PRØVEKJØRT: PEUGEOT 207

Slåss med to fronter

Peugeot 207 er merkets nye våpen i kampen om småbilmarkedet. Og den slåss med to fronter.

Publisert Oppdatert

En hver ny bil på markedet forsøker seg med en kreativ vri, som forhåpentligvis vil skille den fra røkla. Når det gjelder Peugeot 207, er det valgfriheten mellom to fronter som er prikken over i'en. Du kan nemlig få den med et klassisk og ganske diskret frontparti, eller med en sportslig og mer markant front. I tillegg vil enkelte modellversjoner kunne fås med forkrommet grill.

 

Ellers er 207, ikke uventet, en god del større en 206, og byr på de etter hvert velkjente og markante designtrekkene fra Peugeot. Der konsernbroder Citroën satser på myke, sveipende linjer satser Peugeot på aggressive kattetrekk med gapende griller. I forhold til 206 er det da også særlig fronten som er forandret - bakfra er ikke forskjellen så stor.

 

Klassisk front (t.v.) eller sportsfront? Valget er ditt.


 

Interiøret prøver seg også på en fiffig løsning. Det er innsiden av hanskerommet som har fått en mengde utgravinger i plasten, for å gi plass til diverse småting. Og større ting. "Det er plass til en halvannen liters flaske i bagasjerommet", som en presseansvarlig sa. Han mente nok hanskerommet. Ellers er interiøret tradisjonelt og greit, uten dikkedarer.

 

Jeg slet med å finne en optimal sittestilling, men det er ikke noe å si på reguleringsmulighetene av sete og ratt - så det får gå på kontoen for "personlige preferanser". 207 er 20 centimeter lenger enn 206, men i baksetet er det fortsatt trangt for voksne personer, som må sitte og skreve for å komme kne-klar av frontsetene.

 

Den blanke innrammingen gir noen ganger en irriterende sterk refleks i frontruten.

Produsenten har konstruert et lengre panser som vel fortsatt ikke kan betegnes som direkte fotgjengervennlig, men avstanden ned til harde mekaniske motordeler er større en før - og det kan redde liv hvis noen smeller hodet sitt nedi ved en påkjørsel.

 

Vi dro til Mallorca for å få vår første prøvetur med 207, så stinn av syklister at hver eneste av de utallige krappe svingene bød på en potensiell massakre. Hindringene til tross, noe av det første 207 bemerket seg med var en svært markant elektronisk styreservo. Så løs i lave hastigheter at det nesten ble for mye, men straks mye fastere ved fartsøkning, der styringen opplevdes som stram og presis. Ellers bød 207 på forventet god kjørekomfort og trygg forutsigbarhet på glatt asfalt, uten å by på karismatiske trekk.

 

Det er et kjent faktum at en modells motor har utrolig mye å si for totalopplevelsen. Vi kjørte både diesel- og bensinversjoner på Mallorca, og sett med norske øyne er det neppe noen tvil om at en 1,4 HDi (68 hk) gir mest igjen for pengene. Den er beskjeden nok i forhold til avgiftene til statskassa, men har moment nok til å gi deg en ubesværet kjøretur. Med 1,6 HDi har du krefter i overflod!

 

Peugeot 207 er i salg i slutten av mai, men dessverre hadde ikke importøren prisene klare under vår første prøvetur. Men du vil i første omgang kunne velge mellom tre diesel- og tre bensinmotorer.

 

Litt merkelig er det at 206 inntil videre - i en enkelt versjon - får leve videre, side om side med 207. Som et slags fattigmannsvalg for den som vil spare penger på en bil som allerede i utstillingslokalet er parkert.

 

[email protected]

 

 

Tekniske data, Peugeot 207:

1,4 bensin

1,4 HDi

Motor:

R4, 1360 ccm

R4,1398 ccm

Ytelse:

75 hk v/5400 o/min

68 hk v/4000 o/min

Dreiemoment:

120 Nm v/3300 o/min

160 Nm v/2000 o/min

Forbruk (EU-mix):

0,63 l/mil

0,45 l/mil

CO2-utslipp:

150 g/km

120 g/km

0-100 km/t:

-

15,1 sek

Toppfart:

170 km/t

166 km/t

Dekkdim.:

185/65 R 15

185/65 R 15

Egenvekt:

1148 kg

1194 kg

Bagasjerom:

270/923 l

270/923 l

Priser (fra):

176 900 kr

202 900 kr

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen