MINITEST: AUDI A4 CABRIOLET

Søndags-cruiser

Nye Audi A4 Cabriolet er blitt en bedre bil enn forgjengeren.

Publisert Oppdatert

I det minste når det gjelder torsjonsstivhet. Fortsatt merker man at det wobler når man kommer på ujevnt underlag, og særlig i svinger, men slik er det jo med de fleste lange kabrioleter.

 

Med en toliters turbomotor på 200 hk under panseret, og en automatkasse full av behag, er dette blitt en søndagscruiser man kan kjøre med stolthet. Enhver blondine vil nok heve nesetippen et par hakk når taket er nede, og din ene hånd ligger lett og ledig over rattet. Man kan spørre seg om det er manuelt eller automatgir som er mest hensiktsmessig i en slik bil, men dette er ingen racer. Verken med tanke på motorytelse eller konstruksjon ellers. Det betyr at den er en glider, og da er automat svært passende.

 

Når det gjelder kjøreegenskapene, kan vi fastslå at de er bedre enn i forgjengeren, det vil si svært gode til å være en sådan bil. Med motor og girkasse som passer som hånd i hanske, er dette en svært bra totalpakke fra en produsent som sjelden svikter.

 

Som med de ordinære bilene fra Audi, bør du også her velge S-line; det er en god utstyrspakke for en relativt liten slump penger. Hjul skal du jo ha uansett, og senkesettet gjør den både mer sporty og langt penere. Det er bare å taste kode og klar.

 

[email protected]

 

Tekniske data:

Audi A4 2,0 TFSI Cabriolet

Motor:

R4, 1984 ccm

Ytelse:

200 hk v/5100 o/min

Dreiemoment:

280 Nm v/1800-5000 o/min

Egenvekt:

1630 kg

Maks hengervekt:

1500 kg

Bagasjerom:

315 l

Dekkdimensjon:

215/55R16

Forbruk (EU-mix):

0,85 l/mil

CO2-utslipp:

202 g/km

0-100 km/t:

8,1 sek

Toppfart:

233 km/t

Pris:

272 950 kr

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen