Rekorddyr bruktbil?

17. februar går en av de to gjenværende Auto Union Type D under hammeren hos auksjonshuset Christie´s. Kan den sette prisrekord?

Professor Robert Eberan von Eberhorst (t.h.), som sto bak utviklingsarbeidet med Type D, og Grand Prix-føreren H. P. Müller. Müller vant den franske Grand Prix-runden i en slik i 1939.
Professor Robert Eberan von Eberhorst (t.h.), som sto bak utviklingsarbeidet med Type D, og Grand Prix-føreren H. P. Müller. Müller vant den franske Grand Prix-runden i en slik i 1939.
Publisert Oppdatert
Tazio Nuvolari kjørte en Type D til seier i Grand Prix-løpet på britiske Donington Park i 1938.
Tazio Nuvolari kjørte en Type D til seier i Grand Prix-løpet på britiske Donington Park i 1938.
I 2001 returnerte en Auto Union Type C (til venstre) og en Type D til Donington Park.
I 2001 returnerte en Auto Union Type C (til venstre) og en Type D til Donington Park.

På en Retromobile, en internasjonal gammelbilmesse og -auksjon i Paris, skal auksjonshuset Christie´s den 17. februar sende en Auto Union Type D under hammeren. Christie´s antar at Type D´en fra 1939 kan bli den dyreste bilen de har auksjonert bort noen sinne. Den er nemlig en av to gjenværende Type D-racere, og auksjonshuset har estimert verdien til mellom 8,8 og 12 millioner euro - altså et sted mellom 75 og 102 millioner norske kroner.

Historisk bil
Auto Union er som kjent et av bilmerkene som senere ble samlet til Audi. Grand Prix-raceren Type D ble utviklet for 1938-sesongen, på basis av forgjengeren Type C - som igjen var utviklet av Ferdinand Porsche på oppdrag fra Auto Union. Type D hadde opprinnelig en midtmontert, treliters V12 på 420 hk, med denne vant de både det italienske og det britiske Grand Prix i 1938.

Til 1939-sesongen ble bilen oppgradert med et par kompressorer, som økte effekten til 460 hk. Toppfarten var 330 km/t, og bilen kjørte inn til Grand Prix-seier i Frankrike og Jugoslavia. Av kjente førere kan vi nevne Tazio Nuvolari, H.P. Müller, Hans Stuck, Rudolf Hasse og Georg Meier.

Krigsbytte og skattejakt
Denne Type D´en er som nevnt en av to som fortsatt eksisterer; Audi eier selv den andre. De to bilene havnet i Sovjetunionen som krigsutbytte etter 2. verdenskrig - de ville studere den avanserte teknologien som var brukt i bilene. Og etter en omfattende og ti år lang leteaksjon hentet amerikaneren Paul Karassik dem tilbake til Vesten på 80-tallet.

Da var bilene plukket i deler og spredt rundt omkring, men med hjelp fra britiske spesialister og teknisk støtte fra Audi ble de komplette biler igjen. Da auksjonsbilen var ferdig bygget opp igjen, i oktober 1994, ble de første testmilene for øvrig tilbakelagt på den legendariske Nürburgrings Nordschleife. Audi kjøpte ´38-modellen, mens en ikke navngitt privatperson kjøpte ´39-modellen.

Og nå er den altså til salgs. Du finner mer info på www.christies.com

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen