Se de første bildene

Se bildene du ikke skulle sett. Chrysler Nassau og Jeep Trailhawk skulle først vises for publikum i januar. Vi Menn er de første i Norge til å vise deg bildene.

Foto: © 2006 DaimlerChrysler
Publisert Oppdatert

SE BILDER: CHRYSLER NASSAU
SE BILDER: JEEP TRAILHAWK

Det levner liten tvil om hvem som er konseptbilenes konge gjennom tidene. Chrysler har i en årrekke vist oss bil, etter bil, etter bil. Nå kommer de med minst to til.

Av erfaring vet vi at det som regel popper opp noen overraskelser også, så ikke bli forundret om det i Detroit kommer flere konsepter på løpende bånd. Uansett, her er de første bildene av Nassau og Trailhawk.

Chrysler Nassau
Chrysler har hatt gigantisk suksess med sin 300C, både i sedan og stasjonsvognutgave. Selv om suksessen ikke har vært like formidabel i Europa som i USA, så har den ikke gått upåaktet hen her heller.

Med selvsikkerheten fra denne inntakt, har Chrysler nå hoppet på trenden om å lage coupe-lignende sedaner. Nassau blir nettopp det, en fireseters coupe med fire dører. Chrysler røper ikke om dette er en bil tiltenkt gata, men de bekrefter at dette er et DNA-spor, med tanke på design i fremtiden.

Akselavstanden er på rundt 3 meter, ute at bilen er voldsom av den grunn. Den er eksempelvis mindre enn sin nære slektning 300C, takket være korte overheng.

Konseptbilen er utstyrt med en 6-liters HEMI, som yter et sted rundt 425 hk, men dette er selvfølgelig kun show-off. Med Daimler-konsernet i ryggen, har Chrysler mer enn nok av riktige maskiner å putte ned i en tilsvarende bil, den dagen det måtte bli aktuelt.

Jeep Trailhawk
Men Chrysler har også et merke til å ivareta. Jeep. Med Trailhawk viser de frem en bil som skal være et bindeledd mellom den urtypiske offroad'eren Wrangler, og den mer sofistikerte luksus-SUV'en Grand Cherokee. Den har arkitektur og drivlinje fra Wrangler, men får et karosseri og interiør som skal være mer levelig for flertallet enn det Wrangler har å tilby. Med andre ord, mer i retning Grand Cherokee.

Trailhawk bygger videre på detaljer man vet at offroad'ere, pluss amerikanere generelt, er interessert i. Nemlig å få luft i håret. Det har de løst på Trailhawk ved å ha tre glassluker i taket. En over hver av forstolene, og et som dekker baksetet. Alle disse tre glasstakene er til å ta av. Dermed har du en halvveis kabrioletløsning, uten at du må ta av så mye at du ikke kan ta det med deg. Akselavstanden på Trailhawk er rundt regnet 295 cm., men også her er det lite med overheng. Hjulene sitter rett og slett i hvert sitt hjørne.

Kreftene kommer fra en 3-liters Bluetec diesel fra Mercedes sine varehyller. Dette er en motor som ivaretar de grønne verdier, og har minimalt utslipp av fysjom-stoffer. Utover alle de fornuftige hint man kan finne i bilens design og finnesser, så finner man selvfølgelig også en hel masse ufornuftige som ikke vil se dagens lys noen gang. Men det er lov å drømme!

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen