Smått og rått

Honda har som alle andre kastet seg inn i miljøkampen. Selv om de viser en konseptbil som er laget for å proklamere design, så benytter de anledningen til å kalle den hybrid.

Publisert Oppdatert

Honda har med flere studier til Geneve. En av de er denne Small Hybrid Sports Consept. Måtte den få et enklere navn med tiden.

ALLE NYHETENE FRA GENÈVE

Bilen er laget for å vise et designspråk som Honda har konkrete planer med. Meningen er at den skal være en todørs coupe med fremhjulsdrift, korte overheng, og skli inn i Civic-familien. Dermed har vi altså indikasjoner på hva som kan dukke opp om en fem års tid, når Civic skal byttes ut.

Hybrid blir det
Slik som den står i dag, så er bilen utstyrt med Honda sitt IMA-system, som er et hybridsystem hvor svinghjul og starter er fjernet. I stedet er det plassert en elektromotor mellom girkasse og motor. Denne henter strøm fra et batteri som lades gjennom bilens bremseeffekter. Første gang vi kjørte et slikt system var for seks år siden, men den gang i en Volvo S80.

Honda har allerede en bil på markedet med dette systemet, i en Civic sedan. Foreløpig er ikke systemet å få i andre karosseriversjoner enn sedanen.

Fremtidens ungdomsracer?
Slik denne konseptbilen er vist i Geneve, så er den profilert med 20" hjul, har en total lengde på 4 meter, bredde på 1,76 meter, og en høyde på 1,27. Det er altså ikke rare krabaten, men den kan jo bli særdeles morsom med både bensin og elektromotor. I starten drar begge motorene, og man får en svimlende artig akselerasjon, for dreiemomentet i elektromotorer er som kjent på topp fra første omdreining. Når elektromotoren dabber av er det bare så vidt bensinmotoren har fått vann på mølla, men da er bilen allerede kommet godt av gårde.

Dette kan rett og slett bli en fremtidens ungdomsracer. Noen som vedder imot?

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen