overordnet rolle i Fords eie. De skal liksom være det samme for Ford som Alfa Romeo er for Fiat. Sporty! Dette har de vist med MPS-versjonen av Mazda 6, RX-8, og nå CX-7.

Ekte vare

Karosseriet i CX-7 er strukket ut i forhold til konkurrentene. Dette er mer crossover enn offroad. Bilen forsøker på ingen måte å være traktor i babyklær. Her får du ekte vare, en firehjulsdreven bil med kraft, som i tillegg kan kjøres mer sporty enn mange ordinære familiebiler. Bare hjulene forteller mye om dette; man putter ikke 235/60 R18-dekk som standard på en slik bil, dersom man ikke mener alvor. Frontruten heller 66 grader bakover, og det sier også litt om ambisjonene; det er mer enn på mange biler som går for å være sporty.

 

Videre har den en front som mange vil assosiere med Mazda RX8. De store luftinntakene er blitt svært så populære hos flere produsenter, men ikke alle store biler ville kledd dem like godt som CX-7. Det sporty eksteriøret forsterkes med det amerikanerne kaller "bold" design; det betyr at man har fått den til å se ekstra kraftig ut ved blant annet å legge på ekstra brede skjermer. Bakfra ser den rett og slett brutal ut. Den er sporty fra alle kanter, og innbyr til kjøring som ikke hører denne klassen til.

 

I USA blir CX-7 levert med samme motor som Mazda 6 MPS kommer med her hjemme. Den turbomatede 2,3-literen yter skremmende 244 hestekrefter, noe som kan gjøre en hvilken som helst SUV grønn av misunnelse. I USA er denne koblet sammen med en 6-trinns automatgirkasse, men når bilen kommer til Europa, er det 6-trinns manuell som gjelder. En gang i 2008 vil bilen komme med en egenprodusert dieselmaskin. Dette er nær sagt et "must" dersom bilen skal lykkes på vår side av dammen. Dieselmaskinen blir en egen Mazda-utviklet sak, som blant annet vil tilfredsstille Euro 5-kravene.

Føles stor

Endelig har jeg fått bilnøkkelen i hånden, og et kart som forteller hvor jeg skal kjøre. Det er bare å starte maskineriet, og ønske seg en gledelig dag.

 

I Vi Menn har vi tradisjoner for å gjøre de merkeligste ting. Noen av dere husker kanskje saken hvor kollega Ian Adcock kjørte fra New York til Moskva - mens han hele tiden befant seg i England. Derfor stusser jeg bare et lite øyeblikk da jeg ser at min destinasjon er Paris, et herlig lite sted med akkurat 50 innbyggere, et stykke utenfor Washington.

 

Vel ute på veien, med nesa pekende mot Paris, har jeg en merkelig følelse av å kjøre en stor bil. Det i seg selv er merkelig i USA, hvor absolutt alt er stort. Jeg sitter og smaker på følelsen. Kjenner meg komfortabel. Jeg har svært god plass i kupeen. Det første som slår meg er den høyt plasserte girspaken. Ethvert gir er bare en liten vipp unna. Mazda lover at den manuelle versjonen skal bli likeledes. Håndbrekket er derimot i pedalform på denne modellen, men de europeiske vil bli levert med håndbrekk, ikke fotbrekk.

 

Instrumenteringen er velkjent; den sender minnene tilbake til Mazda 6. Det samme gjelder midtkonsollen, selv om den er totalt nydesignet. Det lave dashbordet er med på å gi den store og luftige følelsen av plass. I midtkonsollen finner vi et stort rom. Her finner vi en bærbar PC, men den ville vi kanskje byttet ut med et lite kjøleskap?

 

I baksetet sitter en kollega. Han klarer selvfølgelig ikke dy seg, den danske pjokken, og må gjøre den vanlige liggetesten. Jo da Søren, du får plass til å ligge i bilen. Du kan til og med invitere noen med deg inn.

 

Bagasjeromsgulvet blir helt flatt når seteryggen (splittet 40/60) legger seg ned - ja, den gjør det helt selv når du drar i en liten spak.

Imponerende chassis

Stakkars Søren. Han har det ikke lett der han ligger. Veiene snor seg av sted i perfekte kurver - vi kunne ikke tegnet dem bedre selv. Automatkassen avslører en viss "uvitenhet" i kjøremønsteret; den er ikke så adaptiv som vi kunne ønske. Men dette problemet slipper vi jo i Europa, ettersom vi får manuelt gir.

 

Chassiset er derimot svært imponerende. Jeg kan ikke huske sist jeg kjørte en SUV med slike egenskaper. Bilen skal kjøres veldig hardt før den begynner å jamre seg. Den følger ubekymret med på notene, og det er dekkene som først gir tegn til at de ikke orker mer. Nå skal vi ikke genierklære noen, for det er benyttet kjent teknologi hele veien.

 

Tekniske data:

Mazda CX-7

Motor:

R4, 2260 ccm, 16V

Effekt:

244 hk v/5000 o/min

Dreiemoment:

370 Nm v/2500 o/min

Hjuldimensjon:

236/60 R18

LxBxH:

4675x1872x1645 mm

Akselavstand:

2750 mm

Bakkeklaring:

206 mm

0-100 km/t:

Ikke oppgitt

Toppfart:

Ikke oppgitt

Det sitter MacPherson foran, og et ordinært multilink-system bak. Men det er nettopp den kjente teknologien som gjør det ekstra overraskende at bilen kjører så godt som den gjør. Firehjulsdriften kobles inn ved behov; man har til enhver tid drift på forhjulene, og så legges det til drift på bakhjulene i de situasjoner hvor forskjellige systemer finner det nødvendig.

 

Splitten går helt til 50:50 foran/bak. Hjulspinn, hastighetsendringer på enkelte hjul, rattutslag og turtall er med på å bestemme om firehjulsdriften er nødvendig eller ei.

 

[email protected]

 

 

VI MENN BIL MENER


 

Mazda CX-7 er et av de absolutt mest spennende tilskuddene i denne klassen, i tillegg til den nye Land Rover Freelander som kommer. Trolig blir den strammet opp ytterligere for det europeiske markedet, og da blir den enda bedre. Når den i tillegg langt fra likner på en boks, som noen av konkurrentene, kan den fort bli en favoritt blant dem som ikke assosierer seg med skogens vokter. CX-7 er en urban crossover vi tror mange vil like. Dersom pris og motor også blir riktig, kan den bli en sterk aktør i dette segmentet. Veldig sterk.

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen