VOLKSWAGEN IROC:

Scirocco returnerer

Det har lenge vært klart at Volkswagen vil gjenopplive 70-tallets sportscoupé Scirocco, og nå viser de en konseptmodell av den kommende bilen.

44ee38ee1e747.jpg
44ee38ee1e747.jpg
Publisert Oppdatert
44ee38f3f0705.jpg
44ee38f3f0705.jpg
44ee38e903a80.jpg
44ee38e903a80.jpg

Volkswagen Scirocco debuterte på den internasjonalebilutstillingen i Genève i 1973. Senere fulgte Corrado, men i de senere årene har den tyske bilprodusenten manglet en sportslig coupé i sin modellrekke.

For en stund siden bekreftet Volkswagen at de ville gjenopplive Scirocco, både som modell og som merkenavn. Nå har de nettopp vist fram konseptbilen Iroc, som skal hinte om hvordan den kommende coupéen blir seende ut.

Mange hint om framtiden
Iroc er litt lengre og bredere enn en Golf,og aksel avstanden er ti centimeter lengre. Men coupé-konseptet er også nesten åtte centimeter lavere. Det lange taket og den aggressive snuten - som overraskende nok ikke likner på noen av de øvrige Volkswagen-modellene, og dermed kan gi visse hint om hvordan neste generasjons modeller blir seende ut forfra - gir et røft inntrykk, med klare sportslige ambisjoner.

Frontruta er dratt over området der vi vanligvis finner A-stolpene, noe som gir godt utsyn over omgivelsene.

Konseptet er en fireseter, med et relativt rommelig bagasjerom og en del fikse og praktiske interiørløsninger. Men interiøret i konseptbilen er også laget med friskhet og sportslighet i fokus; vi tror nok dessverre ikke at så dype bøtteseter og fempunktsseler vil finne veien helt fram til produksjonslinjen.

Friskt interiør
Dashbordet, instrumentene og betjeningsorganene er heller ikke hyllevare hos Volkswagen -også dette kan gi signaler om hva de neste generasjonene vil bringe på markedet. Lek med innvendig belysning er noe vi ser kommer på nye biler framover, og Iroc følger gladelig opp denne trenden.

Det sportslige skal også gjennomsyre kjøreegenskapene, samtidig som Volkswagen sier at bilen skal være brukervennlig også til alle daglige gjøremål.

Mer kompressor og turbo
Under panseret har konseptet fått enkompressor- og turbomatet bensinmotor (TSI på Volkswagen-språket) med 210 hk. Men de sier allerede at produksjonsmodellen vil få flere andre TSI-alternativer "fra under 150 hk". Volkswagen har tidligere uttalt at de er svært fornøyde med denne motorteknologien - det er for øvrig vi som har kjørtTSI-motorene også - og at de vil lansere flere slike motorer framover.

Når produksjonsversjonen av Scirocco skal vises, det vet vi foreløpig ikke noe om. Heller ikke når den kommer på markedet. Men at den vil komme, det er sikkert. Og at den får beholde en del av de friske formene, det krysser vi fingrene for!

[email protected]

 

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen