Pynter opp minstemann

BMW gjør minstemann i rekka litt finere, mer avgiftsvennlig og enda mer kompakt.

Publisert Oppdatert

SE BILDENE HER

Tredørsvarianter av kompaktklassebiler er ikke akkurat storselgere her i landet. Men med tanke på hvor "kompakt" baksetet er i noen av disse, er det kanskje ingen grunn til å drasse rundt på de ekstra dørene?

Som vi tidligere har skrevet, skal BMW lanserer flere avarter av minstemann 1-Serie i tiden framover - både når det gjelder karosseri og motorisering. Nå kommer bilen i oppdatert versjon, samtidig som en tredørsvariant lanseres.

Litt coupé
De utvendige endringene er ikke store. Fronten er litt oppfrisket, baklysene og støtfangerne er endret. Innvendig har den fått mykere materialer, flere oppbevaringsrom og flere fargevalg.

Tredørsversjonen ser mer ut som en coupé, men de ytre målene er identiske som femdørsversjonen. Siderutene foran har ingen ramme, noe som forsterker coupéfølelsen. Den har også litt lavere vekt, som gir bittelitt kjappere akselerasjon.

For fire
BMW følger i Volvos fotspor, og lanserer tredørsvarianten som en fireseter. De to enkeltsetene gir bedre støtte og mer plass, og mellom setene finner du et oppbevaringsrom. Om du vil, kan du imidlertid bestille den med konvensjonell sofa bak.

I likhet med den ansiktsløftede 5-Serie, får også 1-Serie oppgraderte motorer og ny teknologi når den kommer i slutten av mars. Overskuddsenergi fra bremsing og motorbrems tilføres batteriet, noe som visstnok skal spare tre prosent av forbruket.

1-Serie får elektrisk servostyring som kun startes når det trengs, noe som også sparer litt. I tillegg får alle manuellgir-modellene unntatt 130i et start-stopp-system, som automatisk stopper motoren når du står stille og starter den igjen når du rører clutchpedalen. Dette kan for øvrig slås av om du vil.

Mer kraft, mindre forbruk
Det er bare 116i som forblir uforandret når det gjelder forbruk. Størstemann 130i får "bare" redusert forbruk. Resten av motorpaletten blir sprekere, mer nøysom og mer miljøvennlig. Så selv om bilen blir noe dyrere fra fabrikk, og straffes for økt effekt, er det mye som tyder på at det lavere forbruket og utslippet vil føre til avgiftsreduksjoner.

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen