Se - her er nye C

Neste generasjon Mercedes-Benz C-Klasse er nå offisiell, større, sprekere og visstnok langt mer kjørbar enn forgjengeren.

C-Klasse blir tilgjengelig i tre utstyrsgrader, alle med ulike utvendige trekk.
C-Klasse blir tilgjengelig i tre utstyrsgrader, alle med ulike utvendige trekk.
Publisert Oppdatert

C-Klasse er en viktig bil for Mercedes-Benz - det er denne modellen de selger absolutt flest av. Vi har tidligere vist en rekke spionbilder av bilen, og nå er den offisiell. Som vi har skrevet, har produsenten ønsket å gi C-Klasse en mer sportslig profil - gi den kjøreegenskaper mer lik de til erkekonkurrentene BMW og Audi.

Større, mer komfortabel - men også morsommere
Den nye C-Klasse, som skal komme på det norske markedet i mai, er blitt en større bil enn forgjengeren. Dette skal spesielt ha kommet innvendig plass til gode, og Mercedes-Benz sier i pressemeldingen at dette også skal ha gjort den betydelig mer komfortabel. Samtidig sier de at bilen også er blitt mer agil og sportslig. Sedanen er først ut, stasjonsvogna kommer om et års tid, og flere varianter - som coupé og cab - vil følge.

Designen følger opp det vi har sett på Mercedes-Benz´ nye modeller; de samme kraftige og markante linjene, utstående hjulbuer og en bred og lav profil. Spør du oss, er den slettes ikke ulik en S-Klasse.

Blant annet blir bilen tilgjengelig med det de kaller Agility Control, som justerer støtdempernes hardhet fortløpende etter kjøresituasjonen. I denne pakken følger også strammere styring og kjappere giring på automatkassa, samt adaptive bremser.

Mye sikkerhetsutstyr
Etter å ha gjennomført over hundre krasjtester i utviklingsarbeidet hevder Mercedes-Benz at C-Klasse har nådd et nytt nivå hva sikkerhet angår. Blant annet er sju airbags standard, nakkestøttene foran har ekstra nakkeslengbeskyttelse, og bilen kan fås med såkalte intelligente frontlys som gir fem forskjellige lysbilder, alt etter hvordan omgivelsene og lyset ute er. Produsentens Pre-Safe-system, som i kritiske situasjoner forbereder forseteplassene på en eventuell kollisjon, blir også tilgjengelig.

Oppgraderte innstegsmotorer
Til å begynne med blir C-Klasse tilgjengelig med fire- og sekssylindrete motorer. Den utgående modellens motorer er finpusset, med økt effekt og lavere forbruk som resultat. Innstegsmodellen C 180 Kompressor får 156 hk, og C 200 Kompressor får 184 hk. På dieselsiden finner vi C 200 CDI med 136 hk, og C 220 CDI får 150 hk.

Ønsker du en sekser, kan du velge mellom bensinmodellene C 230 på 204 hk, C 280 på 231 hk, og C 350 på 272 hk, mens med diesel på tanken kan du få 224 hk i C 320 CDI. Alle motorene er koblet til sekstrinnsgirkasser, med unntak av den foreløpige toppmodellen C 350 som er utstyrt med produsentens sjutrinnsautomat.

Mer førerorientert
Innvendig finner vi et mer førerorientert miljø enn tidligere, med mer markante instrumenter og en del sportslige hint. Den blir også tilgjengelig med den store kontrollskjermen vi tidligere har sett i for eksempel S-Klasse, der du kan navigere mellom en rekke innstillingsfunksjoner ved hjelp av et kontrollhjul.

Vi krysser fingrene for at C-Klasse holder det produsenten lover. Komfortmessig har det vært lite å utsette på bilen, men vi har jo alltid ønsket oss morsommere kjøreegenskaper. Og det behøver ikke å gå på bekostning av komforten.

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen