MERCEDES-BENZ SLK 55 AMG:

Puristenes SLK

Mercedes-Benz´ hustrimmere AMG har sagt at de vil lage mer spesielle biler framover. Her er deres SLK-spesial.

Publisert Oppdatert

Mercedes-Benz´ tuningavdeling AMG har lenge levert gromme varianter av standardbilene. Litt utvendig pynt har de også gitt bilene, men det har stort sett begrenset seg til plastdetaljer og digre hjul.

Mer markante modeller

Men nå har AMG uttalt at de i framtiden vil lage biler som alle kan se at er noe helt spesielt - biler der også karosseriet er endret, slik at AMG-modellene skiller seg sterkere fra standardmodellene.

De har også fortalt at de vil lage enda mer sportslige og mer førerfokuserte spesialmodeller.

Bredere og sintere

Nå viser AMG oss en spesialmodell basert på den allerede heftige SLK 55 AMG. Fronten er nydesignet, med store luftinntak. De nye luftutslipp-slissene på sidene er laget i karbonfiber, og skal sørge for effektiv luftflyt over oljekjøleren. Forskjermene er bredere enn på en vanlig SLK AMG, og siden de er laget i karbonfiberforsteket plast er de også lettere enn originalskjermene.

SLK har en morsom og effektiv takmekanisme som gjør at du enkelt kan gjøre den om fra en coupé til en cab. AMGs nye stolthet har i stedet fått en fast hardtop, også denne laget i karbonfiberforsterket plast. De har også lekt seg litt med materialet; i det svarte midtpartiet kan du se karbonfibrene.

Sparer vekt

Ved å bruke lettvektsmaterialer og ved å fjerne all hydraulikken og mekanikken som styrer det nedfellbare taket, har de klart å senke bilens vekt med 45 kg - nå veier bilen 1495 kg. Dette har også gjort at tyngdepunktet ligger lavere enn på en vanlig AMG-SLK.

Mer kraft

I tillegg til å optimalisere vekten, har AMG latt sine teknikere ta en ny runde på den 5,4 liter store V8´en. Denne har fra før av pene 360 hk og 510 Nm, men etter en rekke endringer gir den her 400 hk og 520 Nm. 0-100-sprinten går unna på 4,5 sekunder (en vanlig SLK 55 AMG klarer det på 4,9), og 200 km/t nås på 15,5 sekunder (mot 17,5 sekunder i standardtrim).

Lyden skal også ha blitt grommere; et modifisert luftinntak, et åpnere luftfilter samt et nyutviklet eksosanlegg frigjør lyd og krefter. I tillegg sier AMG at dette gir en mer direkte gassrespons.

Klar for racing

Understellet er justerbart i høyde og stivhet, og skal passe fint på en racingbane. Et stabstag i motorrommet ser fint ut, og skal også bidra til økt vridningsstivhet. Med 19-tommere skodd med henholdsvis 235/35-dekk foran og 265/30-dekk bak og AMGs eget høyeffektsbremsesett lover de oss godt veigrep og heftig retardasjon. Og om du ønsker å ta det hele litt lenger: racingdekk er tilgjengelig uten ekstra kostnad.

Også innvendig står racing på menyen. To spesialutviklede racingbøtteseter uten sideairbags er på plass, det samme er et gripevennlig AMG-sportsratt kledd i lær og alcantara. Og et knippe karbonbiter pryder dører og dashbord.

- Også til butikken

AMG forteller oss at SLK 55 AMG-spesialen også skal kunne brukes til dagligdags kjøring. Da blir kanskje prisen ikke så altfor avskrekkende: den koster 107 300 euro i Tyskland, eller snaue 840 000 norske kroner etter dagens kurs. Pluss avgifter, da...

 

[email protected]

 

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen