Honda Civic Type R:

Råskinnet er tilbake

Den har vært varslet lenge, og endelig har Honda sluppet informasjon om den nye Civic Type R.

Honda Civic
Honda Civic
Publisert Oppdatert

Forrige generasjon Honda Civic Type R er en ordentlig kjøreglad bil. Ja, den er relativt brutal - med mindre støydemping, hardt understell og en motor som virkelig må piskes for å gi masse kraft. Men når den piskes skikkelig på turtall - der ventilstyringen svitsjer over og åpner for fullt - går den som et uvær.

En fin bil
Da den nye Civic kom på markedet for en tid tilbake, var den blitt en mye finere bil på alle måter. Vi Menn Bils tester av bilen har gjort den til en av våre største favoritter i denne klassen. Og vi ventet i spenning på en tredørsvariant og en Type R.

Tredørsvarianten er blitt vist, og Honda har også sluppet litt og litt informasjon om Type R. Nå er den klar for produksjon, og skal vi tro pressemeldingen og de tekniske spesifikasjonene har vi grunn til å glede oss.

Like heftig - men også litt snillere
Som vi tidligere har skrevet, har Honda beholdt den ekstremt turtallsvillige (og turtallskrevende) suge-toliteren på 200 hk. Men motoren har fått en grundig omgang hos Hondas ingeniører, og skal ha fått bedre respons og den gir mer kraft på lavere turtall. Dermed skal bilen ha blitt litt mer hverdagsvennlig. Du som elsker å la en motor kose seg med turtall kan imidlertid slappe helt av: de 201 hestene (de har gitt den en ekstra) oppnås ved 8000 o/min.

Den nye Civic veier mer enn den gamle, men Hondas ingeniører har forsøkt å redusere denne ulempen ved å gi Type R lavere utveksling. Dessuten skal den nye modellen ha lavere luftmotstand enn forgjengeren. Derfor går 0-100-sprinten fortsatt unna på 6,6 sekunder, og toppfarten er 235 km/t.

Lavere og strammere
Som vi ser, er Type R bygget på tredørsvarianten av Civic. Denne har bredere sporvidde bak enn femdørsversjonen. Type R deler den tekniske basisen med sine motorsvakere søsken, men detaljene i hjulopphenget er spesielt utviklet og justert med tanke på fart og moro. Styringen er strammet opp, og bilen har fått flere stabstag for å stive opp konstruksjonen ytterligere.

Du skal kunne se at det er en Type R som kjører forbi. Honda har fjernet glass-snuta og erstattet den med svart netting, dype støtfangere og sideskjørt gjør den barskere og lavere, og den lille hekkvingen skal visst også bidra positivt til stabiliteten i høy fart. Bilen ligger også 15 millimeter nærmere bakken enn standardmodellene, og med 18-tommere og 225/40-dekk rundt om lover Honda oss godt veigrep og morsomme kjøreegenskaper.

Sport!
Innvendig har Type R fått dype sportsseter kledd i alcantara, egne instrumenter - med rødt lys i stedet for blått - og et mer gripevennlig ratt og girspaktopp. Rødt og svart dominerer, og vi må si det ser friskt ut.

Vi håper virkelig kjøreopplevelsen står i stil til tradisjonen og utseendet!

En snillere variant
Honda har for øvrig utviklet en slags Type R-modell for de som ønsker mer utstyr og komfort. GT-versjonen har ting som stort klimaanlegg og cruise-control, vindu-airbags og mulighet for navigasjon.

Men heller ikke her er det noen grunn til å klage, for Honda skal nemlig lage en tredje Type R-variant. Her fjerner de ting som stereoanlegg, hattehylle, støydempingsmatta under panseret og en god del annen støyisolasjon. Dette gjør at den strippede Type R veier 40 kg mindre enn standardmodellen. Denne modellen skal homologiseres for racing innen FIA-reglementet, og derfor skal også en rekke racingbiter gjøres tilgjengelig.

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen