S-LINE I STORT FORMAT
Våre faste lesere har nok registrert vår begeistring for Audi A4 i S-line-utførelse. Men S-line finnes også til A6. Vokser vår begeistring med bilstørrelsen?
Ikke akkurat, men også i storebror sprer S-line glede. Til A6 koster pakken riktignok en del mer, nærmere bestemt 27 600 kroner, men likevel får du fortsatt mye utstyr for pengene.
Sportssetene er fin sort, såpass felger som 17-tommere fortjener bilen, og understellet blir merkbart fastere, uten at det går utilgivelig ut over komforten. Dessuten liver hvite klokker og aluminiumslister (ekte vare - ikke noe plastjuks) opp et ellers stramt kvalitetsinteriør. Kjøper du A6, så kost på deg S-line, enkelt og greit.
Spørsmålet er derimot om A6 fortsatt er et godt kjøp, bare ett års tid før den blir avløst av en ny modell. Nye Mercedes E-klasse er utvilsomt et lokkende alternativ, spesielt for de mer komfortorienterte blant oss.
Hvite klokker, ekte aluminiumslister og fine 17-tommers felger er noe av snadderet som følger med i S-line-pakken til Audi A6. |
Treliterssekseren vi kjørte er en "arving" fra nettopp A4 (den kom nemlig først der), og nydelig er den, også i A6. Problemet er bare at den koster så mye, både i innkjøp og bruk. Med en egenvekt på tett oppunder 1700 kg må du ifølge våre målinger regne med å bruke rundt 1,2 liter pr. mil. Da er det forståelig at mange velger dieselmotoren på 2,5 liter med 180 hk. Den er tross alt rundt 100 000 rimeligere i innkjøp, og betydelig billigere i drift.
Selv om dagens A6 har vært blant oss en stund, føles den ikke avleggs eller utdatert. Akkurat det er noe av Audis styrke; stadige oppdateringer og forbedringer gjør at modellene henger med til det siste. Derfor: En A6 Avant med firehjulsdrift og mye utstyr blir aldri feil.